Hur funkar en skimmel?

Sv: Hur funkar en skimmel?

jo och på originalfrågan hur de funkar... De flesta funkar alldeles umärkt även om de har en otroligt dålig balans i lera, där de välter och sen får kämpa ordentligt för att komma upp igen. Ibland behöver de ta sats i flera varv för att ta sig upp. :-)

/Lavinia, vars skimmel är mer gul än vit.
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

jo och på originalfrågan hur de funkar... De flesta funkar alldeles umärkt även om de har en otroligt dålig balans i lera, där de välter och sen får kämpa ordentligt för att komma upp igen. Ibland behöver de ta sats i flera varv för att ta sig upp. :-)

/Lavinia, vars skimmel är mer gul än vit.

Ha, ha det har hänt mig också! :)

 
Sv: Hur funkar en skimmel?

haha, så sant! ;)

kl

Det här med konstantskimmel då?

*detta stycke är saxat från en avelssida*:
KONSTANTSKIMMEL: Den andra skimmelvarianten som är betydligt ovanligare är konstantskimmeln (Rn = roan) med färgerna brunskimmel, rödskimmel, svartskimmel och svartbrunsskimmel. De hästarna har mörkt huvud, ben, man och svans och mycket uppblandning av vita hår på kroppen. Färgen behåller hästen hela livet, den bleks inte av.

SKIMMEL: Den vanliga skimmelfärgen är avblekbar och benämns endast skimmel. Vid registrering skrivs skimmel och inom parentes fölets födelsefärg, exempel: skimmel (född brun). Fölen föds bruna, fuxfärgade, svarta eller svartbruna, sedan skimlar dem av med åren. De flesta skimlar är helt vita vid 15 års ålder. Inblandningen av vita strån börjar i ansiktet.


Verkar ju vara ganska vanligt (?) att avblekbara skimmlar kallas för/ registreras som t.ex. brunskimmel. Min kompis ponny står som brunskimmel i passet, men han är nu vid 12 års ålder nästan vit. Min nyaste häst (9 år) står också som brunskimmel i passet, men hon är brunspräcklig och bleks inte alls.

Vi har haft lite diskussioner om detta, då jag hävdar att min häst är brunskimmel och hennes ponny är skimmel, och hon hävdar att hennes ponny är brunskimmel och min häst är stickelhårig, "för alla vet ju att skimlar blir ljusare".

Förlåt för halvt trådkap ;)
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Visst har du PRE? Känns som att de ofta bleknar väldigt fort? Ihop med araber, lippizzaner, welshar...

Medan connemaror t ex, som nån sa, ofta är grå hela livet.

Borde alltså teoretiskt gå att avla på olika typer av skimmelanlag?
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Men visst kan en häst vara både brunskimmel och avblekbar..?

Avblekbara med svart "grundfärg" är väl det som kallas gråskimmel i äldre litteratur, men bara det att "grå-" fallit bort för att det är vanligare än "brun-".
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

En skimmel kan ju ha vilken grundfärg som helst i botten, så visst borde den väl även kunna vara konstantskimmel. Men det är nog inte så vanligt ...

Gråskimmel borde väl inte vara vanligare än brunskimmel, eftersom brun är en mycket vanligare färg än svart?
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

En skimmel kan ha vilken grundfärg som helst. Utöver det har den 1 eller 2 skimmelanlag som gör att grundfärgen bleks. Med 2 anlag går blekningen fortare. Lippizanare kan faktiskt ha andra färger än skimmel. Även om man bara avlar på skimlar, så kan det bli så att om båda föräldrarna bara har ett skimmel-anlag, så ärvs inget över till fölet. Har minst en av föräldrarna dubbla skimmel-anlag, så blir fölet alltid skimmel.

Nja man avlar inte bara på skimmlar. Det har iaf funnits en godkänd hingst i Sverige som är brun, vet dock inte om han fortfarande är verksam.


TS:

I detta filmklippet finns ett segment med hästar födda 2009, de är olika vita allihop så det har nog med generna att göra hur fort de blir vita.

Länk: http://www.youtube.com/watch?v=XJWZcyI0PTA
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Aha intressant! Jag trodde att man ville han dom vita, och att icke-skimlarna blev till av misstag. Alltid lär man sig något nytt! :-)
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

den översta , åskmolnsskimmeln, den var härlig! så ser i mina ögon en perfekt skimmel ut!
sedan gillar jag flugskimlar, de är fina :)

min häst fick ett föl som var chokladbrunt helt och hållet när han föddes, fin färg, då! nu har jag inte sett honom på länge.
en kompis häst fick föl samma år, efter samma hingst och föddes rödblack. jag visste inte att de kan födas hursom helst. trodde de måste födas svarta-fuxar-bruna. (skimlarna alltså)
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Intressant tråd! Skimmeln på första bilden var ju underbar!

Min egen börjar tyvärr blekna av, han föddes svart och nu som 7 åring är han ganska apelkastad men med vitt huvud ock mörk man. Tror han slutar som vit ( läs: smutsgul) jag hoppas inte att han blir flugskimmel.
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Hej!

Nopes, min är arab, min förra (som skimlade fort) var connemara :-).

/Lavinia, som INTE inte inte vill ha en flugskimmel.
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Njäe det finns en viss gren inom connemara som skimlar av sent, det är inte alla.
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

En avblekbar ska stå beskriven som skimmel född brun, exv. Just för att det inte ska bli missförstånd.

Konstant kan lägga sig ovanpå gulbrun osv, inte bara grundfärgerna :)
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Fast för en bunt år sen brukade man skriva brunskimmel och antingen mena just brunskimmel (dvs konstant) eller avblekbar född brun. Eller så skrev man bara skimmel...

/Lavinia
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

KL.
Här är en skimmel, född fux (inte för att det syns) som tvååring:
1012643_288990697914215_116750566_n.jpg
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Det jag sett hos araber är att de som är homozygot skimmel blir vita snabbare men det här är bara något jag tror efter att ha sett det hos flera. Jag vet inte om det finns någon vetenskap som backar upp det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 188
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 107
Senast: VLMF
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp