Hur gammal vid första barnet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

Jag är 21 och en del tycker det är jätteungt. förr skaffade man ju barn när man inte ens va myndig.

Många tycker att man ska satsa på en karriär och resa och så innan man skaffar barn. men jag har ingen karriär så de spelar ingen roll=) jag kommer förmodligen sitta på ica i kassan halva livet. och resa är inget för mig. dessutom kan man både göra karriär och resa som mamma. jobbar gör man ju 8 timmar om dan oavsett vad man jobbar med. å resa kan man åxå göra med barn. jag gillar inte att festa heller så där missar man inget direkt.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Förstod inte frågan riktigt... vill du ha åsikter om du tycker 21 är för ungt eller vill veta hur gammal andra var när de fick första barnet???
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

i min släkt så ligger du över snitt åldern som är 18 år vid första.
Jag som fyller 29 i mars och får mitt första i feb är enligt dom gammal

I min sambos släkt så är vi i lagom ålder (vi är båda 29 i år)

Jag tycker det är skönt att min smabo velat vänta, jag har velat ha barn dom senaste fyra åren, men han tyckte vgi skulle ut och resa, ha stabil ekonomi, ha ett hus m.m
Vi är nu inne på vårat åttonde år tillsammans och tid punkten är perfekt, vi har haft våra tid tillsammans, vi vet var vi har varandra, nu känns det bra att vi kommer få en till att ägna oss åt, för livet kommer aldrig mer bli detsamma.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag har inga barn ännu, men jag är helt klart sugen på barn. Jag är gift och bor i ett hus på landet. Vi ska snart sätta igång med att bygga vårt framtida hus, och när det blir klart, kommer vi nog att skaffa barn. Men det blir om två år först.

Jag har länge kännt att jag vill ha barn. Men mitt sunda förnuft säger åt mig att vänta. Det är nog bra att plugga klart först och skaffa sig ett jobb =). Min man har fast anställning. Och visst, man kan resa när man har barn också, men inte på samma sätt. Du kommer alltid att ha en liten människa som är beroende av dig. Om en månad åker vi till Costa Rica. Där ska vi vandra i regnskogar, åka på flodturer, forsränning, surfa mm. Allt detta hade antagligen inte varit möjligt med en liten. Även om man kan göra många fantastiska resor med sina barn när de blivit lite äldre.

Hmm, jag vet inte vad jag svarade på riktigt, men hur som helst så är jag 22 år i feb, och kommer antagligen att ha mitt första barn när jag är 24-25 år.

//Julia
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag var 17, och jag måste (trots hur det blev) säga att det var en väldigt bra tid att vara gravid och få barn på. Nu gick det lite åt skogen, eftersom jag inte hade något stöd omkring mig alls utan alla lade sig noga vinn om att trycka ned mig i skorna och nedvärdera mig.

Men om jag tittar på det ur ett livsperspektiv så var det faktiskt perfekt. Tog ett sabbatsår från gymnasiet och hade inga problem att läsa vidare (om jag inte stoppats av min sjukdom till slut). Fick andra barnet vid 31, och jag kände mig lastgammal. Graviditeten var fruktansvärd, kroppen förföll totalt, det tog lång tid att återhämta sig. Fördelen var at jag hade mer livserfarenhet, eftersom ingen ville dela med sig av sin första gången jag fick barn - nu hade jag min egen att lite på. Och jag hade ju ett tonårigt facit att kika på, så jag kände mig mycket mer avslappnad och trygg i mitt föräldraskap med andra och tredje barnet. Jag tillskriver det dock helt och hållet att jag redan hade ett äldre barn, hade det varit första barnet hade jag troligen varit lika vilsen som med ettan.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

jag ville veta hur gammla andra va och lite åsikter på vad man borde gjort innan man skaffade barn och så.

uttryckte mig lite dåligt kanske=)
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

jag fick mitt första barn den dan jag fyllde 19, då tyckte jag det va perfekt. vad jag kan tycka idag är väl att jag och min fd. man borde haft sällskap längre och lärt känna varandra bättre innan vi fick barn, men trots det så blev det 3 barn och drygt 16 år som gifta :angel: vi har fortfarande en bra kontakt och har blivit riktigt bra vänner istället :)
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Ok, jag var 29 när jag fick min son... såg till att ha pluggat färdig, samt jobbat några år innan...
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag var 26 år vid första barnet....
Sent enligt "familjetraditionerna", men positivt tyckte familjen att jag bröt de traditionerna och satsade på annat istället.

I efterhand kan jag känna att det var positivt på grund av livserfarenheten, jag ser livet på ett annat sätt än när jag var 20 år.
Däremot kan jag känna att jag hade nog velat vara typ 22-23 år vid första barnet. Jag jobbade så mycket tidigare att universitetsstudier inte blev av förrän senare när jag redan hade fått barn.

Tufft, men det går. När man får barn senare så tycker jag att man kämpar med tiden lite, man vill hinna få fler barn innan man blir för gammal, man vill ju vara pigg och frisk även när barnen blivit stora.

JAg ser heller inte barn som ett hinder till vad jag kan göra, jag kan göra mycket ändå, dottern får följa med. MEn visst, man kan inte flytta runt hela tiden, åka som aupair m.m..

Så ett fast arbete i botten som trygghet innan man får barn är att rekommendera.
Jag hade nog velat ha barn lite tidigare då jag tyckte att de åren mellan 20-30 år bara flög iväg och jag gjorde inget mer speciellt än att jobba typ 200%... Och nu kämpar jag med tiden att hinna få fler barn innan lilltjejen blir för stor, 4 år nu.

Men allt är individuellt...
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag fick mina första barn 2006 och hade precis fyllt 30 år. Jag har varken gjort karriär eller rest jorden runt men det tog lång tid att hitta rätt pappa. ;)

Sen å andra sida, om jag tittar tillbaka på vad jag gjort mellan jag var 20 och 30 så skulle nog mycket falla bort ifall jag fått barn tidigt. Tex så tror jag inte att jag uppfyllt min barndomsdröm, att jobba med hästar.

/Timsetim
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag hade nyligen fyllt 22 när våran dotter föddes.

Nu var det inte planerat och tanken hade varit att vänta kanske 3 år till, men det har gått bra! Jag är väl ungefär som du kan jag tänka, inte intresserad av vare sig karriär eller resor. Festa har jag hunnit med ett antal år innan, och hunnit tröttna på :angel:

För övrigt, min mamma var 36 när jag föddes(jag var första barnet), det tog ganska många år för mina föräldrar att lyckas så att säga. Jag kommer ihåg att när jag gick i lågstadiet skämdes jag jättemkt för hur gammal min mamma var :o . Jag brukade ljuga när någon frågade, för inte kunde jag med att säga att min mamma var närmare 45 när de flestas mammor var några år över 30 bara! :crazy: Det värsta var nog i 2:en när vi inför alla elever och föräldrar skulle läsa upp en presentation som vi skrivit om våran familj. Där stod jag upp inför alla och drog lögenen om att min mamma var 10 år yngre än hon faktiskt var. (Behöver jag säga att ALLA föräldrarna visste att jag ljög?! :eek: )
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag var 20 när jag fick första barnet och 27 när jag fick det andra.
Jag hade gått klart gymnasiet och hunnit jobba ett par år. Visste så mycket att mitt jobb var dötrist men visste inte riktigt vad jag ville bli. Hade ingen önskan om att resa eller jobba utomlands och kände mig klart "färdigfestad" för ögonblicket.

Efter barnet så jobbade jag ett tag till och började sedan plugga. Fick barn nr 2 ett halvår innan jag blev färdig lärare.
Skaffade även häst under denna period efter att ha varit medryttare.

För min del tycker jag inte att jag försakat ett endaste dugg. Det som gjort att det känns så är att jag lyckades välja världens bästa sambo och pappa till mina barn. Han har inget välbetalt jobb men det är inget knussel. Att kämpa oss igenom tiden då jag pluggade var självklart. Att jag gjorde vad jag kunde genom att jobba extra och fixa medryttare till hästen jag köpte var också självklart.

Ingen av oss är beroende av lyx och statusprylar utan vi levde på väldigt lite pengar men hade ändå råd med barn, häst och en gammal skruttig Volvo.
Nu när vi närmar oss 40 så har vi det bra ställt och kan resa om vi vill (men jag är fortfarande inte värst resesugen), har två hästar, två bilar, egen hästtransport osv.

Att plugga när jag hade småbarn hemma var bara bra, tycker jag. Jag är inte en 8-5-människa utan jobbar bäst när andan faller på. Så hyfsat korta dagar på lärarhögskolan eller uníversitetet och därefter studer hemma på kvällen gjorde att jag hade gott om tid med båda barn och hobby. Kräver lite självdisciplin men det passar mig bättre än att slava på ett jobb 8 timmar om dagen på bestämda tider.

Om det är bra eller inte bra att få barn tidigt beror på omständigheterna, helt enkelt.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag är 34 och ska ha mitt första barn i maj. Hade nu i efterhand kanske sett att det hänt för några år sedan, när jag var runt 30 men olika saker har gjort att det inte blev förrän nu. Dels ville jag ha varit ihop med den blivande pappan några år, så att man känner varandra väl, vi har varit ihop i 4,5 år, ha fast tryggt jobb, god ekonomi och en relativt ny och bra bil. Detta hade jag inte innan, förra jobbet var mycket osäkert då de sade upp personal ofta, till sist hittade jag mitt nuvarande jobb och kunde sluta och där fick jag också bättre arbetstider (inga nätter) och bättre betalt. Kan ju säga att personligen så tror jag att jag kommer vara en bättre mamma nu än jag varit för 10 år sedan, men det är ju högst individuellt hur man är som person. Då hade jag t ex oroat mig mycket för ekonomin, hade inte den livserfarenhet jag har idag osv. Idag vet jag t ex att jag har råd att inte jobba heltid efter föräldraledigheten, vi kan köpa nytt kök och renovera badrummet utan att det stör ekonomin.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Idag är det nog mer vanligt att fler har föräldrar i 45 årsåldern när de går i 2:an. Jag skämdes också över att ha gamla föräldrar när jag var i den åldern tills jag kom på att det var ju fler i min klass som hade det.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Man ska skaffa barn när det känns rätt. Yttre omständigheter spelar inte så stor roll.
Jag fick min dotter när jag var 32, men har trots det varken karriär, jobb, rest jorden runt eller en massa sparkapital.
Nu i efterhand tycker jag att jag gott kunde skaffat barn tidigare, för jag tycker att jag har mognat på ett trevligt sätt av att bli förälder.
Fast iof så har jag inte haft nåt lämpligt förhållande tidigare där det varit aktuellt att fundera på barntillverkning.

Min syster är 21 och får sitt första barn snart. Det känns helt rätt för henne.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag skulle fylla 24 samma år som första barnet föddes, fylla 27 det år som nr 2 föddes, fylla 29 det år nr 3 föddes och fyllde 30 år två veckor innan nr 4 såg dagens ljus.


Om det är nåt jag inte hunnit med?.... Tja jag satsar ju på universitetet nu till hösten. Annars har jag hunnit med såväl husbygge som giftermål, hästuppfödning, jobba, skada mig ganska ordentligt (ridolycka)m.m. innan fösta barnet föddes ;)

Maken och jag har nu varit tillsammans i 14½ år varav gifta i 9½ år. Så nog har vi fått vår egna tid innan barnen kom tycker jag.
Vi var inga krogråttor före barntiden så det är inget vi lider av nu heller. Vi gör fortfarande i princip samma saker som innan. Hästuppfödning, arbete, studier, träffa vänner etc.

Gira :banana:

Vi är nog ganska "normala" i ålder för barnskaffande i vår släkt. Kanske de var något senare på makens sida än på min.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag var 23 när jag fick första barnet, 25 vid andra, 27 vid tredje, 31 vid fjärde och 33 vid femte barnets födelse. Hade varit tillsammans 5 år med min kille innan vi bestämde oss för att skaffa barn, gått ut gymnasiet och jobbat några år hade jag hunnit med. Nu när minstingen snart (den 12/1!!) fyller 9, läser jag på högskola. Är fortfarande ihop med samma man....:angel: (tillsammans sedan 1983, gifta sedan 1991!)

Min mamma var 17 när hon fick mig och min mormor var 18 när hon fick sitt första barn.

En kompis som fick sitt första samtidigt som jag, var 19 men hon hade längtat efter barn länge! :)
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag var 21 år när jag fick min dotter. Jag tyckte inte det var för tididgt. Men sen är alla olika. Sen är jag ensamstående och har precis läst färdigt min utbildning. Man kan ha en karriär även om man får barn tidigt.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

svarar fast jag inte har fått mitt barn än.. (men snart !! :) )

Jag och sambon kommer båda att fylla 26 det år som vår son kommer.. dvs nu 2007.

Vi anses i min släkt vara väääääldigt sena. Där de flesta fått barn i 19-21 års åldern.. Så många hade gett upp hoppet om oss, haha

Men i min sambos släkt anses vi vara unga, eftersom hans syskon och kusiner är mkt äldre.

Vi tycker att det känns helt rätt, vi har båda pluggat vidare, har nu fasta jobb sedan några år tillbaka, eget hus och en bra stabil relation tillsammans..

Jag hade kunnat skaffa barn tidigare, men skulle inte vilja vänta med 1:an till efter 30. Jag vill inte vara för gammal när barnen är små..Men det är min åsikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 752
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 166
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp