Hur gå vidare? (Avmaskning)

pinky

Trådstartare
Träckprovssvaren är levererade, med strålande resultat för de 5 äldre hästarna, 0 EPG på allt inklusive bandmasken.

MEN, min lilla snutta på 2 år ståtar med 2000 EPG på blodmasken, och odling är satt. Hon går för närvarande kvar i vinterhagen med sin (hittills) maskfria kompis (nyinflyttad och avmaskad med Equimax innan hon kom hit.) men tanken är att de ska börja släppas i en beteshage i nästa vecka med några till i stallet.

Ska ringa vet imorgon och höra, men hur hade ni löst detta?
Väntat på odlingssvaren i v. 21? Avmaska bara henne nu? Avmaska henne och hagkompisen? Avmaskat alla hästar?
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Ja, jag skulle avmaska både din och hagkompisen. Sen ska det mockas i hagen eftersom äggen ligger kvar i träcket.
Cydectin är ett bra medel för blodmask.

Lycka till!
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Bara din behöver avmaskas, och Cydectin är ett bra val. Kompisens häst behöver INTE avmaskas. Avmaskningen är i första hand för att hindra spridningen av ägg. Det tar minst 12v innan det de tuggat i sig kommer ut som ägg.

Hade kompisens häst alltså ett rent träckprov eftersom du säger maskfri, varför avmaskades den i så fall?

Du behöver inte invänta odlingen för att börja avmaska. Dock OM det visar på stora blodmasken så behöver det fixas så mycket det går med mockning, och avmaskning av de hästar som gått där och kunnat bli smittade.
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Den andra hästen kom till vårt stall för ca 1-1,5 månad sedan, och hade avmaskats innan flytten. Kanske därför hon är helt ren nu också?:idea:

Om jag ger 2-åringen Cydectin nu och om 12 veckor, ska den andra hästen få en dos då också? De andra som gått på samma bete som henne under sommaren, behöver de också en dos då? Jag tänker på om hon sprider ägg igen om 12 veckor, eller?

Vi har tydligen helt parasitfria hagar, och dem är vi väldigt rädda om...:)

Kanske ska tillägga att min 2-åring bara har stått i stallet i 2 veckor nu, så hittills har hon garanterat inte spritt någon smitta.
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Varför just Cydectin, förresten? Varför inte Ivermektin?

Fast jag tar ju hellre Cydectin i vilket fall, pga det långa intervallet...:angel:

Och ja, med "maskfri" menar jag att hon hade 0 EPG på detta prov.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Cydectin tar flera stadier blodmask (t o m inkapslade), bl a. Ivermektin kommer inte åt dem när de 'dvalar'

pinky skrev:
Varför just Cydectin, förresten? Varför inte Ivermektin?

Fast jag tar ju hellre Cydectin i vilket fall, pga det långa intervallet...:angel:
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

pinky skrev:
Den andra hästen kom till vårt stall för ca 1-1,5 månad sedan, och hade avmaskats innan flytten. Kanske därför hon är helt ren nu också?:idea:
Ja, det var ju bra att det var noll då, annars hade det visat att maskarna visar resistens, eller att hon gett för lite medel.
Om jag ger 2-åringen Cydectin nu och om 12 veckor, ska den andra hästen få en dos då också? De andra som gått på samma bete som henne under sommaren, behöver de också en dos då? Jag tänker på om hon sprider ägg igen om 12 veckor, eller?
Nu är ni ju lite i otakt. Jag skulle hålla den andra på ivermectin så den får när det gått 8v, då borde ni hamna rätt tillsammans till nästa avmaskning.

Kanske ska tillägga att min 2-åring bara har stått i stallet i 2 veckor nu, så hittills har hon garanterat inte spritt någon smitta.
Den har ju spridit ägg i hagen den gått... mocka gärna.
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Ok, så då ger jag min Cydectin nu, och den andra hästen får Ivermektin när det gått 8 veckor efter senaste avmaskningen den fick?

Det KAN ju vara så att det är ca 8 veckor sedan hon avmaskades, ska kolla det. Isf är vi ju i takt ändå, eller?

Hagen har jag tänkt mocka i helgen, dumt att chansa OM det är stora bm...
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Måste bara lägga mig i lite. Tänkte på det här att cydectin tar fler stadier. Detta har jag också förstått det som men när jag pratade med veterinären på labbet för träckprovstagning så sa hon att det inte gjorde nån skillnad på cydectin och ivomec. Och då menar jag inte bara substansmässigt utan jag läste en upp reklambit av cydectin som jag hade hemma men hon sa att det kvittade. Att ivomec tar precis lika många stadier. Är inte detta lite väl skumt......??
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Hon har fel, helt enkelt. Cydectin har Moxidektin som aktiv substans, ivermectin är ivermectin.

Från Fass Vet-
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19990312000233&DocTypeID=4&UserTypeID=1
Indikationer
Behandling av infektioner hos häst orsakade av moxidectinkänsliga stammar av: Gastrointestinala nematoder: Stora strongylider, adulta och larvala stadier inklusive arteriella stadier av S. vulgaris och viscerala stadier av S. edentatus. Små strongylider, adulta och larvala stadier. Adulta och larvala stadier av Parascaris equorum, Oxyuris equi, Trichostrongylus axei samt adulta Habronema muscae och Strongyloides westeri. Styngflugelarver: Larvala stadier av Gasterophilus spp.

Effekten mot små strongylider varar i 2 veckor. Utsöndring av äggen hämmas under 90 dagar.

Produkten är effektiv mot L4 stadier av små strongylider under utveckling i slemhinnan. Åtta veckor efter behandling är tidiga (hypobiotiska) inkapslade L3 stadier av små strongylider eliminerade.
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Jahapp, Cydectinet verkar ha haft någon slags effekt...:D

Mockade ur hagen idag, det som gick att få upp och inte verkade vara hur gammalt som helst.
Hittade på en färsk hög med ganska så många röda, 1-1,5 cm långa maskar i (stendöda...). Även det jag mockade ut ur boxen fanns mask i, men inte lika mycket.

Är det lilla eller stora blodmasken?
Har googlat lite på strongylider, och den stora verkar vara mera vit/genomskinlig, kan det stämma?

På bipacksedeln till Cydectin står det att effekten mot lilla blodmasken är 4 veckor (eller var det 2?), ska jag då ge det igen så snart, eller vänta de normala 12?:confused:
Eller menas det att det bara dödar vuxna maskar under den tiden, och att de inte kan producera ägg förrän efter 90 dagar?

Har även en skeptisk människa i stallet som inte riktigt tror på träckprovsresultatet, "hur kan en liten bajsboll visa vad som finns i hela hästen?", typ. Hur tacklar man sånt?;)
Finns det närmare information om exaktheten i proverna? Ska jag be henne ringa Vidilab?
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Jo, det var liksom så jag också hade uppfattat det....
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Ja det var det. Tyckte det lät skumt.
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Mockade ur hagen idag, det som gick att få upp och inte verkade vara hur gammalt som helst.
Hittade på en färsk hög med ganska så många röda, 1-1,5 cm långa maskar i (stendöda...). Även det jag mockade ut ur boxen fanns mask i, men inte lika mycket.

Är det lilla eller stora blodmasken?
Har googlat lite på strongylider, och den stora verkar vara mera vit/genomskinlig, kan det stämma?
Det är lilla blodmasken du hittat. Stora blodmasken är lite större.

På bipacksedeln till Cydectin står det att effekten mot lilla blodmasken är 4 veckor (eller var det 2?), ska jag då ge det igen så snart, eller vänta de normala 12?
Eller menas det att det bara dödar vuxna maskar under den tiden, och att de inte kan producera ägg förrän efter 90 dagar?
Nej, den hindrar SMITTA i 2 veckor, alltså de ägg/larver som hästen tuggar i sig 2 veckor efter du avmaskat dör också. Medlet dödar maskar i tre stadier, det tar alltså 12 veckor innan det utveckats nya äggläggande maskar.
Har även en skeptisk människa i stallet som inte riktigt tror på träckprovsresultatet, "hur kan en liten bajsboll visa vad som finns i hela hästen?", typ. Hur tacklar man sånt?
Blodmasken avger ägg "hela tiden" så provet ger ett svar på exakt hur mycket som finns just vid provtillfället. Vilken del av bajshögen du tar spelar ingen roll. Faktiskt används inte ens allt bajs du skickar in heller... Det finns studier gjorda på detta, annars skulle det inte användas som provtagning.

När det gäller bandmasken däremot så läggs äggen mycket mer sporadiskt, och där kan en bajsboll innehålla ägg medan en annan är ren. Där hittar man också bara 25-40% av de som är positiva, och man får ingen mängdbestämning. Mer träck används också än för rundmask.

Be henne ringa antingen SVA eller maila Vidilab (de har fullt upp och kan ha svårt att ta telefon, mail är säkrare) för mer info om träckprovet säkerhet. Om hon är skeptiskt är det väl bättre att hon själv tar reda på fakta, för vad någon "lekman" säger lär hon aldrig tro på ändå.
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Vad bra!

Tack för att du finns här, det är kul med så engagerade människor!:bow:
 
Och fortsättning följer...

FY F****N VAD ÄCKLIGT!!

Hittade 3 riktigt feta styngflugelarver i högarna när jag mockade boxen idag!:eek: :eek: :eek: :eek:

Det är 3 dagar sedan hon avmaskades (4 idag, men det jag mockade ut nu ikväll är ju från igår kväll.), hur många fler såna här överraskningar kan jag räkna med?:crazy: ;)
 
Sv: Hur gå vidare? (Avmaskning)

Förhoppningsvis är det slut nu. Hur har det gått?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 630
Senast: Cattis_E
·
B
Hästvård Har fått svar på träckprov på 2 hästar som ska släppas ihop med andra hästar på varsit håll i sommar. Häst 1: stora/lilla blodmask...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: Blicken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp