Hur funkar det med hästens journal?

F

Fladde

Jag undrar om man ringer in till ett Djursjukhus eller klinik och vill ha fakta om en vis hästs skador eller rönkenbilder.
Får mn det då?

Och får kliniken skicka ut rönkenbilder till den som frågar?

Sv: Hur funkar det med hästens journal?

Du kan inte få ut journaler skrivna när hästen inte varit i din ägo.

Nej det får dom inte. Dom har inte ens rätt att ge ut röntgenplåtar till en häst som du äger om du inte ägde den när bilderna togs.

Elektron skrev:
Du kan inte få ut journaler skrivna när hästen inte varit i din ägo.

Men om jag har ägt hästen?

Kan jag då få all infomation om jag ringer Djursjukhuset/kliniken?

burton skrev:
Nej det får dom inte. Dom har inte ens rätt att ge ut röntgenplåtar till en häst som du äger om du inte ägde den när bilderna togs.

Får dom inte :confused:

Dom som äger min förra ponny ringde till Kliniken där han rönkades för ett år sen för en sparkskada och dom fick bilderna och info..

Hade du gett tillåtelse till det?

Är det plåtar som de tagit när du ägt hästen du vill få ut?

Elektron skrev:
Hade du gett tillåtelse till det?

Är det plåtar som de tagit när du ägt hästen du vill få ut?

Nä.
Självklart så gjorde det inget då jag inmte har nått att döja om hanns skador.

Men det var lite skrämade att dom bara kunde ringa och få ut plåtarna :crazy:

Sen undra jag bara förmin egen del om andra kunde ringa upp till Djursjukhuset och höraom min häst skador m.m..

Det råder tystnadsplikt inom detta området likaväl som inom sjukvården. Journaler och annat får inte lämnas ut till den som inte äger hästen.

Andra ska inte kunna ringa till djursjukhus och fråga om skador en häst haft när dne varit i din ägo, om inte du gett tillåtelse. Har så skett har någon begått ett tjänstefel.

kan jag ringa och be om utdrag ur min hästs journal för att få veta säkert vad min häst behandlades med under tiden då han var hos en fodervärd och fick fång? Detta var för två år sedan och jag har ägt hästen i 9 år. Fodervärden säger att hästen fick fenylbutason men har inga papper som styrker det och jag vill veta för det är ju av betydelse inför ev slakt i framtiden då butta har livstids karrens... och jag vill därför ha uppgifterna införda i hästens nya pass

Fladde skrev:
Nä.
Sen undra jag bara förmin egen del om andra kunde ringa upp till Djursjukhuset och höraom min häst skador m.m..

Menar dun om MIssy, borde du få ut journaler och bilder, för du har ju ägt henne sedan hon var skadad.

När jag sålde min häst ville nya ägaren ha bilder från den tiden då hon var skadad och jag stod som ägare, nu blev det inte så, men då ringde jag upp kliniken och jag fick ge min tillåtelse att hon fick röntgenbilderna.

Kram Favina :bump:

Jag har lyckats få info om en häst jag köpte på ett vad jag antar är ett helt otillåtet sätt. När jag ringde runt försäkringsbolagen och skulle jämföra försäkringspremier så fanns det reservationer. Vilka och varför frågade jag och fick svaret, på mail t o m...
Skrämmande! Ska inte nämna vilket bolag det var som lämnade ut infon (alltså inte bolaget hästen var försäkrad i utan ett annat jag frågade om försäkring som fårr dessa uppgifter av aktuellt bolag).

Favina skrev:
Menar dun om MIssy, borde du få ut journaler och bilder, för du har ju ägt henne sedan hon var skadad.

När jag sålde min häst ville nya ägaren ha bilder från den tiden då hon var skadad och jag stod som ägare, nu blev det inte så, men då ringde jag upp kliniken och jag fick ge min tillåtelse att hon fick röntgenbilderna.

Kram Favina :bump:

Nä jag menar mäst om nåpgon utomstånde kan ringa och få infon..

Nej, det ska inte gå att få ut journaler och plåtar utan tillstånd från den som ägde hästen när undersökningen gjordes.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar