Hur fungerar det med försäkringen

E

Ewertsberg

Jag är totalt novis med försäkringar på hästen. Har haft häst i många år, men har haft den stora turen, att ingen har någonsin gjort sej illa eller skadat sej, så att det blivit så dyrt, att man varit tvungen använda försäkringen.

Nu har en av hästarna drullat sej, och lyckats ramla omkull i hagen och blivit rejält halt.
Naturligtvis uppsökte vi veterinär, och där gjordes en hältutredning med röntgen för att se exakt vart skadan sitter. Och vi skall på återbesök om ca två veckor. Men nu till det här med försäkringen. Har hästen försäkrad i ett bolag där självrisken ligger på en viss summa, samt att det är nåt slags procentpåslag.

Fråga nummer ett: Hur gör jag, anmäls skadan automatiskt till försäkringsbolaget, eller skall jag kontakta mitt försäkringsombud och tala om att hästen blivit skadad?

Fråga nummer två: Räknas återbesöket in på den självrisk jag kommer att betala, eller är jag tvungen att betala en gång till? Och vad betyder det där procentpåslaget?

Fråga nummer tre: Vi har visst nåt slags rehabtillägg, och vad innebär detta.

Känner mej lite dum att ringa och fråga försäkringsbolaget så de får reda på, att jag inte fattar nånting, så ni får gärna förklara för en novis! :confused:
 
Sv: Hur fungerar det med försäkringen

Fråga 1 - Det finns 2 metoder, att kliniken (veterinären) skickar uppgifterna till försäkringsbolaget och de betalar u pengarna direkt till dem och du får e räkning på den summan som inte täcks. Nummer två är att du får en räkning på hela beloppet alt tvingas betala direkt, om inget annat avtalats så är det troligen detta som gäller.

Fråga 2 - Du betalar en fast självrisk per period (kolla vilkoren) oavsett antalbesök. % påslaget är att du förutom den fast självrisken betalar en viss % av kostnaden på det beloppet som överstiger självrisken och som är ersättningsbart. Till exempel:

Besöket kostar 10.000, 2000 är icke ersättningsbart (exv mediciner, resor, intyg varierar från bolag till bolag). Kvarstår 8000 som försäkringsbolaget beräknar ersättning på. Du har en självrisk på 2000 som avgår som självrisk. 6000 kvarstår, av dessa 6000 dras 20% bort så det som är kvar som ersättningen täcker är 4800.

När du kommer på återbesök 2 veckor senare så kostar det 4500. 4000 är ersättningsbart och av detta får du 80% i ersättning dvs 3800.
.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 440
Senast: Angel
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 656
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 873
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp