Hur förbereder ni era hästar för tävling?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hoppla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 581
Sv: Hur förbereder ni era hästar för tävling?

SOMMAREN
Dagen innan tävling
Byter givetvis till tävlingsgrejer (selunderlägg, förbygel, huva osv), smörjer selen osv
Pälsglans i man, svans
Nyrakade öron, nacke
Klippt runt kronränderna

Tävlingsdagen
Hästen schamponeras
Fläta i pannlugg
Vinnarfläta med plastband i manen
Oljade hovar
Tävlingsbandage runt om

Vintern
Precis likadan som sommaren, jag duschar honom dock inte utan borstar av honom. Sedan får han på sig ett tjockare täcke bara :)

IMG_6320.jpg

IMG_6317.jpg

Min kuse är blivande stjärna på Sveriges travbanor ;) Han tävlar med ca 1-2 veckors mellanrum, beror helt på vad det finns för lopp att anmäla till, distanser osv. Men vill helst att de ska gå ca 1½ vecka mellan loppen.

jag släpper ut som vanligt på morgonen sen tar jag in och duschar, borstar , flätar luggen och en fläta i manen,lindar ben och sätter på täcke, klippt är de alltid, så ingen jag behöver göra bara därför, och de är alltid välborstade och har pälsglans på sig, även de som aldrig tävlat.

Jag har travhästar, och den som startar just nu tävlar olika beroende poäng,propp osv, tror han gjort tre starter som mest på en månad.

Spolar av benen, borstar, pälsglans i man o svans. flätar pannlugg o man. lägger på täcke om det behövs.

För de som vill ta tips på bästa produkter att använda, tips och trix för att få sin häst så snygg som möjligt så vänd er till toppryttarna inom Western Pleasure i Sverige. Under SM i höstas stod jag i samma stall som en pleasureryttare. Fick en hel del kalasbra tips och trix att använda mig av. De har otrolig puts på sina hästar, sig själva och sin utrustning.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
1 028
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka