Hur fungerar ston??

M

Miloni

Stona i våran hage ryker ihop och slåss. Dom har gått lång tid tillsammans nu och det är lugnt mellan dom när dom inte slåss, går och betar ihop osv för att sekunden efter ryka ihop.

Det kan även gå flera veckor mellan gångerna. Det är en blandflock dom går i, en väldigt hingstig ledarvalack går alltid emellan dom när dom börjar slåss och sen är det lugnt ett par sekunder/min. Flocken är kolugn och dom är bra kompisar mellan gångerna dom slåss.

Jag trodde i början att stona gjorde upp, och det måste dom ju få göra men nu har dom gått så lång tid tillsammans och jag ser inte något mönster i det hela. Igår så slogs dom väldigt mycket och då hade det var lugnt i flera veckor.

Jag har sett i flera stohagar att det är väldigt tjaffsigt, varför är det såhär mellan ston? Dom verkar kompisar och verkar trivas ihop förren dom råsparkar varandra för att minuterna senare gå och mumsa gräs ihop. Valackar kan jag se mera mönster i, dom kan slåss om någon hotar flocken, men annars är det lugnt, men ston bara slåss, utan synbar anledning.

Jag kan ingenting om ston längre. Hur fungerar dom? Är det individer som inte fungerar ihop och isåfall varför är dom sånna kompisar tiden emellan?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp