Sv: Hur funkar en skimmel?
Det jag sett hos araber är att de som är homozygot skimmel blir vita snabbare men det här är bara något jag tror efter att ha sett det hos flera. Jag vet inte om det finns någon vetenskap som backar upp det.
Det stämmer faktiskt rätt bra, den iaktagelsen
Det har gjurts en del studier, där man just sett en statistisk skillnad mellan hetero- och homozygota skimmlar (1 eller 2 anlag). De med 1 anlag är i större utsträckning flugskimlar är de som har 2, och de med 2 är oftare utan prickar. En viss överlappning skedde givetvis i mitten, bland de inte fullt så kraftigt prickiga flugskimmlarna.
Sen är det ju statistik, vilket innebär att det inte alltid är så. Man såg däremot en ganska tydlig trend i det hela.
Men annat påverkar ju med. Man kunde exempelvis se viss skillnad baserad på grundfärg. En fux tenderade exempelvis att dels skimla ut snabbare och dels behålla mindre pigment (läs: prickar) än en född svart. Skillnad mellan röd och svart grundfärg har man sett tidigare gällande hur mycket vita tecken uttrycks, så att grundfärgen spelar in i det hela är inget helt nytt fenomen.
Testade för skojs skulle två helvita skimlar här hemma som skimlat ut väldigt fort, bara för skojs skull. Båda kom tillbaka som homozygota skimlar med fux som grundfärg.
Lite allmänt till diskussionen:
Sen finns förmodligen andra genetiska faktorer som också spelar in. Idag har man inte hittat någon skillnad mellan skimmelanlagen. Dvs av allt att dömma så är det ett och samma anlag hos alla raser. Kan ju givetvis hända att man hittar andra fynd framöver. Däremot kan det mycket väl finnas gener som påverkar utbredning, uttryck osv, som inte är de kända anlag förknippat med en specifik färg. Man pratar ibland tex om "boosters" och "suppressors" när man talar om utbredning av vita fält. Något liknande kan finnas även sör skimmelanlag.
Sen finns de "familjer" som har något som rör sig helt utanför ramarna. Finns tex en familj PRE där skimlarna inte direkt följer det allmänna utskimlingsmönstret. Några skimlar extremt sent och ser mycket märkliga ut, andra har bara lite vitt fläckvis, och en individ testade positivt för skimmel utan att överhuvudtaget ha vita hår - och hade därtill en färg som inte direkt såg ut som den som hästen rent genetiskt skulle ha. Där kan man ju verkligen funderna på vad som rent genetiskt skiljer familjen åt från de andra skimlarna.