Hur förvarar ni hö i småbal?

the_connemara

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur förvarar ni hö i småbal för att det ska hålla sig fräscht? Exempelvis packar in i halm och i sådana fall hur?

Och var i landet bor ni?

Sv: Hur förvarar ni hö i småbal?

På torken ute på logen..

Vad är det som inte är fräscht? Jag förstår nog inte frågan är jag rädd:o

Hö och häst bor i Östergötland

forstar inte heller vad ts fragar om.. mitt ho ligger pa ranne i ladan, stackat.. och halla sig frascht, ja det blir ju aldre som tiden gar och framat varen ar det ju lite torrt.. men det ar ju vanlig tidsforlopp pa torkat gras.. bor i varmland

Här i Skåne är det ju fukten som spökar. Jag har aldrig lyckats helt, men bäst har det varit med halm under och runtom, ett lager halmbal ovanpå, över det en presenning. Det gick bort några balar på den sidan som var utsatt (förvarades på loftet till stallet, så dragfritt det går). Där hade fukten blåst in igenom halmbalen och därigenon släppt in till höet.

Vi förvarar det uppe på loftet.Gör inget speciellt mer än lägger det där. Brukar inte vara något fel på det eller så. Vi bor i Västra Götaland.

Har man någon gång torken igång? Dvs som hästägaren när man hämtat "färdigtorkat" hö hos bonde? Eller ger det inget positivt?

Det är problemet som Lovisaleonora_ nämner jag syftar på. Vi bor i Halland och har halm runtom men höet ligger "mitt på" loggolvet i stället för på skullen. Klarar sig oftast bra då.

Anledningen till min frågeställning (jag har inget problem att lägga halm runt om) är lite: vad gör man om halm i småbal inte finns att tillgå? Jag hade (förutom för höets skull) gärna haft halm på storbal i stället och har lite fått känslan att det blir mindre och mindre småbal både vad gäller hö och halm. Stämmer det? Jag är inte sååå insatt :o

Det gäller snarare en framtida flytt till Skåne, vi har åtm än så länge flera bönder här hos föräldrarna som har både hö och halm i småbal.

Det ÄR alltså fräsch, men blir dåligt om det blir för fuktigt menade jag. Men det förstod du nog av mitt "allmänna" inlägg ovan :)

Vi hämtade från bonde som regelbundet körde torken ett par dygn för att få torrt i det han själv lagrade (han hade till kor). Det var en förutsättning för att höet skulle vara fräscht hela säsongen sa han.

Vi bor mitt i landet, ingen kust i sikte så det är inte så fuktig luft här.

Vi har närmare 70ton hö på skullen där jag hyr stallplats.(bondgård men höet är för hästägare) Torken är på ett par veckor när höet tas in men inte efter det. Det som blir dåligt(främst dammigt)är det som ligger på yttersta lagret mot väggarna och högst upp. Men det verkar inte vara nån big deal utan kasseras sen.

Där jag bodde förut fick man in kanske femton ton på höskullen, Nu höll vi den mängden kanske ett år bara annars hade vi fyra-fem ton. Kunde vara ytterkanterna som behövde kasseras men i stort sett höll det sej bra där. Höet togs när det var helt torrt eftersom det inte fanns tork.

Stallet innan dess hade väldens största höskulle, där vi hade både småbal och löshö, det höll sej likadant där och man behövde inte ens alltid lägga höet längs ytterväggarna utan i mitten sas. Ingen tork utan togs från gärdet helt torrt också.

Har också problem med att hör blir fuktigt på logen. Brukar ha det yttre hö lagret som skydd = många kassa balar. Men kan jag hämta runt 40-60 småbal i taget så kan jag ha det i min bod som är +5 grader uppvämrt och då kör jag luftavfuktare när jag tagit in hö´t. Luftavfuktaren går när jag tagit avtäcken och torkar i boden. Det funkar super bra. Hö´t är jättte torrt och det håller väldigt bra i boden.
Men då det är hö i boden blir det en del hästgrejor i vår hall inne :angel:. Allt får liksom inte plats i boden samtidigt med hö´t.
Det är skön att kunna ha hästgrejorna i boden och inte i hallen...Men vad gör man inte.
Men det är enklast om det hade fungerar på logen fast den är några hundera meter bort hos grannen.
Bor på västkusten ca 3km från sjön.

I see:)

Är detta vanligt längs södra kusterna eller är det specifikt skåne?

Förra vintern fick vi kassa ett par balar som snön kommit åt men annars inget beroende på "väder" så jag har inget smart tips

Nej, vi började med att hämta rätt stora partier, men fick gå ner till att hämta månadsvis för att inte få kasta för mycket. Bonden hade ju torken igång och inga problem med lagringen (och det var ju hans risk så länge det låg hos honom ;)).

Jag är ingen stor fan av torrhö ö h t, just för att det är för svårt att hålla fräscht hos oss. Föredrar silage just för att inte riskera luftvägsproblem och lagringsdito.

Förvarar höet på höskullen och lägger halm runt sidorna. Ovanpå fiberduk, som finns att köpa på de flesta varuhus med trädgårdsavdelning, halmen brukar inte räcka till att täcka över också.

Nackdelen med fiberduk är om man har katter som gillar att sova på höskullen går fiberduken lätt sönder och katten far ner mellan balarna. Förra året hittade jag ett par balar som var alldeles vita på sidan, trodde vid första ögonblicket att det var mögel men det var den vita katten som farit ner och lämnat halva pälsen efter sig. Eller så kanske den gjorde det med mening för att bli av med vinterpälsen ;)

Bor ett par mil innanför smålandskusten och första året täckte jag inte höet med halm och fick då slänga myyyycket hö :devil:. Efter det har jag täckt noga och faktiskt inte hittat en dålig bal förutom ett par fulla med katthår då

Det var lite det jag oxå ville se, om resten av hästsverige hade problem :) Vi bor 3 mil innanför västkusten men har ändå lite problem, om höet inte täcks med halm alltså.

Till alla: Kul med så många svar och egna lösningar, jättenyttigt att läsa! :bow:

Jag gjorde en egen tråd om just "hörum" för ett tag sedan men det blev nerröstat :angel: Vilket jag dock förstår. Men hade man vart miljonär och haft tid/plats så hade det ju varit lyx :D

Ah, jag förstår.

Och jag är livrädd för silage men det är för att jag inte hanterat det alls. Tror inte jag skulle märka skillnad på dåligt/bra :o Men jag förstår helt din poäng!

Vi bor i mellanskåne dvs inte den allra fuktigaste delen av landet, bara nästan. Vi brukar ha höet på ett loft ovanpå logen, alltså inte ovanpå stallet. Med halmbalar längs med sidorna och ovanpå. Det fungerar att göra likadant på golvet på logen om man har halmbalar underst. Jag har också lärt mig att man ska vända balarna rätt så den avklippta långsidan kommer inåt. Förra året och detta har jag även provat med fiberduk i stället för halm. Det verkar fungera bra och är ju lite lättare att hantera. Men jag har inte haft det en hel säsong.

Vi bor i mellanskåne dvs inte den allra fuktigaste delen av landet, bara nästan. Vi brukar ha höet på ett loft ovanpå logen, alltså inte ovanpå stallet. Med halmbalar längs med sidorna och ovanpå. Det fungerar att göra likadant på golvet på logen om man har halmbalar underst. Jag har också lärt mig att man ska vända balarna rätt så den avklippta långsidan kommer inåt. Förra året och detta har jag även provat med fiberduk i stället för halm. Det verkar fungera bra och är ju lite lättare att hantera. Men jag har inte haft det en hel säsong.

Hur menar du där? Att strånas längdriktning ska vara parallell mot "fukten" (typ parallell mot stuprännan på taket om någon fattar :D) eller tvärtom?

Hur menar du där? Att strånas längdriktning ska vara parallell mot "fukten" (typ parallell mot stuprännan på taket om någon fattar :D) eller tvärtom?

Jag läste detta här på buke för ett par år sedan.
Jag ska försöka förklara
En höbal har ju två långsidor. Den ena består av de avhuggna delarna av grässtrået. I den andra långsidan är de typ vikta.
Den första, med de avhuggna, ska inte vara mot en yttersida. Nu lägger jag halmbalar utanför men jag gör ändå så och likadant med halmbalen dvs att inga avhuggna delar är mot utsidan. Jag har förstått det som att fukten lättare går in då på ngt sätt.

vet inte om det går att förstå

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 542
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 451
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka