confetti
Trådstartare
Har blivit lite nyfiken på det här med vikthalsband, och då jag inte hittat nå bra fakta om det här så frågar jag alla kära bukefalister
Skulle gärna bygga lite mer på min kille mellan bogbladen och upp mot nacken.
Rent spontant så låter ju vikthalsband som en bra grej då, Men...
Jag har en fundering
När det gäller hästar så strävar man ju efter att dom ska länga överlinjen för att kunna jobba rätt och muskla sig där.
Kort fattat så görs detta med hjälp av bra träning, eller i vissa fall inspänningstyglar (!?
) för att hästen inte ska sticka upp huvudet och korta överlinjen.
Vet inte alls om samma sak gäller hundar, men jag tänker såhär.
Om man lägger en vikt runt hundens hals kommer den ju att sträva neråt och hunden måste således "lyfta" halsen, och kortar av överlinjen.
Mitt "hästförnuft" säger mig då att, med en kortad överlinje så jobbar inte kroppen rätt och bygger underhals istället för nacke.
Kan någon insatt snälla hjälpa mig att reda ut det här
Har som sagt NOLL erfarenhet av träning med vikthalsband men är väldigt nyfiken på hur det fungerar.
Skulle gärna bygga lite mer på min kille mellan bogbladen och upp mot nacken.
Rent spontant så låter ju vikthalsband som en bra grej då, Men...
Jag har en fundering
När det gäller hästar så strävar man ju efter att dom ska länga överlinjen för att kunna jobba rätt och muskla sig där.
Kort fattat så görs detta med hjälp av bra träning, eller i vissa fall inspänningstyglar (!?
Vet inte alls om samma sak gäller hundar, men jag tänker såhär.
Om man lägger en vikt runt hundens hals kommer den ju att sträva neråt och hunden måste således "lyfta" halsen, och kortar av överlinjen.
Mitt "hästförnuft" säger mig då att, med en kortad överlinje så jobbar inte kroppen rätt och bygger underhals istället för nacke.
Kan någon insatt snälla hjälpa mig att reda ut det här
Har som sagt NOLL erfarenhet av träning med vikthalsband men är väldigt nyfiken på hur det fungerar.