Hur förvarar ni hö i småbal?

Sv: Hur förvarar ni hö i småbal?

Jaja, nu förstår jag! Jag tänkte ju helt fel om hur fasen balarna såg ut, därför kopplade min hjärna inte innan :o

Låter ju helt logiskt, tack :bow:

Vet att det inte är svar på din fråga men tipsar om att det finns bönder i skåne som säljer småbalar paketerare flera åt gången och med silageplast runt om.
Du öppnar upp en "plastbal" åt gången och sedan har du x antal småbalar av torrhö innuti.
Verkar praktiskt för de som inte har möjlighet att ha hö inomhus.

Något som skulle passa dig kanske?

Hade inte heller hört om det föränn jag började söka på blocket nu i december efter en ny höleverantör iom flytten av mina monster.

Förvarar höt i en separat byggnad och runt höt har jag halm och sedan en presenning runt det och det håller till våren har även hö på skullen som jag använder dom första månaderna men håller inte för längre förvaring under vintern.

Bor 2mil nedanför Göteborg och minder en milen från havet.

Kram

Jag bor i Skåne och som någon redan förklarat så har vi ofta väldigt fuktiga vintrar vilket ställer till det med höet.

Fick dock tips om att täcka höet med filtar - det andas men skyddar samtidigt mot fukten. Har kört med det nu i tre vintrar och har faktiskt inte fått slänga en enda bal sedan dess. :) Tidigare hade jag jätteproblem.

Köpte en massa billiga filtar på IKEA villet fungerar utmärkt.

Förvarar hö på loftet över stallet. Har ett tjock lager lös halm i botten sen hö med de avklippta ändan innåt sedan massor av löshalm igen både på sidor och uppe på. Fungerar ganska bra men höloftet ska få sig ett uppfräschning till sommaren.

Jag förvarar det hos höbonden ;) Skämt å sido så har han mycket bättre lagringsmöjligheter än mej, och han är snäll nog att låta mej åka och hämta när jag behöver. Brukar hämta ca 20 balar per gång, och det räcker ungefär en månad. Lägger halm mot ytterväggen på våran skulle, då det ibland snöar/regnar in där. Annars gör jag ingenting utan hämtar nytt fräscht hö :)

Bor i Västmanland

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 542
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 451
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka