Hur fungerar det i ditt stall?

Sv: Hur fungerar det i ditt stall?

Hur länge går din häst ute på bete och när stallas de in?
Dom går ute dygnet runt mellan juni & augusti

Hur länge går de i hagen varje dag? dvs vilken tid släpps de ut och vilken tid kommer de in?
Dom går ut mellan 6,00-7,00 och in mellan 16,00-17,00.
Ibland tidigare om vädret är dåligt.

Hur ofta fodras de varje dag?

3 ggr

hur ser hagarna ut?, stora flockar, en hag kompis eller ingen alls? mindre fyrkanter eller större hagar?

Mina två hästar går i samma hage, de andra hästarna går i hagarna intill. Inte världens bästa/största vinterhagar, men de hagar dom har mellan maj-sep är enorma :)

I vårt stall blir vi "utsparkade" i juni och sen är vi borta till slutet av augusti.

Hur länge går de i hagen varje dag? dvs vilken tid släpps de ut och vilken tid kommer de in?
De går ut mellan 7.30-8.00 på morgonen. Nu kommer de in 18.00. Jag tycker att de gärna kan gå ute till kvällsfodringen egentligen, men eftersom det är kollektivt så kan inte jag bestämma:D

Fyra gånger per dag.

hur ser hagarna ut?, stora flockar, en hag kompis eller ingen alls? mindre fyrkanter eller större hagar?
Vi har dels skogshagar och dels åkerhagar, de är normalstora kan man väl säga. Eftersom vi har ett litet stall med olika raser så går de två och två.

Hur länge går din häst ute på bete och när stallas de in? Går på bete Maj-September

Hur länge går de i hagen varje dag? dvs vilken tid släpps de ut och vilken tid kommer de in? Mellan 08.00-17.00 går de ute

Hur ofta fodras de varje dag? 3 ggr, Kraft inne på morgonen, hö ute som räcker till em. Kommer in, får kraft + hö i box. får nattmat vid 21.30, kraft + hö.

hur ser hagarna ut?, stora flockar, en hag kompis eller ingen alls? mindre fyrkanter eller större hagar? STOR hage, med skog och barmark. Alla går tillsammans. dvs 4 hästar.

Någon som har erfarenhet av flera hästar i samma box? hur har detta funkat och hur löser ni det med krafftfodergiva osv? Ej mitt stall så jag bestämmer inte där. Har haft sto+föl i samma box. de andra har ej fått plats i samma box;)

Försöker ha honom där från början av juni till slutet på augusti.
Hur länge går de i hagen varje dag? Dvs vilken tid släpps de ut och vilken tid kommer de in?
Han åker ut vid ca 06.30, kommer in 15.00 och får mat, släpps sedan ut igen och är ute till ca 20.00 beroende på när jag rider.
Frukost, lunch, jag ger honom middag själv och sedan kvällsmat. Alltså 4 ggr.
Hur ser hagarna ut? Stora flockar, en hagkompis eller ingen alls? Mindre fyrkanter eller större hagar?
Just nu går han med några andra ponnyer av olika raser. Vinterhagen de går i nu är normalstor med gott om utrymme samt vindskydd i form av träd. (Hagarna ligger på gamla golfbanor så de är väldigt långa och ganska smala. Bra att galoppera i ;)) Vår/sommar-hagarna är ordentligt stora, varierad terräng, vindskydd, öppna ytor osv.

Vi brukar börja ta in våra hästar vi början av september/oktober ,Då har dom gått ute på bete nästan hela sommaren.
Vi brukar släppa ut dom ungefär kl 07 till kl 18.00, om det regnar mycket så kanske lite tidigare.Men vi har ett ganska stort vindskjul som dom kan gå in i o mysa.De får Hö tre gånger per dag alltså, Morgon/middag/kväll.
Har dom nu i en ganska stor vinterhage,där hela flocken går tillsammans.
har aldrig haft två vuxena islänningar tsm i box,men har just nu ett sto med föl som står i en storbox tillsammans.det funkar jättebra!

Gick ute tills mitten av oktober

De ska vara ute kl 08, men det slarvas, men senast 09. Insläpp från kl 17, men det slarvas med det också, vissa börjar redan vid kvart över 4.

4 gånger, 3 gånger inne, 1 gång ute.

I min hage är de 6 st. Mellanstor hage.

Jag som läste denna tråd blir lite förvånad över hur mycket en del av hästarna står i box. Det verkar inte vara ovanligt att det blir mer än halva dygnet!
Varför ska de stå inne så långa dagar? Och varför står hästar inne redan vid 16-tiden en vacker sommardag? (besökte ett stall utanför Linköping i augusti där vi såg ett helt gäng islandshästar stå inne redan vid den tiden).
Kom ihåg att vi har islandshästar! Jag tycker att det smyger sig in allt fler ”storhästfasoner” inom vårt fina ras. Jag tycker det är självklart att våra hästar ska vara ute dygnet runt åtminstone från maj till och med september. Hästar är gjorda för att röra sig fritt, lösdrift är det allra bästa för dem. Om de nu av någon anledning ska stå uppstallade, se då till att den tiden blir så kort som möjligt!

Min har stått ute varenda dag i snart sex år men nu känns det som han skulle ha förtjänat en natt inne. Det är inte roligt ute nu.

Vi brukar släppa dem på bete någon gång i slutet på maj (hade gärns släppt dem tidigare men gräset måste hinna upp först) och tar in dem i oktober. Ungefär två veckor innan betessläpp och innan uppstallning går de i "mellanhagar" med mer bete än i vanliga vinterhagen, de får dock inte vara ute där på natten. En del av hästarna i stallet står inne på nätterna året runt.

Lite beroende på vädret; ut vid 8-9 in någon gång mellan 17 och 19.

Frukost vid 7, lunch i hagen vid 13, mat i boxen vid insläpp 17-19, kvällsfodring 21. De flesta ger dessutom sina hästar hö + kraftfoder vid skötsel/efter ridning.

Vi har 16 hästar uppdelade i två grupper, en med ston och icke-hingstiga valackar och en med de andra valackarna (varav en sent kastrerad som gärna betäcker vid tillfälle). Vi håller på de grupperna året runt men på sommaren blir det ibland variation beroende på vilka som står inne och vilka som vill ha mer bete.
Två vinterhagar, vi skiftar grupp varannan vecka då den ena är större medan den andra i gengäld är mindre lerig. Båda hagarna har ett grusat område vid ingången där lunchfodringen sker och som mockas varje vecka.
Sommarhagarna har vi flera olika som hänger ihop och som kan kombineras på olika sätt efter hur betet är.

Någon som har erfarenhet av flera hästar i samma box? hur har detta funkat och hur löser ni det med krafftfodergiva osv?
Vi har kortare tid i perioder haft två hästar - som kände varandra väl och var kompisar - tillsammans vilket har funkat bra. Kraftfodret har då getts av ägaren vid ridning/skötsel, högivan i varsitt hörn fast de har oftast stått och mumsat tillsammans ändå.

Jag kan på sätt och vis hålla med och dagar med fint väder skulle jag önska att hästarna fick middag i hagen i stället för i boxen. Men sånt väder som det har varit nu står hästarna och verkligen VILL komma in framemot 17-tiden, att då ta in dem vid 18 känns ok. De har dock uteboxar så de kan stå och kika ut om de vill.
Sommartid går de ute dygnet runt.

Nej, nu när det bara är gegga och regn är det kanske inte så kul för dem att vara ute...fast vad vet vi egentligen om det? Har de bara ett torrt ställe att ligga på i en lösdrift tror jag inte att det spelar hästarna någon roll. Det är snarare vi människor som överför våra egna känslor och tyckanden i det vi SER och tycker ser trist ut, dvs blöta hästar med våta pälsar i regnet.
Tror inte att hästarna bryr sig särkilt mycket. Under pälsen har de underullen som är torr.

Nu måste jag förresten förtydliga en sak. När jag skriver att jag tycker det är bäst för hästarna att gå ute förutsätter jag att de har stora vinterhagar att röra sig i med variation i marken där de själva kan välja var de vill vara, och inte tvingas stå och hänga i små leriga paddockar...!

Mitt sto och hennes flock kan välja om de vill vara inne eller ute. På sommaren flyttar vi dem till den hagen under knottperioden, dvs eftermiddag till morgon mitt i sommaren, på dagen under senknottperioden.
De nyttjar möjligheten hur mycket som helst på sommaren. På vintern väljer de att vara ute hela tiden, i ur och skur. Rätt tydligt hur de själva väljer. De vill främst ha skydd för insekter.

Jo, precis. Så upplever jag det också. På vintern bryr de sig inte om att komma in (bara så länge det finns mat i lösdriften ;) ) men på sommaren däremot är lösdriften mycket populär som skydd mot insekter.

Att ha hästar uppstallade i box handlar nog mest om praktiska och bekvämlighetsskäl för oss människor, inte för att hästarna tvunget vill vara inne... :devil:

Och så det här att hästen är en häst. Vi själva fryser, sover sammanhängande i vår säng, är gjorda för att vila. Så överför vi det på ett djur som är skapat för rörelse, som har en kropp gjord för att ströva, som sover i korta etapper för att däremellan äta eller röra på sig. Som är socialt och vill vara med sina artfränder. Tror ingen gör det av illvilja utan av att det är svårt att släppa hur vi själva känner oss. I ett av numren av EquiLibris (jättebra veterinärmedicinsk tidning) tog de just upp det att hästar mår bra av att vara ute och att man ska tänka till - och om - när man bygger nya stall. Det är lätt att följa traditioner. Jag tror att många hästar vill in till stallet för det vankas käk. Om man sedan öppnade boxdörrarna kan jag nästan lova att de flesta, kanske inte alla, skulle gå ut igen.

Jag vill inte mässa eller så, men jag känner så starkt för det här.

Och så det här att hästen är en häst. Vi själva fryser, sover sammanhängande i vår säng, är gjorda för att vila. Så överför vi det på ett djur som är skapat för rörelse, som har en kropp gjord för att ströva, som sover i korta etapper för att däremellan äta eller röra på sig. Som är socialt och vill vara med sina artfränder. Tror ingen gör det av illvilja utan av att det är svårt att släppa hur vi själva känner oss. I ett av numren av EquiLibris (jättebra veterinärmedicinsk tidning) tog de just upp det att hästar mår bra av att vara ute och att man ska tänka till - och om - när man bygger nya stall. Det är lätt att följa traditioner. Jag tror att många hästar vill in till stallet för det vankas käk. Om man sedan öppnade boxdörrarna kan jag nästan lova att de flesta, kanske inte alla, skulle gå ut igen.

Jag vill inte mässa eller så, men jag känner så starkt för det här.

Håller med om vartenda ord. Kunde inte ha skrivit det bättre själv.... :)

Hur länge går din häst ute på bete och när stallas de in? De brukar gå ute dygnet runt/på bete mitten april-mitten september, lite beroende på väder o vind...

Hur länge går de i hagen varje dag? dvs vilken tid släpps de ut och vilken tid kommer de in? Nu på vintern går de ut kl 06 och kommer in ca. kl 17, hade kunnat vara ute längre på em/kvällen om det inte varit så förbannat blött i hagarna, inte bra för hovarna de där...
Hur ofta fodras de varje dag?4 ggr, morgon lunch middag kväll
hur ser hagarna ut?, stora flockar, en hag kompis eller ingen alls? mindre fyrkanter eller större hagar?en jättestor hage, mkt kuperad och massa träd osv. vindskydd och foderring. 3 hästar går där nu, 1 går i en mindre gräshage för att inte bli så blöt om fötterna (hovböld)

Någon som har erfarenhet av flera hästar i samma box? hur har detta funkat och hur löser ni det med krafftfodergiva osv?ingen erfarenhet

Nu är jag inte intresserad av er som har era hästar på lösdrift.[/QUOTE]

Går ut runt maj om vädret är bra och gräset har växt ordentligt, och i år tog vi in dom den 3 november (då hade vi också stödfodrat några veckor)
Dock är vi bara 2st i ett stall med 10 hästar som ens släpper ut på bete. De andra tar in sina vid kl. 17-18 hela sommarperioden.

De går ut ca kl.7 varje dag (äter frukosthöet i hagen). Insläpp sker "innan det blir mörkt" så nu innan kl.16. Jag och en till har dock "eget insläpp" av våra eftersom vi tycker det är på tok för tidigt. Så våra tar vi in allra tidigast kl.19 (också vi 2 som var de enda som släppte på bete i år)

4 ggr per dag. Morgon ca kl. 7, lunch ca kl.12, eftermiddag ca kl.16 och kväll ca kl. 21. Min häst och en till får alltså alla mål utom kvällsmaten ute. Och de andra får enbart morgon och lunch ute.

Vi har flera stoooora hagar. Och så 2 sjukhagar om det skulle behövas. En häst har dessutom en förminskad hage pga fång. Några går 2 och 2. 4 st går ensamma. Vi har också 2st färdiga stoooora sommarhagar (även en till som går att stängsla om). Men i och med att vi bara är 2st som släpper ut på bete så räcker dessa hagar mer än väl. :banana:

Eftersom vi nu har en häst som haft en fångkänning så vet jag inte hur sommaren kommer se ut men de två andra gick ute mellan maj-sep.

Hästarna gå ute mellan ca 07:00 och 19:00

Vi fodrar 3 ggr om dagen, morgon (ute), lunch (ute) och kväll + kraft (inne).

Hagarna är rätt stora med tanke på att det bara är 3 hästar men det går mycket hästar runt omkring som de gärna står och pratar med :)

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 832
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka