Hur funkar en skimmel?

AVB

Trådstartare
Hur funkar skimlar egentligen? I vilken ålder slutar de vara snyggt grå? Varför får vissa gulaktig man/svans? Hur individuell är avblekningshastigheten? Går den att förutsäga? Är de som blir helt kritvita samma "sort" som de som är gråspräckliga med svarta ben långt upp i vuxen ålder (är det rasspecifikt?)?

Visst jag har ridit i 17 år men... har aldrig riktigt fattat. :D
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Liksom kolla:

Åskmolnsspräcklig! Extremt snyggt!
http://www.dressuurstalbax-goris.nl/images/upload/JM-071204-Universeel-BaxB06.jpg

Och den här härliga "fölfärgen"!
http://www.camillatoll.se/oceanos_riden_110701.jpg

Eller denna, jämnjärngrå!
http://www.austur.org/bilder/stanKaena4.jpg

Den här, lite urtvättad, men fortfarande svarta ben! Fint!
http://www.agria.se/images/large/horse-jumping-hoppning-skimmel-sommar.jpg

Och sen den här stackaren som mest liksom är jobbig att borsta? :/
http://www.angloarab.se/bilder/luxor2_445.jpg


Är detta verkligen samma färg? Förklara!
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Coola funderingar :D. Jag har ingen större aning om hur detta fungerar för jag har aldrig ens tänkt på det^^. Men nog håller jag med om att översta bilden är snyggast ;)
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Som jag förstått:

Skimmelgenen är en avbleknigsgen som är dominant - därför hästen aldrig föds vit. Om hösten bär på ett skimmelanlag så blir den avblekt. Därför är lippizanare ex bara skimmlar då genen är dominant och finns hos dem alla. Det är då när man avlade fram rasen som man valde ut skimmlarna.

Hr snabbt de bleks av är insividuellt. Jag abtar det beror på om de har två avlekgener eller en, samt vad för andra variationer generna kodar för.. tror detta bestämmer vilken skimmelvariant Dvs vilka andra färger och nyanser som fnns "gömda" .
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Aha!!

Så skimmelanlaget och "grundfärgs"-anlaget är skilda åt? Betyder det att en häst kan födas typ isabellfärgad men vara skimmel..?

Känns dock som att det "slutgiltiga" avbleknade utseendet skiljer sig en del åt också? Som att vissa behåller det silvriga mer, andra tappar all färg och ser lite smutsgula ut istället..)

Nästa fråga: är alla människor skimlar? :D
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Aha!!

Så skimmelanlaget och "grundfärgs"-anlaget är skilda åt? Betyder det att en häst kan födas typ isabellfärgad men vara skimmel..?

Känns dock som att det "slutgiltiga" avbleknade utseendet skiljer sig en del åt också? Som att vissa behåller det silvriga mer, andra tappar all färg och ser lite smutsgula ut istället..)

Nästa fråga: är alla människor skimlar? :D



Tror det stämmer... Min skimmel är enligt passet "brunskimmel" så jag antar att han var brun som föl? Köpte han när han var 20 så han var helt vit ;)
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Ja det är dem. Min tjej var svart som föl, vissa är bruna, andra fuxar och sen bleks dem :)
Ja den slutgitliga färgen skiljer sig ju åt antagligen beroende på vad för andra "färg-gener" de har.
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Tror att det är ganska individuellt? :)

När jag köpte min ponny för ca 7 år (då var han 11) sedan var han sådär ljuvligt åskmolnsspräcklig, nu har han bleknat, en tid var han alldeles grå i manen, med grå/svarta strumpor på benen, och till sist försvann även de...
Nu är han 18 år gammal, och så gott som kritvit (eller vackert pissgul för det mesta ;)), lite svart har han kvar i svansen.

En ponny som stod på ett stall, var ''åskmolnsspräcklig'' vid 3 års ålder. Sista gången jag såg den var den nästan kritvit, då var den 5 år gammal.

Nöjd att jag fick ha en ''grå ton'' i min ponny rätt så länge. :D
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Hej!

Min förra var inte grå när hon var 4, hon var vit med lite gråaktiga ben, vit man och svans. Min nuvarande var snyggt grå tills ca 7 år, mer vit på vintrarna, mer grå sommartid. Nu är hon vitaktig med gul svans (mest skitig) och mörkbrun, nästan svart man.

Min förra var gissningsvis född isabell eller fux. Nuvarande föddes som fux.

Så det beror helt på hästen, vissa skimlar jättefort andra skimlar långsamt.

/Lavinia, önskar att pållan haft kvar sin fina gråbruna färg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur funkar en skimmel?

Min ena var född svart och ser ut såhär nu vid 10 års ålder

944817_10152127652556797_1637662103_n.jpg


Han var riktigt mörk tom sommaren 2012

541035_10151000674826797_1658218536_n.jpg


Sen började han ljusna rejält.. dock är han mörkare på sommaren och ljusare på vintern.. På översta bilden där han står med sin uppfödares man är det den 30 dec så riktigt så ljus var han inte i somras.
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

KL
Kan hästarna vara avblekbara, och sean sluta som flugskimlar, eller är det genetiskt omöjligt? Harf ör mig att min var lite gråaktig, främst vid knän och haser då jagköpte honom. Idag är han nästan helt vit, eller ja, flugskimmel, och manen har betydligt färre svarta hår än för sex år sedan...
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Tror denna tyvärr kommer sluta som flugskimmel.. han har oroväckande bruna fläckar på sig, samt att mamman var flugskimmel. Hua :D
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

En skimmel kan ha vilken grundfärg som helst. Utöver det har den 1 eller 2 skimmelanlag som gör att grundfärgen bleks. Med 2 anlag går blekningen fortare. Lippizanare kan faktiskt ha andra färger än skimmel. Även om man bara avlar på skimlar, så kan det bli så att om båda föräldrarna bara har ett skimmel-anlag, så ärvs inget över till fölet. Har minst en av föräldrarna dubbla skimmel-anlag, så blir fölet alltid skimmel.
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Bland connemaror så finns det de som "bleks" väldigt långsamt. Kan ha tre vita hår som 5-åringar och vara grå som 20. Kan kanske förekomma i andra raser också?
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Vad då tyvärr! Flugskimmlar är ju hur fina som helst ju! :D

Älskar när de är riktigt prickiga: (För detta faller väl under kategorin flugskimmel?)


 
Sv: Hur funkar en skimmel?


Så jäkla snygg! :love:


*typ kl*
Min häst är skimmel. Hon föddes mörkbrun med svarta ben och man, och sedan ändrades det till det gråare hållet.

Såhär ser hon ut just nu, hon är född 2009:


Och på somrarna blir hon ljusare:


Älskar hennes svans också, med den vita svanstippen. :D



Tillägg: Hennes mamma är skimmel, pappan är brunskäck, farfar är brunblack och morfar är skimmel.
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

nje, en stickelhårig har sin rena grundfärg på huvud och ben, med de vita stickelhåren på kroppen (kolla in min avatarbild).

Läste att man ganska nyligen kommit fram till att skimmelanlaget var en mutation som gör att hästens pigment "rinner ut" för fort. Därför har den en färg som liten, men hårstråna proppas med för mycket pigment. Så när pigmentet börjar ta slut blir hårstråna vita. Där stod det också att det var väldigt individuellt när de blir vita..

Så jag antar att det kan liknas vit gråhåriga människor, fast en mutation som gör dem gråhåriga i förtid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 188
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 107
Senast: VLMF
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp