Hur funkar en skimmel?

Sv: Hur funkar en skimmel?

KL
Har precis köpt en 4 åring som är svart med brun mule o vit stjärn... Men på blup o i passet står det skimmel så jag är väldigt nyfiken på vad han kommer få för skimmelfärg.... Nån ide?
Både irco mena o cardentonsom finns i hans stam är ju vita..
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Tror att jag har en sån connemara, som skimlar sent, nu 7 år och stickelhårig, mer vitt på huvudet. Någon som kan länka till en bild hur de blir när de blir äldre?
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

KL


Min ponny var sådan att hon blev prickigare ju äldre hon blev, ingen aning hur det går till men det var ett faktum. När hon var 20 så började det med fräknar i ansiktet och vartefter tiden gick så blev prickarna mer och mer framträdande. Man har alltid kunnat ana prickarna, men det var bara när hon var klippt på vintern, men runt 27-28 års ålder så exploderade det och hela kroppen var jätteprickig. Hästens motsvarighet till åldersfläckar? :p


23 år
Digitalabilder819ari.jpg


27 år
ariiii.jpg


30 år
IMG_7714.jpg
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

kl

Jag tror att min föddes som "typisk" skimmel, dvs, lite åt åskmolnsskimmel. Har sett någon bild där hon var yngre och då var hon definitivt mer grå än vad hon är idag.

När jag köpte henne blev hon mer lik "vanlig" skimmel på vintern medan hon blev flugskimmel på sommaren. Nu är hon flugskimmel året runt :D

30535_385750621598_6039950_n_zps57afadc1.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Tror att jag har en sån connemara, som skimlar sent, nu 7 år och stickelhårig, mer vitt på huvudet. Någon som kan länka till en bild hur de blir när de blir äldre?

Lyckas inte länka till bara bilden, men connemaran på bild i det här inlägget är 19.

http://www.stallakerby.se/diary_38_506.html

Fler bilder på samma häst:
http://www.stallakerby.se/empty_32.html


Och den här var fortfarande mörkgrå som 24-åring:
http://www.stallakerby.se/empty_21.html

(hoppas att det är ok att länka så här)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur funkar en skimmel?

Om det är Hagens O'Chief i den är det mycket troligt. Minns inte om det är mödernet som är den misstänkta genbäraren.
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Hur funkar skimlar egentligen?

Skimmelanlaget fungerar på så sätt att hästen har en överproduktion av färgpigment, i hårsäckarna tar pigmentet slut efter ett tag och håret som sedan växer ut blir då pigmentlöst = vitt. Exakt samma som sker hos människor som blir gråhåriga.

I huden fortsätter produktionen av pigment och vissa skimmlar får tumörer när de blir äldre. Viss forskning har visat att risken för tumörer ökar om de bär på dubbla skimmelanlag så jag antar att de även blir vitare fortare om de bär på dubbla anlag.

Hur snabbt de bleks varierar och man kan inte alltid säga att en häst med ett anlag bleks långsamt eller vice versa. Vet en som bara har ett anlag och han var ljust ljust grå redan som fyraåring. Mitt sto bär också bara på ett anlag och är fortfarande nästan svart, men börjar bli ljus på huvudet.

 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Det jag sett hos araber är att de som är homozygot skimmel blir vita snabbare men det här är bara något jag tror efter att ha sett det hos flera. Jag vet inte om det finns någon vetenskap som backar upp det.

Det stämmer faktiskt rätt bra, den iaktagelsen:)
Det har gjurts en del studier, där man just sett en statistisk skillnad mellan hetero- och homozygota skimmlar (1 eller 2 anlag). De med 1 anlag är i större utsträckning flugskimlar är de som har 2, och de med 2 är oftare utan prickar. En viss överlappning skedde givetvis i mitten, bland de inte fullt så kraftigt prickiga flugskimmlarna.
Sen är det ju statistik, vilket innebär att det inte alltid är så. Man såg däremot en ganska tydlig trend i det hela.
Men annat påverkar ju med. Man kunde exempelvis se viss skillnad baserad på grundfärg. En fux tenderade exempelvis att dels skimla ut snabbare och dels behålla mindre pigment (läs: prickar) än en född svart. Skillnad mellan röd och svart grundfärg har man sett tidigare gällande hur mycket vita tecken uttrycks, så att grundfärgen spelar in i det hela är inget helt nytt fenomen.
Testade för skojs skulle två helvita skimlar här hemma som skimlat ut väldigt fort, bara för skojs skull. Båda kom tillbaka som homozygota skimlar med fux som grundfärg.

Lite allmänt till diskussionen:
Sen finns förmodligen andra genetiska faktorer som också spelar in. Idag har man inte hittat någon skillnad mellan skimmelanlagen. Dvs av allt att dömma så är det ett och samma anlag hos alla raser. Kan ju givetvis hända att man hittar andra fynd framöver. Däremot kan det mycket väl finnas gener som påverkar utbredning, uttryck osv, som inte är de kända anlag förknippat med en specifik färg. Man pratar ibland tex om "boosters" och "suppressors" när man talar om utbredning av vita fält. Något liknande kan finnas även sör skimmelanlag.

Sen finns de "familjer" som har något som rör sig helt utanför ramarna. Finns tex en familj PRE där skimlarna inte direkt följer det allmänna utskimlingsmönstret. Några skimlar extremt sent och ser mycket märkliga ut, andra har bara lite vitt fläckvis, och en individ testade positivt för skimmel utan att överhuvudtaget ha vita hår - och hade därtill en färg som inte direkt såg ut som den som hästen rent genetiskt skulle ha. Där kan man ju verkligen funderna på vad som rent genetiskt skiljer familjen åt från de andra skimlarna.
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

Om det är Hagens O'Chief i den är det mycket troligt. Minns inte om det är mödernet som är den misstänkta genbäraren.

Inte Hagens O'Chief, men e. Hagens Zephyr och Blue Chief finns i stammen. Även t.ex. Carna Bobby som finns på O'Chiefs möderne har han några gånger i stammen
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

KL

Förlåt att jag kapar lite men den här tråden väckte några frågor :)

Min häst är vit och föddes så, i hans pass står det vitblack. Är skimlar alltid avblekbara och räknas inte min som skimmel? Raser på honom är för övrigt 50% arab, 25% welsh mountain och 25% fjording.

För övrigt tycker jag skimlar är det finaste som finns, när de är rena och inte täckta av leran de alltid rullar i ;)
 
Sv: Hur funkar en skimmel?

KL

Min gråa har gjort denna resa till dags datum:

3 veckor
37788_466432515029_5019540_n_zps21270d4b.jpg



13-14 månader
230159_10150256830150030_8330927_n_zpsf9eb50e4.jpg


2 år på våren
394064_10150643431030030_844089876_n_zps7eac6eb8.jpg


2 år på sommaren
e65c440a.jpg


3 år på vintern
885170_10151588667260030_486737493_o_zps70e31271.jpg


3 år i maj
1004423_10151730984630030_326883026_n_zps5544e53e.jpg


Pappan är skimmel (flugskimmel).

I passet står det brun, stickelhårig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 188
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 107
Senast: VLMF
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp