hur gammal kan en häst bli??

Sv: hur gammal kan en häst bli??

en av våra gamla ridskoleponnyer, Tiger, blev 37 år.. hade gått på ridskola sen han var 3 år. Hans kompis blev 35 år. RIKTIGA SMÅ KRUTGUBBAR!

Jag kände en häst som blev runt 25-30 men han var vi tvugna att ta bort pga att troligvis så var njurar osv slut på honom i kroppen.

*knapplån*

min medryttarhäst är ett svenskt halvblod som fyller 29 år om några veckor. jag har ridit honom i lite mer än 5 års tid, och han vet nog inte om att han är gammal ;) han är frisk och pigg, och så länge han vill kommer han att fortsättas att ridas :)

fast där håller jag inte med dig. är hästen halt så har den bevisligen ont (men slutar inte äta för det)går det inte att "läka" så blir det ju smärtsamt. jag vill att min lilla pålle ska få avsluta sitt liv utan plågor, jag tänker inte vänta tills hon slutar äta pga. av plågor. det är så mkt. som kan ge problem på gamla hästar (och människor som tyvärr inte har den "fördelen" att få avsluta innan plågorna blir för stora) därför tar jag henne på veterinärbesök med jämna mellanrum. har haft samma veterinär i många år (han känner mig och mina hästar väl) och när han säger att det är dax, då blir det så.

men jag tycker det är ett stort privilegium att fortfarande få ha henne kvar, frisk och kry :love: :love:

Absolut, hästen ska inte lida. En häst med fång har extremt ont tex. Men en häst med en mindre rörelsestörning kanke inte behöver ha ont, den tas ofta bort för att inte vi kan använda den.

Förr i tiden levde hästar till 40-45 års ålder. På den tiden var det dyrt att skaffa en häst och en vän man hade för livet. Dagens hästar skulle också leva så länge om vi behandlat den på rätt sätt. Men med den ridning som vi har idag, den okunskap och dåligt anpassade miljön vi utsätter våra hästar för är genomsnittsåldern för häst i Sverige 6 år om jag inte minns fel.

Men om man bortser från denna genomsnittsålder och vårt dåliga sätt att hålla häst på kan en häst bli långt över 30 år.

okej, då missförstod jag dig :o inte meningen :crazy:
har nämligen vart lite i luven med min syster just om "när det är dax", så jag är nog lite "känslig" med det :o :o

hon tycker jag är tramsig som släpar "den lilla" till veterinären för "koll" lite då och då för att jag vill vara säker på att jag inte missar något :o jag har så svårt för att "se" på just henne :angel: hon är ju min "lilla bebis" :love:

Min kompis gamla shettis är 43 år, och rids fortfarande.
Och han mår så bra man kan må, pigg och glad dagarna i ända.
Dom försökte pensionera honom i 34-års ålder , men insåg att det var aldelles för tididgt med tanke på hur bra han mådde och hur pigg han var. Vid 39-års åldern försökte de igen, men han blev bara hängig och sur när han inte fick komma ut och busa med barn.

Tror att Urbino blev runt 34 år.
Jag var på hans avtackning i Göteborg ( många år sen såklart)
då han släpptes lös i en mörksläckt manege.
Bara en strålkastare följde honom när han travade runt i passage och de spelade " Vill ni se en stjärna, se på mig.."
Han var alldeles kritvit och såå vacker.:love:

Tror att han avled nåt år efter det.

Däremot vet jag en korsningsvalack ardenner/nordsvensk som bör vara 38 år idag om han lever.
Har inte sett honom på ett tag nu.
Men jag såg honom förra året. Då levde han i allra högsta grad. :bow:
Minns de sa när han var 33/34 år att tänderna höll på att ge sig på honom.
Men det var hans enda krämpa då.

shettisar:
Pontus belv 37
Linus blev 35. Togs då bort för att tänderna var dåliga. Annars frisk och pigg.

vet en shettis som är minst 40 år (de visste inte exakt hur gammal han var när han kom). grannen tog nyligen bort sin 35-åriga ponny

Om vi tänker på samma häst dog han i somras...

jag har en arab hingst som är 28 år gammal. men pigg som attan =9 han ger sej nog inte på ett bra tag =) på bilden e han 27

17103122.jpg

min fd. granne har tre arabdamer som är mor, dotter och barnbarn. och dom är nu 39, 35 och 32år gamla. men ingen av dom är någon vacker syn längre, utan dom är väldigt svankryggiga och ser allmänt eländiga ut.

Min först sköthäst på ridskolan var 26 när jag skötte henne hon blev över 30år. B-ponny
Tippan
tippan.jpg

Sen lånade jag en D-ponny, New Forest
Som var 26år när jag lånade henne, men pigg och frisk. Betädde sig som om hon var 5år.
Huckelsead Sunsalve RNF1321
sunny1.jpg

Båda korten är inscannade, därav dålig kvalitet.

Min kompis mamma hade en travare för ett par år sedan som blev 39år. i slutet låg hon och sov så djupt att de inte ens kunde väcka henne så de beslutade att ta bort henne i sömnen.

Jag tordde hästar blev runt 20-25, men när jag läser om alla g:a 40 åringar här blir jag glad, då har jag kankse 20 år till med min häst, som är en travare på 16 år!

roligt att se att så många har kvar sina gamlingar =) att man ser sin häst som något mer än bara något man har när den är i "sina bästa år"

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 049
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
930
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
556
Senast: sweep
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama