Hur fort går det?

Mli

Trådstartare
Om man ser till en stor häst i vanlig arbetstrav med ej ansträngande tyngd på vagnen, (typ ardenner med lätt vagn), hur fort tar man sig fram då? Hur lång tid skulle det ta att köra 6 km, asfalt?

// Emelie
 
Sv: Hur fort går det?

Normal arbetstrav är 13-14km/h mellantrav 15-16km/h på en stor häst med normal gång.
Normal skritt är 5-6km/h på tävling måste hästen skritta 7km/h
För arbetstrav så får du beräkna 4,30-5min/km
/M
 
Sv: Hur fort går det?

Mli skrev:
Om man ser till en stor häst i vanlig arbetstrav med ej ansträngande tyngd på vagnen, (typ ardenner med lätt vagn), hur fort tar man sig fram då? Hur lång tid skulle det ta att köra 6 km, asfalt?

// Emelie
Tänker du verkligen trava 6 km på asfalt? :eek:
 
Sv: Hur fort går det?

Min fråga var rent hypotetisk, jag personligen som är ryttare skulle inte trava på asfalt alls.

Dock är det väl knappast problem för en körhäst att trava på asfalt? Inte för att dom skulle vara tåligare än ridhästar, utan mer att lederna är invanda med hårdare underlag.
 
Sv: Hur fort går det?

Körhästen har ju inte heller samma tyngd på sig (ja kanske lite beroende på vilken utrustning man har) Men det ska ju vara bättre för hästen att gå på asfalt än hårt packad grusväg. Sviktar mer. Värre är ju att rida i djup sand...
 
Sv: Hur fort går det?

Jag travar gärna på hårt underlag, speciellt om hon är barfota!
..och jag tar mig fram i väldigt backig terräng runt Umeå (1,1 mil enkel väg) på exakt 9,5 km/h Har kört 4 gånger den exakta sträckan o då skrittar jag hälften ungefär.
/jenny
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fort går det?

Oj vilken svår fråga.....Våran 6 åriga ardenner har ett enormt klipp i stegen. Jag får småspringa bredvid han när han skrittar. Våran inkörnings häst som även han är ardenner ja han får man dra fram. Det går fortare på en trehjuling än vad han går.Så 6 km med vältränad häst på asfalt det är ju gjort i ett huj vetja.
 

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 985
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
883
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 348
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp