hur fort började din mage växa?

tinissen

Trådstartare
jag är i vecka 6 och det har redan börjat synas:crazy: men det känns inte som det vuxit något utan snarare att magen samlat åt sig allt man dricker.. inte för att jag är så värst orolig men det ser ut som jag är i vecka 14 typ..:confused: det kan kanske ha något med detta extremt varma väder att göra??! någon som upplevt detta??

Sv: hur fort började din mage växa?

Hej och grattis!! Har själv inte längre erfarenhet än 13 veckor av att vara gravid... :D... men jag tror att din mage är mest uppsvälld och i oordning än så länge. Har själv kommit till vecka 13 och nu har magen börjat bli svår att dölja. Du vet, man tar på sig plagg efter plagg på morgonen och inget känns bra. Magen är för liten för att man ser gravid ut utan man ser mest ut som om man gått upp några för många kilon över buken. Hade kännts bättre om det SYNTES att man var gravid liksom för då behöver man inte dölja, ja typ, ha ha ha! Har inte gått upp ett gram än, har mått rätt risigt emellanåt, så det är livmodern som börjar ta plats, annars hade det ju synts på vågen om det vore allmän viktuppgång. Rätt drygt just nu, jag känner mig obekväm med kroppen just nu och vill bara att magen ska bli en riktig gravidmage, NU!! Sen är det ju jätteolika när det börjar synas och så, är man smal så syns det ju naturligtvis tidigare utåt sett.

Min mage började synas lite i 4-e månan kanske. Det syntes inte under kläderna, men jag märkte av när jag klädde om.

Jag hade en liten mage hela graviditeten igenom. Det var bara kanske sista veckan eller något som jag tyckte den var stor.

Alla andra blev helt storögda när de fick höra att jag bara hade ett par dagar kvar.

Och jag födde dessutom en stor unge.... Undrar vart f*n han låg?:p

Sådär tidigt i grav är det antagligen tarmar och grejjer som svullnat upp. Det brukar lägga sej lite innan en lite hårdare kula kommer fram.

Jag hade också väldigt svullen mage och det är tarmarna osv om svullnar upp. Tror att förklaringen var ungefär såhär att du producerar massa hormoner nu som gör att livmodern ska börja växa och vissa andra inälvor missförstår detta och svullnar också. Så det är inte så mycket du kan göra åt det utan det är som vindvissla säga att det lägger sig efter ett tag när kroppen vant sig vid alla hormoner.

Såhär såg jag ut i vecka 9:

Då tyckte jag att jag var jättetjock :o

Men egentligen började det var inte synas så mycket förrän ungefär i vecka 22:

Jag hade en rätt liten mage hela tiden, men innan slutet kände jag mig väääääldigt stor.

Vecka 41:

ja det kan de ju kanske bero på :) inte tänkt på det.. när är det dags o ringa o boka tid för träff me BM?? och var gör man på första mötet?? är helt ny på de här området:p

Jag blev avslöjad på jobbet i vecka 11, va väl mest svullen och inte så mkt bebis ännu. Men det såg inte ut som det brukade enligt jobbarkompisarna hahaha

kl

Jag var som mest svullen i v 10-11. Efter det har svullnaden kommit framförallt på kvällarna, men sen v 14 har det varit svårt att dölja att det är något som händer i magen! Är nu i slutet av v 16 och tycker att svullnanden i princip har lagt sig helt och nu är det en lite hårdare mage som växer fram.

//Julia

ja det kan de ju kanske bero på :) inte tänkt på det.. när är det dags o ringa o boka tid för träff me BM?? och var gör man på första mötet?? är helt ny på de här området:p

Du kan ringa redan nu, då kommer hon förmodligen att boka in dig när du är i vecka 11-13. Det är lite olika.

På vårat första möte hos BM så tog hon blodprov, urinprov och blodtryck. Sen gjorde hon ett UL för att se att det säkert var en liten bäbis där inne. (Men jag tror inte det är så vanligt att man gör UL vid inskrivningen, för jag har inte hört någon på annat ställe som har gjort det)
Sen pratade hon mycket om alkohol och rökning och sånt och vi fick dra hela släktens sjukdomshistoria typ :p
Sen var det inte så mycket mer tror jag.

Jag ringde direkt. Fick komma på inskrivning i v 6. På den träffen fick vi lite broschyrer, kort information om bebisens utveckling i magen, info om alkohol, mat och sådant och allmänt prat om hur alltihop kändes. Mötet tog ca 1,5 timme och kändes jättebra. Det togs även blodprov, urinprov, vägning och blodtryck. En vecka senare fick jag komma tillbaka och göra cellprov eftersom jag inte gjort mitt första ännu och tidigare blivit kallad men inte gått dit.

Under den första tiden träffade jag min BM med en veckas mellanrum och sen med två veckor, men det var mest för att jag mådde så dåligt. V 11 gjorde vi vårt första ultraljud och i v 13 fick vi höra hjärtljuden för första gången. Nu är det dags för träff igen i v 17 (på torsdag), rutin UL i v 19, och träffa BM igen i v 20. Jag gör inget annat än springer till barnmorskan!!

//Julia

Innan jag testade så såg jag att jag var gravid, var regält svullen. Sen försvann det när tarmarna flyttade om sig och sen började bebismagen att växa.

Oj jisses vad du fått vara hos BM!
Jag ringde i v. 8 typ fick tid för inskrivning i v 12.
Var på inskrivning och fick ta blodprov, urinprov, blodtryck, sänka och sådär. Svara på en massa frågor och fick några informationshöften/pocketböcker.

Kommer få komma på UL i v. 17-18 någon gång och edter det tror jag vi skulle till BM i v. 20 eller 22 eller nått sånt!
Då skulle vi oxå kolla upp med föräldragrupp och så.
Sen tror jag det var besök hos BM kanske varrannan vecka...

Till TS så är det nog mest magen som är svullen precis som alla andra sagt. ;)
Min mage syns typ knappt om jag inte gör mig till och jag är i v. 14 nu. (13+3)

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 611
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 727
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 528
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 996
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30