Hur gamla är människorna här?

hestmannen

Trådstartare
Jag läste i några trådar här på Buke och en tanke slog mig plötsligt, vissa som man ser återkomma i trådarna är det nästan omöjligt att gissa åldern på medan vissa andra kan man nästan omedelbart ringa in åldern på med några några års marginal.

Är det någon annan som också har tänkt på detta? Har ni någon gång fått reda på någons ålder och blivit förvånade och insett att ni hade helt fel?

Håller med! Jag är nog en sådan som är svår att pricka in åldern på då jag egentligen är Senior men mest hänger på Ungdom :o

Två gånger har jag gissat att användare i ca 40+-5 årsåldern var max 25 år gamla, utifrån hur de resonerade och uttryckte sig. :p
Det har hänt fler gånger att jag reagerat på det motsatta. Att användare jag trott legat i det övre spannet visat sig vara betydligt yngre. Men även det du anger, men jag gillar att prioritera och fokusera på det positiva i första hand.

Det har hänt fler gånger att jag reagerat på det motsatta. Att användare jag trott legat i det övre spannet visat sig vara betydligt yngre. Men även det du anger, men jag gillar att prioritera och fokusera på det positiva i första hand.

Fast vilket är det positiva när det gäller att gissa folks ålder? Folk blir ju ofta smickrade när man gissar för låg ålder, tex när man är 35 och får visa leg på Systembolaget.

Jag tycker det är positivt att det finns unga människor här som jag kan säga är klok som en bok.Jag tycker det är mycket positivt när jag som närmar mig 50-strecket kan ta till mig livsvisom från betydligt yngre människor. Jag säger inte att det är positivt att gissa folks ålder, jag brukar inte ägna mig åt det ens, men det utesluter inte att reell ålder faktiskt kan överraska när man får veta det.

Just antal år säger ju egentligen ingenting. Det finns tjugoåringar som är mogna som få - och det finns femtioåringar som gått genom livet utan att lära sig ett dugg. Jag pratar lika gärna med någon som är yngre som äldre; jag behöver inte veta siffror.

Blandningen av människor är vad jag gillar bäst med buke; kön, ålder, bakgrund, utbildning, intressen. Alla har så mycket att bidra med. Det är i gränslandet mellan människorna det uppstår ett kreativt, dynamiskt brus; som vidgar vyer, flyttar horisonter, sprider kunskap.

"Nej, ett samhälle utvecklas bäst om det är fullständigt homogent med avseende på alla faktorer man kan komma på. Helst ska alla vara män, födda i Sverige, inte ha någon vidare utbildning och inte heller någon större begåvning på något område. Intresset ska ligga i att skylla på att de som inte är på det viset; är skyldiga till allt som inte går rätt. Det är helt enkelt i inaveln som det svenska uppstått! "

Utdrag ur "Så funkar det" en ny bok av Jimmie Åkesson.

Jag säger inte att det är positivt att gissa folks ålder, jag brukar inte ägna mig åt det ens, men det utesluter inte att reell ålder faktiskt kan överraska när man får veta det.

Dessutom är det ju lite roligt att den ålder man gissar att någon har, faktiskt säger mer om en själv om en den andra personen, eftersom man inte ser varandra. Egentligen var det vad jag reagerade över med mina två mest slående felgissningar - hur tydligt det visade hur jag ser en del sätt att tänka och formulera sig som kopplade till ålder, snarare än till personlighetstyp, så att säga. Felgissningarna sa helt enkelt inget om personerna, men en del om mig.

"Nej, ett samhälle utvecklas bäst om det är fullständigt homogent med avseende på alla faktorer man kan komma på. Helst ska alla vara män, födda i Sverige, inte ha någon vidare utbildning och inte heller någon större begåvning på något område. Intresset ska ligga i att skylla på att de som inte är på det viset; är skyldiga till allt som inte går rätt. Det är helt enkelt i inaveln som det svenska uppstått! "

Ni får ursäkta, detta är lite OT. Jag har inte läst denna bok och finner detta citat väldigt intressant, i vilket sammanhang hör detta hemma? Låter som att han menar på att endast ett outbildat homogent bondesamhälle kan vara riktigt svenskt. Märkliga ordval från en man som hävdar sig kämpa FÖR Sverige :grin: Och detta röstar väljarna på, ha.

Ni får ursäkta, detta är lite OT. Jag har inte läst denna bok och finner detta citat väldigt intressant, i vilket sammanhang hör detta hemma? Låter som att han menar på att endast ett outbildat homogent bondesamhälle kan vara riktigt svenskt. Märkliga ordval från en man som hävdar sig kämpa FÖR Sverige :grin: Och detta röstar väljarna på, ha.

Kan man vänta sig något annat från en man/ett parti som har inskrivet i sina statutter att allmäna val och demokrati skal avskaffas om de kommer till ensam majoritet? Ett samhälle med "lågutbildade idioter" är ju rena drömmen för en mini Hitler som Åkesson och hans anhang.

Kan man vänta sig något annat från en man/ett parti som har inskrivet i sina statutter att allmäna val och demokrati skal avskaffas om de kommer till ensam majoritet? Ett samhälle med "lågutbildade idioter" är ju rena drömmen för en mini Hitler som Åkesson och hans anhang.

Ja det enda riktigt negativa med fria val är väl att ett parti som detta kan lova guld och gröna skogar i valtal till media och gömma sina egentliga mål i betydligt mer svåråtkomliga texter som kring 95% av deras väljare aldrig ser.

Det skulle varit en ironisk smiley i inlägget. Det är ett tillskruvat inlägg från SDs partiprogram för att belysa att Sleepys inlägg inte är något alla håller med om. Utan tycker precis tvärtom.

Jag är inte anhängare av SD, men det är trots allt roligt att dra ner brallorna på politiska gaphalsar, SD som andra.
Var i SD;s partiprogram står det att demokratin ska avskaffas om man kommer till makten?
Jag frågar därför att jag är tveksam om ett dylikt parti skulle få plats i riksdagen eftersom det skulle bryta mot de avtal gällande de mänskliga rättigheterna som Sverige ratificerade 1995(tror jag det var)

Det måste vara samma förlag som presenterar FI;s nya framtidsstrategi, den om mansfria samhället. (BLÅ DUNSTER AB) ;)

Det måste vara samma förlag som presenterar FI;s nya framtidsstrategi, den om mansfria samhället. (BLÅ DUNSTER AB) ;)
Fast nu har du köpt den panikslagna nidbilden av vad FI står för.

Och den här tråden spårade ut något alldeles med sjöbergas nidbild. Tänk om folk kunde hålla sig till sans nån gång!

Och den här tråden spårade ut något alldeles med sjöbergas nidbild. Tänk om folk kunde hålla sig till sans nån gång!

Tydligen låg min ironi alldeles för nära verkligheten för att identifieras korrekt. My bad. Det var liksom bara en detalj ang. Sleepys bra inlägg jag kommenterade.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 385
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar