Alla ha vi ju olika syn på träning och så ska de ju vara =)
mitt sätt är at träna på många självklart inte alla situationer men genom at träna på många får man andra på köpet.
Tex har jag tränat mkt på att möta bilar när jag ridit förr, att möta lugna blar, att möta bilar som kör om fort och nära, bilar som stannar tätt bakom och varvar och utar(har hänt på riktigt en gång)
att folk kör om med nervvad rua skriker och slänger en platflaska på hästen(också hänt på riktigt)
När jag ridit u och mött skidåkare och Jornn närast velat kryit ur sitt skin har jag stannat en skidåkr och fågat om de har velat avvara några minuter för att få min häst att inte va rdd för dom. Och snälla sommänniskor kan vara har de sagt ja. Då har de fått åkt förbi ss stannat och gett godis och åkt förbi.
Detta resulterad till att idag när Jorunn ser en skidåkare förväntar hon sig godis och blir superglad
Har alltid velat haft hundar spå sprungit runt henne och tack vare denna träning så reagerade hon inte en gång när 2 hundar kom lösa springandes mot henne och skällde och bet henne tack och lov bara i svansen.
är de har blåst halvstorm ute så har andra i stallet sagt nono inge ridning idag de vår jag inte... och jag ge mg ut paddocken och ser värsta chansen till att miljöträna Jorunn Slänger upp pressänng som prasslar, slänger påsar på marken som blåser omkring.
Så när vi körde i blåst och ett plåttak gick sönder och fladdrade så in i norden och lät tittade Jorunn upp och tittade sen gick hon vidare=)
Blir hon lötsligt rädd som när jag tränade på att folk stod och gömde sig bakom ett hus och hoppade fram framför oss och sa BUU så sänker hon bra kroppen och rycker till men står kvar på samma plats
Nästan all av denna träning har jag gjort ridades innan jag körde in henne=)
Men har ju haft nytta av de som körandes.
Många gånger ser man ryttare/kuskar som har sådan pli på sina hästar och hästen lyssnar in i det lilla minsta på alla komandon...När hästen är lugn.
Men när väl olyckan är framme och vagnen välter får hästen panik och inga kommandon i världen funkar.
Så vill jag inte ha det, så jag vill träna på att välta vagnen så den dagen de är allvar vet hästen va som den skall göra ...
Men det här är ju hur jag tränar=)... och det är absolut inte nått som alla andra måste ta efter, men det är så som jag lägger upp träningen på mina hästar för att få en så trygg och säker rid och häst som möjligt.
Funkar för mig, dessutom är det roligt att träna på lite knasiga saker=)
Mitt tangentbord är trasigt och tar inte alltid bokstäver, hoppas ni kan läsa endå=)