Hur fungerar det i ditt stall?

D

dominus

Hur länge går din häst ute på bete och när stallas de in?
Hur länge går de i hagen varje dag? dvs vilken tid släpps de ut och vilken tid kommer de in?
Hur ofta fodras de varje dag?
hur ser hagarna ut?, stora flockar, en hag kompis eller ingen alls? mindre fyrkanter eller större hagar?

Någon som har erfarenhet av flera hästar i samma box? hur har detta funkat och hur löser ni det med krafftfodergiva osv?

Nu är jag inte intresserad av er som har era hästar på lösdrift.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur fungerar det i ditt stall?

Just nu:

1: Fortfarande bete, men stödfodras med hö (jag har ett digivande sto).
2: De som står inne går in vid 19-20 och ut vid 07.
3: Morgon och kväll just nu.
4: 8ha hage. 5 hästar samt ett föl. Hagen är kuperad och har skog, åker, stenar osv osv.
5: Har man hästar som passar ihop rangmässigt så ser jag det positivt att ha dem i samma box. Men det krävs ju mycket av hästarna för att det skall fungera. I mitt stall hemma kommer jag inte ha hästarna två och två utan de får varsin box, mest för att det är lättare att mocka då.

*KL*

Just detta med att ha 2 hästar i samma box, för en islänning eller snarare 2 i C-ponny stl. 14 kvm box yta krävs, många glömmer det.

1. det beror på hur väder och bete ser ut. i år ska de stallas in till första oktober.
2. här går de ute fr ca 7-8 till en 17- 18.
3. 4 ggr
4. stora hagar med både fria ytor och skog. Litet stall med bara tre individer och alla går ihop.
5. Bara när de gäller unghästar och då har vi en jätte box. D

Just det ja.
Yrpa och Odinn stod tillsammans ett tag under senvintern. Deras box var 15 kvm (fölbox). Men när vi pratade med inspektörerna som hade vart ut ett tag tidigare så krävdes en box på 13,5 kvm för Yrpa och Odinn, de är ju B resp. C strlk på de två. Vår största box hemma är 14,5 kvm. Det är Yrpa och Gálas box. Den andra är 12 kvm, och två är 9 kvm.

1. Står på betet än min flyttas till annan hage på tisdag.
2. Lösdrift så han går ute dygnet runt :) Men ruggiga/slaskiga vinter dagar får han stå inne då släpper jag ut honom ca 07.00 och in 20.00.
3. Inget just nu då han är på bete men annars 3 ggr om dagen.
4. X antal hg. STOOOR BETES HAGE!! Går just nu med hingstflock där dom är 5 st. Brukar vara fler. Både öppen yta & terräng/Skog.
5. När jag ska ge unghästarna kraftfoder brukar jag ställa dom i samma box, har funkat bra hittills. Dom delar hinkar så inga problem alls.. Sen måste ju hästarna vara rang jämna så inte det blir massa slagsmål inne i en box :)

Svar: Hon går ute från maj till Oktober med undantag för i år då hon vart alldeles för fet och fångrisken vill jag inte riskera.

Hur länge går de i hagen varje dag? dvs vilken tid släpps de ut och vilken tid kommer de in?
Svar: ut mellan 07:30-08:30 och in från 16:00 till 19:00

Svar: 4 ggr om dagen Morgon, lunch, intag natt

hur ser hagarna ut?, stora flockar, en hag kompis eller ingen alls? mindre fyrkanter eller större hagar?
Svar: Vinterhagarna är normalstora inte superstora men heller inga 5 X 5 meter st stora. Sommarhagarna är oändligt stora
Just nu Går Jorunn själv och hon trivs bra med de tycks de som.
Någon

som har erfarenhet av flera hästar i samma box? hur har detta funkat och hur löser ni det med krafftfodergiva osv?

Svar: Ja och skadorisken är riktigt hög.. den lågrangande hästen har inge chans till att springa undan vid fodring ¨mm.

Skulle aldrig ens tänka tanken att ha föer hästar i samma box.

Någon som har erfarenhet av flera hästar i samma box? hur har detta funkat och hur löser ni det med krafftfodergiva osv?

Hästarna kommer gå ute på betet så länge det finns bete att gå på.
Dom släpps ut mellan 8 och 9.30 (beroende på när man gått upp ur sängen).
Exemhästarna tas in mellan 3 och 5 beroende på väder och dom andra som ska sova inne tas in mellan 6 och 8.

Dom som inte går på bete fodras 3 ggr/dag med vanligt hö.

Beteshästarna går i större flockar; Ston, Valackar, Unghingstar, Ston med föl. Hingsten går själv, Erro går själv eftersom valackarna är elaka mot honom (men Ási eller Ketill kommer komma upp inom en snar framtid så då kommer dom gå tillsammans), två ston går även i varsin egen hage; den ena pga en allergisk reaktion ute på betet som vi inte vet vad det kom av och den andra för att hon är inne i en bitch period.

Erro stod tillsammans med Ketill i box på förra stallet. Det funkade kanon ! Dom tokälskade varandra. bara man har två hästar som trivs och känner sig trygga med varandra så ser jag inga problem med att ha dom tillsammans, så länge boxen har tillräckliga mått.
Erro och Ketill var då lika feta och fick således lika mkt foder. Men om man har hästar som ska gå på olika så får man väl fodra den ena utanför boxen eller liknande.

vi tar upp hästarna till stora skogshagen vid stallet i helgen.
Där har dom tillgång till 2 stora boxar i stallet som har dörrar ut till hagen.
När det är knottfritt får alla hästar som inte ridits på kvällen vara ute om det inte tokregnar.
mat 3 ggr dag.
2 fölston flyttas till en stor gräshage längre bort med ligghall över vintern.
Skall någon häst vila i vinter så skickar vi dit dom så att det blir lite omväxling i haglivet för dom.

Nu går dom i en stor nedbetad sommarhage och fodras 3 ggr dag. Eksemhästar får komma in innan knotten anfaller.
ut kommer dom vid 7 tiden på vardagar och senare på helgerna.

Vi har hästar som delar box ibland när det kör ihop sig.
Min står helst själv, skall han dela så funkar det bäst med den gamla c-ponnyn.

Bete vet jag inte, men ute går de fortfarande dygnet runt med grovfoder förstås. De får komma in när vädret blir mer ogynnsamt, mer regn osv.

Utegången vid installning är ca 12-14 timmar per dag.

4 gånger per dag.

Flera hästar i hagen, och hyfsat ok hage, inte enorm men tillräckligt stor för att vi ska förlora sikten av dem om de går tillräckligt långt bort.

Vi har hästarna i var sin box, ingen box är tillräckligt stor för att rymma 2 islänningar.

Mina går ute dygnet runt i ngn av dom stora sommarhagarna fram tills den första frosten kommer, sedan avmaskas dom och går till vinterhagen.
Dom måste vara av med alla flugägg också.

Nu går dom ute dygnet runt, sedan går dom på lösdrift.
Box finns vid behov och då gäller sent in tidigt ut.

Nu får dom hö 2-3 ggr/dag beroende på åtgången.
Kraftfoder endast på kvällen.
Sedan i vinter blir det 4ggr minst med grovfoder och 2 ggr kraftfoder.

hur ser hagarna ut?
Nu har dom en JÄTTE hage som är kuperad, där finns kullar,skog,äng.
Den andra stora sommarhagen är samma.
Sedan blir det vinterhagen och den är mindre, men tillräcklig.

, stora flockar, en hag kompis eller ingen alls? mindre fyrkanter eller större hagar?
Dom går 3 st tillsamans.

Mina går 3 hästar i samma lösdrift, givetvis med tillräckliga mått.
Det går eftersom dom är jättbra kompisar, däremot äter dom väldigt olika.
Jag löser det genom att jag står och matar med en spann och håller undan den som ska ha mindre.
Hö får alla samma.

Roligt att många har svarat!

Fler får gärna svara! :)

Våra gick ut rätt sent eftersom det tog lite tid att få upp hagarna då vi satte trästaket. Sen började vi stalla in dom för ungefär 2 veckor sen.

Sambon ger dom frukost vid 6.00 på vardagar och så släpps dom ut vid 7.30, helgerna något senare. In kommer dom mellan 18-20.

3 gånger, varav lunchen i hagen

Dom går i två stora hagar och så finns det så det går att göra två mindre om man stänger av. Stona är 5 stycken i sin hage och pojkarna är 3 stycken.

I förra stallet stod två av våra valacker i samma box. Det som hände var att den lite mer framåt av dom fick i sig det mesta av maten fast det gavs i två högar. Så vi stödfodrade den andra en gång om dagen, Nu står dom i varsin box igen och dte är lättare att hålla koll på vad och hur mycket dom får i sig.

Min häst släpps ut någon gång mellan 7-10, lite olika...
Tas in mellan 16-19.....
Går just nu i en ganska liten hage tillsammans med en annan islänning.
Inget gräs. Fodras 4gr/dag.

Går fortfarande på bete dagtid, men kommer alltid in på nätterna, året runt.
Hur länge går de i hagen varje dag? dvs vilken tid släpps de ut och vilken tid kommer de in? inte är mycket knott.
KOmmer ut vid 8-9 in vid 17-18. Ute längre på sommaren om det
Just nu kraftfoder morgon och kväll, gräs i hagen och ensilage på natten.
Stor, platt hage utan sten och lera:)
Någon som har erfarenhet av flera hästar i samma box? hur har detta funkat och hur löser ni det med krafftfodergiva osv? Dom har varsin box.

Ute på natten 1-3 månader beroende på väder

UT ca 07.30 in nån gång mellan 19.00-22.00

Morgon och kväll så länge det finns gräs kvar i hagen. därefter hö ute på eftermiddagen.

Hagar på ca 6500m² 4st som jag skiftar mellan + 2 mindre vinter/sjukhagar
Alla går tillsammans (3st)

Mina två går fortfarande på betet sen i april-maj någonting, har börjat stödfodra dom med hö pga dåligt med gräs. De blir nog installade om ca 2 veckor beroende på vädret. Vi brukar försöka sikta in oss på att ta in dom vid älgjakten.

När de väl blir installade kommer de komma ut vid 7-8 på morgonen och in vid ca 21 på kvällen.

Nu får de krafftfoder och lite hö morgon och kväll, när det blir installade får de krafftfoder 2 ggr om dagen och hö 3 ggr.

Vi har två stora kuperade hagar med skog. Vi varierar dem beroende på bete och så. En del får vila ibland och så vidare. Jag har två hästar som går tillsammans.

Dom har varsin box och så har mina hästar alltid haft det så jag har tyvärr ingen erfarenhet av det :)

Senast ändrad:

1. De släpptes i maj, tror jag. Så fort vädret är OK dygnet runt. De går fortfarande ute, och komemr gå ute tills vädret blir för dåligt, dvs nån vecka till ;)
2. Våra hästar går nog ut vid nio ungefär just nu. När vår stallägare gick i gymnasiet gick de ut innan skolan började :)
De komemr in så sent som möjligt, jag har inte helkoll men jag tror de är ute ungefär 12 timmar- vi är måna om att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt!
3. De fodras tre gånger, men nu har de dessutom bete kvar i hagarna.
4. Tidigare gick de tre stycken i en större hage, nu har vi fått en häst till i stallet som behöver lite mer mat, så de är uppdelade- 2 stycken i ena hagen som har vilat hela sommar = mer gräs, och två tjockisar i beteshagen som är nerbetad. Mycket plats har de iaf!

Jag har haft supertur med stallplats, jag är den enda med islandshäst men vi har ändå lika värderingar alla tre som har häst där. Stallägaren har två dressyrponnyer och den andra inackorderingen har en quarter-paint-sak.... Men det funkar verkligen kanon!
Dessutom hjälps vi åt hela tiden så vi behöver inte vara i stallet varje dag om tiden är kärv- det är underbart.

Filipus stallades in när vi bytte stall, i slutet på augusti. Släpps på bete i början på maj redan för att vänjas in med tanke på att han haft fång.

Han går ut vid 7, kommer in 13.00 (sen rider jag antingen vid 14.00 eller efter kl 18.)

4 ggr.

En liten rektangulär hage med ett annat isländskt sto.

Hur länge går din häst ute på bete och när stallas de in? Min häst går inte på bete.
Hur länge går de i hagen varje dag? dvs vilken tid släpps de ut och vilken tid kommer de in? Ut vid sju och in, på vintern vid fem-sex
Hur ofta fodras de varje dag? 3-4 ggr
hur ser hagarna ut?, stora flockar, en hag kompis eller ingen alls? mindre fyrkanter eller större hagar? Hagen är lite kuperad men inte över hela, finns ett slätt ställe dom kan soringa på :p , tyvärr är den inte så stor, fast inte som nån paddock heller. Den är lagom även fast jag verkligen önska vi hade en större..

Ingen efarenhet av det.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 832
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka