Hur fort ger kraftfoder resultat?

Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Jag har en fånghäst så jag måste också vara mycket noga med hur jag utfodrar för att inte ställa till någon oreda i tarmfloran.

Jag har räknat ut vad min häst behöver för sin "normala" träning så att hon ligger på i princip samma giva varje dag. Då är det inräknat 1-2 vilodagar per vecka. Blir det fler vilodagar eller lugnare träning minskar jag hennes kraftfodergiva.

Min tumregel är att jag utfodrar henne för det arbete hon HAR utfört, inte det arbete som hon ska utföra. Detta i samråd med veterinär.
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Fast det är ganska stor skillnad fång och korsförlamning, för att undvika fång är det ju som sagt viktigt att inte störa tarmfloran och mycket långsam tillvänjning av nytt foder. Vid korsförlamning gällder det att inte lagra upp energi som ej förbrukas... Har hästen fått mer energi än normalt är det alltså viktigt att den också gör av med den.. Ganska logiskt alltså.
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Utfodring av distans och högpresterande racehästar är en hel vetenskap i sig och jag tycker inte man kan avfärda den aktuella foderregimen i tråden så här. Det finns många olika ”skolor” av hur distanshästen skall fodras, själv är jag inte kompetent att bedöma vilka som är bäst. Däremot vet jag att en fråga som diskuteras är stråfodergivan där det å ena sidan är viktigt med strå för att vårda grovtarmsfloran å andra sidan ger stråfoder mer värme vilket inte är bra för distanshästen som då behöver mer vätska. En annan aspekt är att det bildas mer mjölksyra vid fröbränning av grovfoder varför vissa racehästtränare begränsar strågivan till 1 % av kroppsvikten.

När det gäller tiden för kraftfodergivan före prestationen finns det olika skolor också här förståss. Målet är ju att det ska finnas lagom mkt socker i blodet under en lång tid och att det ska kosta så litet som möjligt för kroppen att få tag i energin.
En del ger ett kolhydrat mål 3 timmar före prestationen och då har hästen hög glukos halt vid start med man riskerar att få insulintoppar som gör att sockret i blodet minskar. Andra ger ett rejäl giva med en del av energin i form av fett 6-8 timmar före prestationen start då har man inte så hög blodsockernivå vid start men den ökar under lång tid och man får inte samma insulinsvar. Jag tror nog att det aktuella hästägaren vet vad hon gör. Om sen hennes metod är den bästa det vet nog ingen än men det pågår mkt forskning på detta område. Helena
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Mer mjölksyra vid förbränning av grovfoder? Energin från grovfoder tas upp som fettsyror varav bara propionsyra kan omvandlas till glukos.
PL
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Ja konstigt va. Men i en studie av Pagan mfl var det signifikanta skillnader mellan mjölksyrakonc hos racande fullblod som fått begränsad högiva (1 % av kroppsvikten) jämfört med de vars giva var större. De med begränsad högiva hade sign lägre mjölksyra i blodet under sprintfasen och efteråt. Detta är bara en studie. För att påstå att detta är ”sant” måste man förståss göra fler studier. Men studieresultaten används som argument av de som förespråkar låg strågiva till racehästar.
http://www.ker.com/library/ENPS/2001/metabolic.pdf
Helena
 
Sv: Hur fort ger kraftfoder resultat?

Intressant. Författarna verkar anse att effekten beror på att hästarna med begränsad grovfodergiva har färre kilon att släpa på.
Det finns ett försök som visar på lägre mjölksyranivåer efter lopp på travhästar som fått betfor (mer energi från fiber) än de som fått havre.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 430
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 588
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 610
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp