M
Mayara
En tjej i stallet ska köpa en bomlös sadel till sin häst för att en kompis sagt att "de ska vara så bra"... Jag vet inte riktigt vilka oraker hon har att välja just bomlöst när hon nu ska köpa en ny sadel för att den gamla inte passar längre. Det jag inte kan sluta fundera på vad gäller bomlöst (har ingen erfarenhet av dem själv) är hur dessa sadlar fördelar ryttarens vikt över hästens rygg (om de över huvud taget gör det vill säga)? Bommen i sadeln har ju just den funktionen, att fördela vikten över ryggen på hästen så att inte ryttaren sitter direkt på ryggraden på hästen. Kan tillägga att ryttaren är tung (100 kg + ?) och att hästen är av en "liten välkänd nordisk ras". Vad tror ni? Spontant känner jag att en bladsadel (western?) i så fall kanske vore bättre eftersom den ju fördelar vikten på större yta än t.ex. en engelsk sadel. (Som förutsättning gäller ju förstås att sadeln är ordentligt tillpassad oavsett modell). Kom gärna med kommentarer och synpunkter ni som kan mer än jag om bomlöst i synnerhet och sadlar i allmänhet...
/Mayara