Hur gamla är era vagnar?

F

Fjunet

Har börjat tänka mycket på priser på vagnar och kvalité på vagnar på senaste tiden, så därför frågar jag er:

Vad har ni för vagn?
Inköpspris?
Hur länge har du haft den?
Hur är skicket idag?
Hur länge tror ni den håller?
Är du nöjd?

Sv: Hur gamla är era vagnar?

Jag vet att vi har en gammal gig här i ladan som vi skall hiva på tippen fortast möjligt. Mycket att göra på den.Annars så har vi en ombygd bulkvagn som vi har byggt ett flak på som vi kör med för nöjes skull. I skogen har vi och kommer alltid att ha en fössing. Flakvagnen är väl runt 100år. Fössingen vet jag ej.

Fjunet skrev:
Har börjat tänka mycket på priser på vagnar och kvalité på vagnar på senaste tiden, så därför frågar jag er:

Vad har ni för vagn?
Inköpspris?
Hur är skicket idag?
Är du nöjd?

vagn 1
maratonvagn från Tidaholm. (C-D ponnie enbet o par)
haft i några år.
hyffsat skick lite skamfilad.
bör hålla de närmaste 15 åren om jag inte fastnar i ett Mickes elände :angel:
Mkt nöjd med den.
beg 29 000

vagn
maratonvagn för Tidaholm (B-ponny enbet och par)
1 år gammal.
Mkt fint skick
bör hålla i många år till
Mkt nöjd med den
ny 43 800 (inkl parstång)

Vad har ni för vagn?
En rak rockard med fjädring från Kumlavagnen
Inköpspris?
ca 4 850:-
2 år
Hur är skicket idag?
Som ny
Evigt...
Är du nöjd?
Mycket!
//marti

Vad har ni för vagn?
Westbyvagnen
Inköpspris?
3600kr
sen hm...nyss helt nytillverkad
Hur är skicket idag?
perfekt helt ny o fin glänser i solen...metallicblå :love:
föralltid...e rejäl och byggt med största omsorg. inget skit här inte. :banana:
Är du nöjd?
japp jättenöjd den kunde inte varit bättre...specialgjord till hästen.

Vad har ni för vagn?
har en enkel liten culky
Inköpspris?
2000:-
sen 1994 eller 1995 tror jag :-)
Hur är skicket idag?
hyffsat, blivit lagad en gång och ommålad 2 gånger
länge, minst 10 år till
Är du nöjd?[/QUOTE]
japp, men vill ha en annan, men pengarna, var finns de? =)

Vad har ni för vagn?
Rockard

Inköpspris?
Minns inte

2 år ca. Hade en annan Rockard förut.

Hur är skicket idag?
Finfint :)

Ett bra tag.

Är du nöjd?
Mycket :bow:

Fjunet skrev:

Vad har ni för vagn?
En TH Maratonvagn
Inköpspris?
17000 kr
I några månader
Hur är skicket idag?
Bra, lite avskavd färg på utsatta ställen bara
Lääänge...
Är du nöjd?
Jättenöjd, den är kanonbra att köra med!!
''''''''''

Jag har en Tidaholm 207 CD som är ca 4 år gammal.
Begagnatpris 34 000:-

En Troed Hanson gigg- 05
Nypris 34000 el 36000:-(kommer inte ihåg vilket)

En träningsrockard, Grafströms
Begagnatpris 3500:-

Jag är mycket nöjd med mina vagnar och tror att de håller en lång tid framöver om jag sköter om dom!

Fjunet skrev:

Vad har ni för vagn?
Inköpspris?
Hur är skicket idag?
Är du nöjd?

Vagn 1:
Bullet rockard.
1800 kr begagnad i rätt dåligt skick.
Kanske 2 år.
Nu är den fin. Efter köpet sprayades den om (från orange till svart), monterade svängel, bytt fotplattorna, köpt nya däck, kortat av skacklarna lite, fixat piskhållare och nytt säte. fast efter en bilolycka har avbärarna/hjulen fått sig en liten smäll men det går att fixa. Medan troedmaratonvagnarna blev mos var det det enda som hände min.
Ja bara vi inte kraschar med den igen och det går värre så borde själva ramen hålla i tid och evighet i alla fall. Den är riktigt robust och det ska som sagt till mycket för att den ska gå sönder ordentligt.
Jag är jättenöjd med den! Den skulle kunna vart lite elegantare för tävling med mycket skön att köra, smidig och passar oss perfekt!

vagn 2
Maratonvagn från Polen (tror jag, märke??)
30 000 begagnad med parstång och dubbla uppsättningar hjul.
Har haft den en månad kanske.
Den är riktigt jäkla fin idag. Så snygg även fast det är en maratonvagn!
Jadu om den var så fin som när vi köpte den då den var 2 år så handlar det nog mest om hur man sköter den. Den kommer nog hålla länge om inget allvarligt händer.
Jag är jättenöjd med den. Den är superskön att åka i och man ryms lätt fyra per på sittplats, säkert fler. Och vi vill kunna åka många. Dock har vi inte provat tävlingsköra med den så vi vet inte hur det kommer funka. Den är i tyngsta laget men rullar mkt lätt.

1.Vad har ni för vagn?
2.Inköpspris?
3.Hur länge har du haft den?
4.Hur är skicket idag?
5.Hur länge tror ni den håller?
6.Är du nöjd?

1.a Troed Hansson Maratonvagn
b Troed Hansson Fin Gigg/ Trädetaljerna beställda från fin snickeri i sthlm

Opps var lite snabb med att spara ovanstående så här kommer den rätta ;)

1.Vad har ni för vagn?
2.Inköpspris?
3.Hur länge har du haft den?
4.Hur är skicket idag?
5.Hur länge tror ni den håller?
6.Är du nöjd?

1.a Troed Hansson Maratonvagn 2. 48000kr. 3. 3år. 4. som ny då den blev nylackad i sommar. 5. länge, men jag kommer nog att byta till en nyare nästa år. 6. Anser att det är marknadesn bästa vagn rent körmässigt.

b Troed Hansson Fin Gigg/ Trädetaljerna beställda från fin snickeri i sthlm. 2. 40 000kr 3. 2 år. 4. Den används bara till tävling så den är i topp skick. 5. Den kommer nog att användas några år till. 6. Är mycket nöjd med den efter lite justeringar.

cTroed H inkörningsvagn. 2. 14000kr. 3. 6 år. 4. Den är i bra skick dok har den blivit lagad och lackad ett antal gånger. 5. Funderar på att köpa en ny just nu. 6. Har varit en suverän vagn som vi kört flera hästar om dagen i.

dTroed H Gigg/Helt i metall för träning. 2. 21000kr. 3. 5 år. 4.Just nu är den lite dassig i lacken och skramlar lite men den skall få en helrenovering i vinter. 5. Den kommer nog att vara med några år till. 6. Den är bra, tränar mina tävlingshästar i den dagligen.

e Parvagn/tung enbetsvagn från danmark. 2. 46000kr begagnad. 3. 1år. 4. Bra skick. 5. många år till. Bra parvagn för träning, väger 350kg och har även enbetsskaklar till den så jag låter tävlingshästarna skritta med den någon dag i veckan.

Oj vad många det blev när man spesar upp dem. Men jag har verkligen användning av dem alla :)

Här kommer kontrasten till Mias vagnpark. ;)

1 Hemmagjord flakvagn på gammal timmervagn 14 år
2 Hemmagjord rockard på SAAB-bakaxel 15 år
3-4 giggar
5-6 promenadvagnar
7 fjädervagn
8 trilla
9 Wictoria
10- div 2-axlade
+ en korgsläde
Inga tävlingsvagnar längre.

1 och 2 kostade materialet, fungerar utmärkt och håller "för evigt".

Övriga +100 år och i varierande skick. Några är fixade till åkbart skick, och fungerar som dom ska, dvs bra. Resten hålls bara i oförändrat skick. Har haft dom i 5-20 år och inköpskostnaderna varierat mellan c:a 2000 - 20000:-.

LIA

Är det någon vänlig själ här som vet om det finns någon mer vagn som har likadana skacklar som en fössing. Vill INTE bygga likadan. Vill ha n lättare variant att köra med.

åke skrev:
Jag vet att vi har en gammal gig här i ladan som vi skall hiva på tippen fortast möjligt. Mycket att göra på den.Annars så har vi en ombygd bulkvagn som vi har byggt ett flak på som vi kör med för nöjes skull. I skogen har vi och kommer alltid att ha en fössing. Flakvagnen är väl runt 100år. Fössingen vet jag ej.

Hugger i igen. Det står en del vagnar och slädar i skjulen som inte andvänds. tex. en ponny rockard 2st trillor som behöver renoveras. och lite slädar som sällan eller aldrig andvänds. Har en bekant som har en landå. Den skulle minsann få plats i ett skjul det kan jag lova. Den är i toppskick. Tänk om man hade en sådan.

Maratonvagn 4år
gigg 15år
träningsvagn 3år

Vad har ni för vagn?
Inköpspris?
Hur är skicket idag?
Är du nöjd?

1.maratonvagn för par,15000:-ca 4år, bra,evigheter om allt går som jag räknat med hihi,japp.

2.finvagn för par,15000:- ca 4 år,ok den ska renoveras i vinter,längeee,japp.

3.gammal trilla med bilaxel för att få ner vagnen i höjd !!,hundra år hihi, urdåligt haha,håller????? nej verkligen inte men den har vart kanon att träna med..

4. rockard,det är en kompis vagn som vi gjort om,ca 6 år,om jag inte kör min ena häst i den(då hon böjt det mesta på den en gång redan då hon inte hadde skygglappar på sej, humm) så kan den ju hålla bra länge,nja för att träna i är den helt ok.

5.sulky, 1000:-,ca 2månader,den är begagnad men ok,några år till ska den ju rulla är det tänkt men jag har den ju som inkörnings vagn så man vet ju aldrig, jätte nöjd.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
209
Senast: zassoo
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 275
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag har nyligen flyttat till Skåne och har haft en hovslagare vid några skoningar nu. Han gör ett bra jobb, men det tar cirka 2+...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Passage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka