Hur fort går ni fram i inridningen?

isa__

Trådstartare
som rubriken säger.
Jag menar när börjar ni trava, galoppera, gå över bommar? osvosv.

Jag ridit min 3-åring ca 15 ggr i bara skritt, för jag vill ha en stadig form i skritten före jag börjar trava, vi har jobbat mycket på volt och dyl.

Och folk som jag pratat med börjar trava redan 3:e ritten och rider/ridit 35-40 min i början av inridningen :crazy:
Känns som att jag är så "efter" och att folk vill lägga press på mig, En kompis har försökt "tvinga" (övertala och aldrig ge upp) mig till att rida "långa" svängar, börja trava och hon tycker att jag är alldeles för tjollrig som inte vill rida 40 min i skritt och trav. Jag är ju rädd om min häst och därav vill jag ta det lugnt fram, jag har ju inget att stressa för..
Så nu vill jag veta från er som rider/ridit in era hästar, hur ni gått fram. Gärna hur ni lagt upp ridpassen också :)

Sv: Hur fort går ni fram i inridningen?

som rubriken säger.
Jag menar när börjar ni trava, galoppera, gå över bommar? osvosv.

Jag ridit min 3-åring ca 15 ggr i bara skritt, för jag vill ha en stadig form i skritten före jag börjar trava, vi har jobbat mycket på volt och dyl.

Och folk som jag pratat med börjar trava redan 3:e ritten och rider/ridit 35-40 min i början av inridningen :crazy:
Känns som att jag är så "efter" och att folk vill lägga press på mig, En kompis har försökt "tvinga" (övertala och aldrig ge upp) mig till att rida "långa" svängar, börja trava och hon tycker att jag är alldeles för tjollrig som inte vill rida 40 min i skritt och trav. Jag är ju rädd om min häst och därav vill jag ta det lugnt fram, jag har ju inget att stressa för..
Så nu vill jag veta från er som rider/ridit in era hästar, hur ni gått fram. Gärna hur ni lagt upp ridpassen också :)

Det är givetvis OK att bara skritta om hästen är spänd. Träna skritt och halt och få den att svara framåt och på förhållning. MEN jag skulle inte rida för länge på kort tygel och på volter.

Tänk att du måste renodla hjälperna innan du samordnar = form.

Framåtbjudning är MYCKET viktigt för en ung häst!

Skog och mark motiverar!

LYCKA TILL!

när jag rider in hästar så skrittar jag ett par gånger o sen ut i skogen, få fram självförtroende för hästen med ryttare på ryggen, få fram framåtbjudning o vilja, sen in på banan nån gång i veckan o träna bommar o lydnad mer intensivt, dock med en unghäst bara 3-4 ggr ridning i veckan, max 1 timme...de e fortfarnade i växande stadie ju...
ne ut i skogen o börja trava när det känns avslappnat, pyssla med form, volter o bommar sen.
lycka till

Det beror på hästen.

Men bommar och allt sånt har vi gjort för hand innan, så det är inga nyheter.

Den jag har nu ska ridas in av en westerntränare, hon brukar ta alla gångarter redan första gången (men inga långa pass!) Efter det ska hon ställas av för att börja ridas igen "på riktigt" ett par månader senare men då gör jag nog om allt från start.

Det är givetvis OK att bara skritta om hästen är spänd. Träna skritt och halt och få den att svara framåt och på förhållning. MEN jag skulle inte rida för länge på kort tygel och på volter.

Tänk att du måste renodla hjälperna innan du samordnar = form.

Framåtbjudning är MYCKET viktigt för en ung häst!

Skog och mark motiverar!

LYCKA TILL!

Jag rider inte länge på varken "kort" tygel (försöker använda tyglarna så lite som möjligt och använda kropp och skänklar ist.) eller volter, hon lyssnar jättebra på hjälper och har en mycket bra framåtbjudning.
Finns absolut inget att klaga på annat än hennes "ostadighet", hon går i en OK form, men hon är fortfarande inte fullt så stadig som jag vill, men det arbetar vi på.

Men min tråd var ingen "hjälp-med-att-hitta-formen-tråd" utan jag undrade hur "NI" rider in era hästar.

Först se till att fram och stopp funkar, och svänga. Sen ut i skogen så mycket som möjligt för att träna upp balans och självförtroende. Formen kommer med bjudningen ute i skogen. Försöker se till att hästen har roligt.

Jag rider inte länge på varken "kort" tygel (försöker använda tyglarna så lite som möjligt och använda kropp och skänklar ist.) eller volter, hon lyssnar jättebra på hjälper och har en mycket bra framåtbjudning.
Finns absolut inget att klaga på annat än hennes "ostadighet", hon går i en OK form, men hon är fortfarande inte fullt så stadig som jag vill, men det arbetar vi på.

Men min tråd var ingen "hjälp-med-att-hitta-formen-tråd" utan jag undrade hur "NI" rider in era hästar.

Ok. Jobbar med form och lösgjordhet från backen. 3-åringar 3-4 ggr vecka á ca 30 min i två månader - sedan vila.

Uppsuttet jobbar jag med framåtbjudning, takt och vägar efter en uppgjord plan. T ex halt A och C, skritt på kortsidorna, trav på långsidorna sedan mittvolt E och B. Max 2 ggr/vecka på banan.

jag har inga krav på form så här tidigt. min fyller 3 i år och allt går bra hitills.
jag rider ALLTID ute i skogen/grusvägar/fält för att få fram en bra bjudning och vilja hos hästen.(eller tja ponnyn i mitt fall).

jag har fått mig en liten underbar ponny som vill vara med på allt, accepterar allt vi gör och tycker att allt är kul!
jag vet vilket under skogsstigarna och klättringen gör från mina tidigare ungponnysar.

jag kommer vänta ett tag på formen. när han byggt upp lite mer muskler och kondis så brukar den komma rätt automatiskt.

De där är ju så otroligt individuellt.

Vilket förarbete som gjorts, hästens psyke, fysik mm

jag skrittade min i 10 min varje gång ca 5 ggr sen började jag trava några steg å ökade sedan på de nu rider jag kanske 20 min varje gång jag rider å de e kankse 2 dagar/vecka har även galopperat på henne 2 ggr nu. men eftersom vi ej har paddock så har jag gjort allt ute å fått en super frammåt anda =)

ojoj, vist är det bra att hästen kan gå i form tidigt, men när jagr uider in så är prio ett att styra o kunna stanna, sen sticker vi ut o väjer för träd, sen när det känns säkert så travar vi o sen helt plötsligt en dag faller vi in i galopp, anpassar mig mycket efter hästens kapacitet att ta in ny info, sen så brukar jag börja volt arbetet ute på ängarna, sen är det dags att ha 1-2 månaders vila, iaf om hästen är ung, om hästen är lite äldre så räcker det ofta med 1 månad...men man får känna lite...
sen när det dra igång igen, så blir det samma veva igen men går över till bana efter ett tag, introducerar lite roliga stockar i skogen ev diken mm, ut o titta på fler läskig saker, ev åka till ridhus med främande hästar mm...

Ok. Jobbar med form och lösgjordhet från backen. 3-åringar 3-4 ggr vecka á ca 30 min i två månader - sedan vila.

Uppsuttet jobbar jag med framåtbjudning, takt och vägar efter en uppgjord plan. T ex halt A och C, skritt på kortsidorna, trav på långsidorna sedan mittvolt E och B. Max 2 ggr/vecka på banan.

Jag har jobbat Lillan massor från backen (3-5 dgr/veckan) innan jag började rida och även nu. Har nyss börjat jobba med formen från ryggen, jag har inga krav på att hon ska ha en perfekt form. men då hon söker sig neråt/framåt blir hon även lättare att hålla & koncentrerar sig bättre. Hon är travtränad och är ofta stressad vilket har bidragit till att hon lätt dragit iväg och hamnat totalt ur "balans".

jag har inga krav på form så här tidigt. min fyller 3 i år och allt går bra hitills.
jag rider ALLTID ute i skogen/grusvägar/fält för att få fram en bra bjudning och vilja hos hästen.(eller tja ponnyn i mitt fall).

jag har fått mig en liten underbar ponny som vill vara med på allt, accepterar allt vi gör och tycker att allt är kul!
jag vet vilket under skogsstigarna och klättringen gör från mina tidigare ungponnysar.

jag kommer vänta ett tag på formen. när han byggt upp lite mer muskler och kondis så brukar den komma rätt automatiskt.

Jo jag jobbar även bara i skogen och hon har en jättebra bjudning och vilja, tycker att det är jätteroligt :)

Min lilla dam är väldigt musklad för att vara så pass ung iom att hon är mycket körd och lite pga att vi klättrat i skogen/djupsnön 3 dgr/veckan.
Hade hon varit okörd/omusklad så hade vi väntat med formen, för min kom den rätt automatiskt precis som du säger, men vill jobba lite mer med den i skritt inan jag börjar trava.

ojoj, vist är det bra att hästen kan gå i form tidigt, men när jagr uider in så är prio ett att styra o kunna stanna, sen sticker vi ut o väjer för träd, sen när det känns säkert så travar vi o sen helt plötsligt en dag faller vi in i galopp, anpassar mig mycket efter hästens kapacitet att ta in ny info, sen så brukar jag börja volt arbetet ute på ängarna, sen är det dags att ha 1-2 månaders vila, iaf om hästen är ung, om hästen är lite äldre så räcker det ofta med 1 månad...men man får känna lite...
sen när det dra igång igen, så blir det samma veva igen men går över till bana efter ett tag, introducerar lite roliga stockar i skogen ev diken mm, ut o titta på fler läskig saker, ev åka till ridhus med främande hästar mm...

Jo klart, att prio ett är att kunna styra, stanna och det är ju inga problem och som sagt arbete i skogen gör vi hela tiden och precis som du säger känner man ju vad hästen klarar av och anpassar sig efter det.
Bl.a därför jag har väntat med traven för att jag känner att det inte passar nu. Jag skulle aldrig börjat göra saker med henne som jag vet att hon inte klarar av, men om hästen söker sig framåt/nedåt automatiskt, så känner jag ju att man kan börja jobba lite med det.
Jag har också som sagt inga krav på att hon ska gå i en perfekt form.
Vila ska hon snart få göra, blir väl ridning ett tag till sedan ska hon få ta en paus.

Flera av våra är minst travade redan första passet. Alla utom en galopperade inom några veckor. Ridit ca 15 min varannan - var tredje dag. Resonerat framåtbjudning först, form sedan.

Inom 10 gånger vill jag ha galopperat, inte senare! Även på helt "ohanterade" hästar. Dvs ej sadlade, inga tygelhjälper direkt inlärda, mest bara introducerade från marken.

Jag vill INTE sitta på ryggen i skritt i början. Först nu, när min är riden i 1 år (dock i 3 kortare perioder) jag känenr att jag kan sitta på honom i skritt och han kliver på bra med hela kroppen och "bär" mig bra utan att blir trött av det. Därför trav tidigt - hitta formen snabbt där o utveckla "ridmuskler" i trav. Snabbt rulla över i galopp för att inte göra galoppen till ett stort "WAOW" när den väl kommer, många som har problem med det.

Men ja. I huvudsak arbete i traven och bli starka där, samtidigt som de får galoppera ngn gång per pass (alltid i princip) för att ta galoppen som något vanligt men bara med krav på framåtgalopp med kontakt på yttertygeln tills de fått mer styrka o balans genom travarbetet. Skritten lägs till som "ridgångart" senare och avskrittning sker alltid avsuttet.

Jag började faktiskt förra helgen med att göra lite skrittjobb för första gången på min blivande 4-åring och skrittade även av honom uppsuttet för första gången eftersom han kändes väldigt fräsch de passet och han kan ha problem med att skritta lugnt hemåt under ryttare då - övning. Men jag kommer fortsätta hoppa av o skritta av avsuttet länge till.

Passen hålls dock korta såklart. Och som jag skrev så sitter jag inte på en unghäst i onödan i skritt. Rider alltid ute eftersom vi inte har ngn bana. Alltså såg ett "normalt pass" i våras ( 3-åring, insutten i en veva innan jul och sedan vila, nu första perioden med sadel o bett) ut ungefär såhär: Skritt lång tygel med ryttare 7-10 min upp till skogen. Trav med någon galoppfattning, ett kortare skrittavbrott (lång tygel) i mitten i 10-15 min. Avsittning och skritt hem 15-20 min. Oftast i våra backiga skogsvägar där man vänder när man kommit till toppen och då hoppar av o leder hem. Lite senare så skrittade jag ned på ryggen för ngn backe o travade lite till o hoppade sedan av o ledde hem 10-15 min, beroende på hur intensivt vi ridit, hur han kändes och hur terrängen var.

Nu som 4-åring kan vi rida intensivt hela vägen upp/ned (med skritt i brantare nedförsbackar) och lägga till lite arbete på någon volt här och var (massa vändplatser o dylikt vi dressyrar på). Eller klättra lite extra någonstans.

Senast ändrad:

Håll inte på för länge o harva i skritt är mitt råd! Då är det bättre att du har en linförare så att du kan börja trava tidigare - om det är så att det känns osäkert, om hästen känns spänd.

Min erfarenhet är i alla fall den att det är viktigare med framåtbjudning tidigt än att sitta och "vänta" på att unghästen ska skritta i balans först.

Håll inte på för länge o harva i skritt är mitt råd! Då är det bättre att du har en linförare så att du kan börja trava tidigare - om det är så att det känns osäkert, om hästen känns spänd.

Min erfarenhet är i alla fall den att det är viktigare med framåtbjudning tidigt än att sitta och "vänta" på att unghästen ska skritta i balans först.

Vi har travat litegrann nu och som jag väntade mig så blev hon som en ånglok, men vi ska fortsätta trava och se hur det går. skulle ha ridit idag igen, men vi klättrade i "berg" istället så att hon & jag vart alldeles slut.

Tack för alla svar! :bow:

På mitt jobb rider jag in mestadels 1 ½ - 2 åriga fullblod, som ska bli galopphästar, men även halvblod.

De longeras ca 2 ggr med sadel och träns. Sedan hänger/sitter på dem en gång och blir ledd. Blir sedan longerad i skritt och trav en gång, 3:e gången de har ryttare på ryggen rids de i alla gångarter.
Rider ca 10 min de första gångerna utan lina, sedan 15-20 min.
De rids varannan dag.

Sen är det väldigt individuellt, vissa hästar har bättre huvud än andra, och behöver därmed mindre/mer tid innan de kan ridas självständigt i alla gångarter.

Har tidigare jobbat på ett långsammare sätt, då kan det ha dröjt veckor tills galoppen har satts in, men jag tycker att det har funkat bra att gå fortare fram, så länge man håller på kortare stunder, och anpassar till varje häst.

Håller med dig m. fl.

Skritt endast på lång tygel o sen kör på till trav.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka