Hur funkar lusern?

mumin

Trådstartare
Jag har en fjordvallack som har varit ganska bukig och blivit ännu värre efter vintervilan, nu ser han i princip dräktig ut! ;)
Poängen är att han inte är fet, i alla fall inte mycket, man känner revbenen och så.
Det var någon som nämnde något om att lusern kunde hjälpa.. Tänkte söka på detta men det går ju inte nu.. Min fråga är hur lusern fungerar, om det kan hjälpa i mitt fall, hur mycket man ska ge, hur mycket man ska ge, hur långt tid det tar innan man ser effekt, vad det kostar osv, osv..?

Hoppas nån kan hjälpa en frågvis själ.. ;)

Sv: Hur funkar lusern?

Saknas protein i foderstaten är lucern ganska bra, men är det så att höet har väldigt låg kvot så finns det andra fodermedel som snabbare balanserar kvoten.

Hur mycket du skall ge beror på vad hästen får i övrigt. Vet du vad erat grovfoder innehåller?

Lucern säljs t ex på Granngården, både i pelletsform och som hackad strå. Pris har jag tyvärr inte i skallen, men kolla där eller där du brukar köpa foder (finns ju andra märken än krafft).

Lucern är grovfoder precis som hö och ensilage vilket betyder att hästen bearbetar det mesta i grovtarmen. Vet du vad din hästs foderstat har gett för värden under vintern. Det är ganska typiskt att ett proteinunderskott som pågått under hösten/tidig vinter visar sig i januari.

Jag skulle gärna ge pållen ett par kg lucern helst i formen av hackat strå. Allra bäst är ju om du vet värdena i det andra foder du ger din häst så att du kan göra en balanserad foderstat framöver. Det kan säkert ta minst 2 månader innan du ser något resultat. Om du ger lucern i blindo dvs utan analys på ditt grovfoder kan du ju inte ändå vara säker på att din pålle har rätt balans i foderstaten!

Jag köper Green Power lucern hackat strå som innehåller 8,2 Mj och 110 gr smbrp per kg. Det kostar här 100 kr för 20 kg dvs 5 kr/kg.
//marti

Lusern-pellets kostar 125:-/säck på Granngården:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 910
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 674
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 265
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 610
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar