Hur förklarar man på ett bra vis att hästen attackerar i hagen till andra personer?!

Xoya

Trådstartare
Eeek...jag vaknade för någon timme sen och blev lite smått orolig.
Det är så jag och hästen ska åka på terrängläger nu i helgen och hästen är lite speciell. Snäll när matte är med och snäll när det passar honom mot andra personer när jag inte finns i närheten.
Hästarna kommer stå på box under dagarna på lägret...och han brukar stå och hänga utanför med huvudet på boxdörren för att ha koll på läget.
Problemet är just att han ser så snäll ut att andra kanske gärna hälsar på honom när dom passerar honom. Men i själva verket kan han bli tvärsur och hugga utan förvarning om det inte passar honom.
Det värsta med hans humör är att om man åker bort med honom så när han kommer till ett nytt ställe så brukar han bli ganska agressiv i hagen och attackerar när man eventuellt ex. ska fylla på vatten i hagen och så. Han säger ifrån på det viset då han vill vara i fred och utforska sin bya hage.
Hur förklarar man på ett snällt vis att ovanstående kan ske för dom medmänniskorna på lägret?!
Vågar man hänga upp en lapp där det står: Kan bitas utan förvarning och kan attackera?!
Eller kommer man bara bli halshuggen för att man har en sådan häst?!
Mvh Xoya.

Senast ändrad:
Sv: Hur förklarar man på ett bra vis att hästen attackerar i hagen till andra persone

Genom en stor och tydlig lapp på boxdörren där det står klart och tydligt med stora bokstäver att hästen ser snäll ut, men bits!I Hagen, likadan lapp och en bra bild på hästen om den går gemensamt med fler hästar.

Bild på hästen med text, då minimerar man risken för att någon ska missupfatta avsevärt.

Hoppas ni får roligt på lägret!:laugh:

Sv: Hur förklarar man på ett bra vis att hästen attackerar i hagen till andra persone

Oooh...tack för svar. :)
Alla hästarna kommer gå var för sig i var sin hage så det är inga problem. :)
Mvh Xoya.

OM det är ute stall, se till att ha några kopior om du inte har tillgång till lamingerings maskin, texten kan försvinna i regn, och tejpa i alla hörnen så inte pappret rullar sig i fukten i så fall...
Så texten syns tydligt.
Annars är det väl garanterat att någon skiter i o kika på lappen-blir biten och lägger all skuld på dig som ägare...
Hästmänniskor...:angel:

Japp, sådanna människor finns överallt. Jag satte upp en lapp på min förra hästs boxdörr där det stod att hästen bits och endå var tjejerna där och skulle bevisa att dom minsan kunde klappa hästen i alla fall. Och såklart så bet han en av dom. Ridläraren bara skrattade och sa "Skyll dig själv!" :devil:

Till Xoya. Du kan alltid kalla på uppmärksamheten under lägret du är på under en samling eller middag eller nått sådannt och meddela lägerdeltagarna om hur din häst beter sig så vet i alla fall dom om det direkt från dig. Bra att meddela lägerledaren också så kan h-n säga det till resten av personalen.

Suveränt tips!

*Är man klåfingrig, kan det gå illa. :D*

Tack för tipset. =)

Får ta och göra detta.:)

jag personligen skulle uppskatta informationen, om de e nån som går på dej om din hst säger det mer om den personen än om dej! så det an du ju ignorera, du vet hur din häst är o du tar ansvar för honom, vad kan de ha för nånsen att komma med
ha så roligt på lägret

Tack så mycket
:)

Tack för alla svar , råd och tips.
Mvh Xoya som just nu sticker på läger med galenhästen. :D

Finns det inte något boxgaller som du kan dra upp? Det torde vara den enklaste lösningen.

Visst hade det varit så. :)
Men nu hade dom inga där.
Allt gick väl på terränglägret...inga nyfikna händer som
hamnade i närheten av hästen. :)
Mvh Xoya.

Jag skulle aldrig ha mage att sätta en sådan häst i en allmän hage och förvänta sig att alla människor måste passa sig när dem ska hämta sina hästar faktiskt.
Eller att de måste akta sig för din häst om de går förbi i gången.
Om man kunde skaffa ett boxgaller och en enskild hage så skulle jag kanske våga ha med en sådan häst, jag skulle inte vilja ha en skadad människa på mitt samvete.
Men du kanske inte tänkte göra på något annat sätt?
Läste nu att h*n kommer gå i enskild hage, det är ju jättebra, då är det bara ett boxgaller som behövs. Och en skylt vid hagen för säkerhets skull. :)

Suveränt tips!

*Är man klåfingrig, kan det gå illa. :D*

Kan ju också räcka att en person går förbi med en skottkärra för att mocka eller råka stanna inom räckhåll för en argsint häst för att prata med någon. :crazy:
Hästmänniskor ... var det va?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 820
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett 14-årigt sto (som jag haft i nio år) som för det mesta är snäll och inte bråkar mycket vid hämtning i hagen. Oftast går hon...
2
Svar
27
· Visningar
7 721
Senast: purity_666
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 287
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar