Hur försiktig ska man vara? (Hundmöten)

Mina hundar får hälsa på andra hundar ibland. Risken för att de ska bli smittade med någon sjukdom är ju tämligen minimal och skulle de få noskvalster så är det lätt behandlat.

Vad ger du till dina vid noskvalster?
Min blir väldigt påverkad av noskvalster tyvärr.

Jag fick Stronghold till min, men jag vet inte hur sugen jag är på att gå till veterinären och betala 900 spänn för att hon ändå inte ska kunna säkerställa något utan bara går på mina ord om hur dåligt luktsinne hunden plötsligt fått :p

Gav hanen Milbemax i samband med att tiken fick Stronghold (hanen bor hos mina föräldrar, så de träffas en del), men eftersom jag inte vet säkert om han var smittad vet jag ju inte hur bra resultat det gav. Fick dock tipset av veterinären.

Kanske det är dags att dra ihop en ny bukehundspromenad i Stockholm? Vi hade en för några år sedan och det var väldigt trevligt. :)

Målet med promenaden kan vara att alls hundar ska promenera avslappnade och vara hyfsat ointresserade av varandra, snarare än lek. Där kanske du även hittar någon hund som Bruce kan fortsätta umgås med regelbundet?

Det låter som en toppenidé tycker jag! :)

Min tik bryr sig sällan om andra hundar mer än någon minut i början, men framförallt bästa kompisen är svår att låta bli. Han är förmodligen smittad med noskvalster (vi och hundarna umgicks intensivt några månader innan hon blev behandlad, han har dock inte haft några symptom och matte har inte velat behandla), och därför får dom inte hälsa på varandra just nu. Mycket bra träning att gå promenader utan lek och stoj :up:

Milbemax innehåller vad jag vet samma verksamma ämne, det svåra är väl att få till doseringen så att den blir effektiv eftersom den inte säljs för att ta noskvalster också = misstänker att man måste överdosera den för att få önskvärd effekt mot de små krypen.

De ytterst få gånger nån hund haft problem med luktsinnet så har de fått stronghold, ett recept är bara ett samtal bort så länge min gamla vette är verksam, men han lär väl pensioneras snart och då får jag hitta en ny vette för såna spörsmål :angel:

Ja, det var typ det vetten sa till mig också. Minns inte exakta rekommendationen hon sa till hanen, men det går säkert att ringa och fråga om det. Fick recept utskrivet på Interceptor också, men eftersom det inte har tillverkats på några år så...

Åh, jag önskar verkligen att jag hade haft en sån bra husvet! Svårt i Stockholm, man blir så anonym här. Betydligt lättare hemma på landet :p
Tiken blir tyvärr väldigt påverkad, som värst kom hon inte mer än 20m på helt färska löpor innan hon började ringa och gå i bakslag.
Hanen märktes det inget på, men han är äldre och har mer rutin, vilket jag tror kan spela in också. Det märks att tiken fortfarande inte riktigt litar på sin nos, även om det blir bättre och bättre.

Mina hundar får normalt inte hälsa på främmande hundar men när det gäller den ena hunden gör jag ibland undantag för han är så himla duktig med andra hundar. Ibland händer det att det kommer lösa hundar på promenaden men det brukar båda hundarna kunna hantera så länge de är små och glada alternativt tikar. Kommer det en framrusande hane med mindre goda avsikter är det dock matte som blir argast :devil:

Liknande trådar

Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 358
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 308
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 385
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka