Hur fördelar en bomlös sadel ryttarens vikt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mayara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 494
M

Mayara

En tjej i stallet ska köpa en bomlös sadel till sin häst för att en kompis sagt att "de ska vara så bra"... Jag vet inte riktigt vilka oraker hon har att välja just bomlöst när hon nu ska köpa en ny sadel för att den gamla inte passar längre. Det jag inte kan sluta fundera på vad gäller bomlöst (har ingen erfarenhet av dem själv) är hur dessa sadlar fördelar ryttarens vikt över hästens rygg (om de över huvud taget gör det vill säga)? Bommen i sadeln har ju just den funktionen, att fördela vikten över ryggen på hästen så att inte ryttaren sitter direkt på ryggraden på hästen. Kan tillägga att ryttaren är tung (100 kg + ?) och att hästen är av en "liten välkänd nordisk ras". Vad tror ni? Spontant känner jag att en bladsadel (western?) i så fall kanske vore bättre eftersom den ju fördelar vikten på större yta än t.ex. en engelsk sadel. (Som förutsättning gäller ju förstås att sadeln är ordentligt tillpassad oavsett modell). Kom gärna med kommentarer och synpunkter ni som kan mer än jag om bomlöst i synnerhet och sadlar i allmänhet... ;) /Mayara

Sv: Hur fördelar en bomlös sadel ryttarens vikt?

För det första, SÖK. Det finns M-A-S-S-O-R av trådar angående detta ;)

Det är olika, är sadeln helt slät under som t.ex Torsion, Barefoot och likande MÅSTE du ha en tryckfördelande padd under som också ger en kanal för ryggraden!
Paddar finns i olika material och tjocklekar.

Det finns också bomfria sadlar med flyttbara bossor/paneler under.

Det viktigaste är att sadeln passar hästen. En westernsadel eller en bladsadel är ofta för långa för tex en islänning. En för lång sadel skapar punkttryck på hästens bakre ryggregioner. Inte bra.
Till en såpass tung ryttare skulle jag rekommendera Diddi Special eller TopReiter om h*n vill ha bomlöst. Det är riktigt stabila modeller som lyckas fördela vikten över en stor yta.

Sedan återstår att bedöma om ryttarens vikt är lämplig på hästen över huvud taget? Generellt sett så ska ju hästen kunna bära sin ryttare barbacka, kan den inte det är nog kanske ryttaren för tung oavsett sadel. Jag kan tycka att 100+ skulle vara mycket på en normalbyggd islänning när samma ryttare rider samma häst dag ut och dag in...

Jag föreslår ett par rejäla promenader om dan innan den fortsätter med hästen. men det kanske är därför den vill ha bomlöst, haha. så behöver man inte riskera att knäcka bommen!

Förlåt, nu var jag elak.. Menade inget illa. Är bara väldigt skadeglad och jäklig idag.

Ja det var lite elakt...

Saken är väl den att hon anser att islandshästar är så viktbärande. Jag tycker nog att islandshästen är som en normal ponny i samma storlek. Den här ser ungefär ut som t.ex. en New Forest i kroppen och den skulle man ju kanske inte rida om man var så stor.

Islänningen är kanske TÅLIG och van med svåra förhållanden t.ex. väder och terrängmässigt, men om den är så mycket mer viktbärande än vad andra hästar i samma storlek är vet jag inte...? /Mayara

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
299
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 199
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 179
Senast: MiniLi
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 090
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka