hur gammal kan en häst bli??

Sv: hur gammal kan en häst bli??

här har man inte så mycket att komma med men min dam har fyllt 22 i år, och hon leker med unghästen! Hon bocker och stegrar värre än han som är 3! ;)

Ditt påstående om att hästar förr levde tills de var 40 år får stå för dig. Det finns säker undantag.
Det jag reagerar på är att så många romantiserar "förr". Det var inte bättre förr, det är bara annorlunda nu. Lyssna på de äldre som växte upp med arbetshästar så får du en liknande bild som den nedan.

I norra delarna av Sverige användes främst den nordsvenska hästen. Många bönder använde hästen i skogsbruket, och många gånger var det inte deras egen häst utan en arrendehäst under vintern. En del bönder lastade även för tungt efter arbetshästarna och blev därför tvungna att ta i med hårdhanskarna, det vill säga slå, för att hästen skulle orka trava och få kraft att ta sig uppför långa backar. En syn på de äldre arbetshästarna var att de med åren blev väldigt sneda över bakdelen. En del var så gamla och sneda att de inte längre kunde lägga sig ner i sina spiltor på nätterna. Andra hästar blev elaka (av smärtor?) och därför avlivades de till slut. För många var självklart hästen en vän och arbetskamrat, men det gjorde inte själva arbetsmödan lättare. Varken för hästar eller människor. (Kan ju tillägga att det var många män som knäckte sina ryggar med det tunga arbetet ute i skogen.)

/V

har ingen gammal häst själv längre (togs bort i vintras) men vet en ras som oftast lever längre än vanliga raser, baskjir hästen som blir runt 40 till 50 år

Förr i tiden levde hästar till 40-45 års ålder.

när är det "förr", du skriver om ? nämligen inget jag känner igen, vare sig under min livstid, min mors eller morfars (då hamnar vi i sekelskifftet ;))

Vad roligt att läsa om alla pigga gamlingar! Mitt russ fyller 33 i år (har haft honom sedan han var 1....) Tänderna är ganska blankslitna, men med hjälp av mycket lucernpellets håller han sig i fin form. Så länge han inte har andra krämpor och har livsglädjen kvar i blicken så får han gå kvar som maskot på gården....

Mitt halvblod är 24 och tror att hon är 4
Stallkompisens äldre halvblod är 27 och han tror att han är 7...

Och ett par km från oss bor ett halvblodssto, som är 34 och hon tror nog faktiskt att hon ÄR 34...

KL
Läste någonstans att den dokumenterat äldsta islandshästen blev 52, eller om det var 56 år gammal.

Min mosters new forest blev 37!
Den sista nordsvensken vi hade i stallet blev 32 eller 33.

min medis är ett fullblod på snart 24 år :) han verkar dock tro att han är unghäst...;)

Urbino var född 1962 och dog 1991 och blev alltså 29 år.

En underbart vacker hingst:love:

det finns en häst som hette old billy som dog när han var 62 år! :)

var det inte han som var "krigshäst" och bar sin ryttare tills han var långt över 50 år? har för mig jag läste det i nån hästfocus tidning :)

18677258.jpg

Embla, aka Gammeltant :love: 32 eller 33 i år och still going strong :love:

Hos grannen stod det en shettisdam för ett tag sen som jag har för mig var 30+ (om inte så var hon inte långt därifrån)
Jag tror att hon fortfarande lever (står efter vägen till våran stuga)
Om inte hovarna skulle vara så dåligt skötta skulle hon nog kunna leva bra länge. Sist jag träffade henne var hon väldigt pigg och glad, hullet var det inga problem med. Vet dock inte hur tänderna såg ut.

Förra hästens mamma är runt 30 (har jag för mig) och still going strong

Roligt att se att det är så många gamla hästar som får vara friska och pigga :love:

*kl*

Min första häst Boni är ett halvblod på 26 år och hon är lika pigg som hon alltid varit. Hon har aldrig varir sjuk eller skadad. Idag när vi red ut i snön gallopperade hon i sidled och bocka

17357058.jpg

Boni

Mammas varmblod är 22 och hon är också jättefräsch, gamlingarna är nästan busigare än unghästen vi har:angel:

Hade en shettis som dog för ca en månad sen hon blev 41 år i år!! helt fantastiskt!! Hon fick ont i ena benet och eftersom hon var så gammal och hade lite dålig syn så avlivade de henne.

fast där håller jag inte med dig. är hästen halt så har den bevisligen ont (men slutar inte äta för det)går det inte att "läka" så blir det ju smärtsamt. jag vill att min lilla pålle ska få avsluta sitt liv utan plågor, jag tänker inte vänta tills hon slutar äta pga. av plågor. det är så mkt. som kan ge problem på gamla hästar (och människor som tyvärr inte har den "fördelen" att få avsluta innan plågorna blir för stora) därför tar jag henne på veterinärbesök med jämna mellanrum. har haft samma veterinär i många år (han känner mig och mina hästar väl) och när han säger att det är dax, då blir det så.

men jag tycker det är ett stort privilegium att fortfarande få ha henne kvar, frisk och kry :love: :love:

Min häst fick en skada för två år sen , och hon skulle aldrig bli bra igen så vi avlivade henne hon va då 16 år ....hon va pigg och kry några dagar innan hon blev halt och sen hade vi henne på hältutredningar i ett år och även operation men blev inte bra, hon har går som hoppponny i de hägsta klasserna sen hon va 5......men hade hon inte blivi skadad hade on nog levt länge till<3

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 049
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
930
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
556
Senast: sweep
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama