Hur funkar det??

ika77

Trådstartare
Jag undrar vad som gäller angående detta med att ha hund i löplina?
FÅR man ha sin hund i lina på trädgården?
Jag har nämligen en hane som jag inte kan ha lös då vi bor i lägenhet och det finns inte staket på gården.
Det är ju ganska skönt att kunna sitta ute i trädgårdsmöblerna och fika och ha hunden med sig..
Annars får han ju vara inne, då jag oxå har en dotter som är minst lika "rymnings-benägen".. :D
Jag kan alltså inte ha honom kopplad och sitta och hålla i honom hela tiden...
Hur funkar det ?
Är det lag på det? Tror mig ha hört att man inte får hålla "band-hundar " längre i Sverige...
Men med 10 meters rep, kan verkligen hunden må så dåligt av det ..? Den får ju då vara med hela tiden... :confused: :confused: :confused:

min svärmor har sin und i en lina ela dagarna. så länge hunden accepterar det och så går det ju bra

Du får ha hund i löplina, dvs lina som är uppspänd mellan exempelvis två trädd och där linan som sitter fast i hunden löper fritt längs med trädlinan. Tillfälligtvis är det dock fullt tillåtet att binda upp sin hund på vanligt vis med vanlig lina.

Det räcker inte med att hunden accepterar det. DEt finns regler för hur en hund får hållas bunden.

Till trådskrivaren: På så sätt som du vill ha hunden bunden är det helt ok, det är ju bara under tiden ni sitter ute och då går det bra.
Ska man ha hunden bunden längre tider så gäller det andra regler.

Misstänkte att det var så. :). Lika bra att kolla så man inte får nån arg granne över sig.. :D
Det handlar ju alltså bara om de stunderna man själv sitter ute . Han kan ligga i lugn o ro och gotta sig på trädgården och jag kan ha honom med ute.
Annars hade han fått vara inne under tiden och jag tror att han blir mycket gladare om han får vara med oss.
Han tycker inte om och vara ensam... :)
Nä,då vi bor på 3:e våningen och i hyreshus är ju inte risken såå stor att jag skulle lämna honom ute själv.. :)
Det är bara så att man VET hur det funkar .
Och så lång lina han kommer ha iså fall så är det så det gott och väl räcker till för att både springa och kasta bollen!!

Tack till er för bra svar!!!! :bow: :bow: :bow:

jag känner till en familj som misskötte sina hundar förfärligt, en av hundarna var t ex bunden i ett mörkt stall alldeles ensam med fullt av sin egen skit runt sig :cry:

tillslut kom det ut en djurskyddsinspektör och sa åt dem att istället ha hundarna i löplina utomhus, med möjlighet att söka skydd om det regnade. det var visst ok att ha dem så hela dagarna.

vart kan man läsa om reglerna för hur de får vara fastbundna???

kan ju vara bra att se till att svärmor gör på rätt sätt

Ja, i löplina och de har skydd så är det ok. Jag skrev inte att det inte var ok ;)

Eftersom vi ev funderar på ett hundpensionat så har jag fått papper på alla regler, det står så här om bandhund....

När hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt skall de vara kopplade till en löplina. Linan ska ha en fri glidsträcka på minst tio meter och löpa på en höjd av minst två och en halv meter över marken. Den skall ha stoppanordning som hundrar hunden att ta sig runt stolpar och träd eller andra föremål. Kopplet ska vara anslutet till löplinnan med en lekar och ha en längd som gör det möjligt för hunden att röra sig minst två meter på ömse sidor runt linan och söka skyddmot kyla, nederbörd, vind och sol i en koja eller inomhus. Hundens halsband får inte vara stryp eller av metall
Hundar som är yngre än ett år får endast hållas bundna tillfälligt.

okej. hunden är nu bunden utan löplina , alltså som ett enda långt koppel bara på under 10 meter. oftast kan hunden lägga sig under carporten, och kan även gå upp på trappen där det finns vatten. hon är kopplad så hela dagarna, utom vid promenaderna. hon är snart 2 år

är det tillåtet?

hon får sätta upp en löplina, det är väl det enda. så länge ingen ser att hon har hunden i kätting/band så gör det väl inte så mycket, men reglerna är ju till för hundens bästa.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38