hur gammal kan en häst bli??

Sv: hur gammal kan en häst bli??

Lyssna på de äldre som växte upp med arbetshästar så får du en liknande bild som den nedan.

Jag tror knappast att tintilar menade så kort tid tillbaka att det kan finnas levande människor som upplevde den tiden. Utan förmodligen tiden då hästen användes i närstrid. Den ridande soldaten fick runt 15-årsåldern en häst tilldelad sig i åldern 5-8 år. Då var det dags att rida in den. De höll sedan ihop till döden. Inte sällan överlevde hästen mannen och blev 35-40 år gammal. Medelåldern var inte hög för män i strid utan ungefär samma som för hästarna.
Hästar var då inget gemene man höll sig med utan otroligt dyra, det var därför ett måste att ta hand om och rida hästen så att den höll så länge som möjligt.

när är det "förr", du skriver om ? nämligen inget jag känner igen, vare sig under min livstid, min mors eller morfars (då hamnar vi i sekelskifftet ;))

Se mitt svar till Verdandi. För mig är inte 100 år "förr i tiden" när det gäller ridning, det är fortfarande nutid då äldsta kompletta ridhandboken är ca 2 500 gammal.

Till kärnämnet: :bow: till dig som insett att du i framtiden kan ha svårt att se "när det är dags". Lyssna inte på syster!
Har sett många gamla hästar i uselt skick pga att ägaren inte vill inse att hästens tid var ute för länge sedan.

Det fanns en shettis på Stora Torp i Gbg, Tingeling, som blev 45 år. Hon var med på en uppvisning på hästens dag när hon var 40+ och bockade och busade så speakern trodde att hon nog fått en nolla för mkt bakom åldersiffran. :D

En ponny i grannbyn levde då för en vecka sedan.Någon dag innan hade han fått fnatt, dragit omkull sin ledare och pyst iväg.
Han är 35 och Cponny. Som 30åring tävlade han med pytteryttare i sin klubbs lagdressyr....

En kuse vid sommarstugan har varit vuxen så länge jag levt så han är säkert ca 20+, och fortfarande beter han sig som ledaren som ska få smaka och prova på allting innan alla andra får göra det! :D
(det är fuxen på min lilla avatar :p)

Medan en annan mörkbrun kuse verkar vara nästan 30+
2mg3wqb.jpg

Han är pensionär och har en hel del visa gråa hårstrån runt sina ögon. Men han är lika go och snäll mot alla nya unga hästar som kommer dit och möter på den stora elaka bossen (20plussaren här ovanför) och var en underbar fosterfar i fjol till ett föl :crazy:
Och i våras saknade han så till sommarbetet att han hoppade över staketet två gånger och gick omkring på stallplanen undrande var sommarhagen var :D

Vet ett halvblod som blev 36 år, pigg och fräsch hela tiden:) Dog stilla i sin box en natt....

Sen kände jag två welshar som blev runt 30 de också:)

Mitt svar skulle bli aldrig tillräckligt gamla, men visst är det fantastiskt att en del hästar forfarande är pigga och friska i 30-40 års åldern! :laugh: :bump:

Vår shettis som jag är uppvuxen med fick somna in i juni i år, hon var frisk och pigg förövrigt, men hade börjat falla ihop i hagen och vår vet trodde det var hjärtat som spökade och att nästa gång kunde vara den sista och så ville vi inte att hon skulle dö.

Hon hann precis fylla 31år och vi har haft henne sen hon var ett, hon var lika gammal som jag och jag har nog inte förstått än att hon är borta.

Hon var den mesta hästen, precis som Mulle ;), störst, bäst och vackrast enligt henne själv, tålde inte att bli omriden, busig, snäll och klok in i det sista. :love:

Jag kan inte låta bli att lägga in några bilder från hennes liv här:

Paloma i hagen bakom stallet:
XoPxhgQyy.jpg

Paloma värmer katten Zita:
vDlEKDmDm.jpg

Jag och Paloma har hämtat granris att pynta stallet med:
JxmPasgjS.jpg

Bästa studentpresenten:
gXIAfpbTH.jpg

vet en shettis som är 35år och fortfarande rids och mår bra :)

I jämförelse med många andra så är denna herre bara 24 år. ;)
En islandsvalack som rids så gott som dagligen.
I helgen var han med på Hubertusjakt.
Pigg och kry. Brukar raca runt i hagen med sina kompisar
och bocka och sparka bakut som den värsta unghäst!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 049
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
930
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
556
Senast: sweep
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama