Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det komplicerat för er SD-väljare, det här med valet? Mycket att tänka på med röstsedlar i olika färger, kuvert som ska klistras igen och allt. Men var inte nervös, du behöver inte vara färdig förrän 9 september. :)
Jag tror jag har röstat i fler val än du har. Sedan 1972 för att vara exakt, så nog vet jag hur man gör.
 
Problemet är att en röst på dem i riksdagsvalet är ett indirekt stöd till partier man inte önskar ska få inflytande alls. Precis som blankrösten och soffliggandet.
Men ett bättre alternativ till blankrösten och soffliggandet då de små måste få börja någonstans för att kunna växa.
 
För att återgå till ursprungsfrågan i tråden.
Jag misstänker att jag kommer rösta på samma parti i alla tre valen eftersom det är det partiet som ligger närmast mig rent ideologist. Till kommun och riksdag är det klart, men jag kan inte hitta någon information om vad de står för i landstingsvalet! Och det är lite frustrerande...
 
Jag gör samma som @tanten men för ett annat politiskt parti :up: Jag ligger nog tämligen nära socialliberalism men är mer till vänster. Därmed mitt val för det parti jag röstar på och är aktiv i. För att uttrycka det lite grovt, jag vill ha frihet till inte frihet från. Jag anser att det bästa sättet att föra Sverige framåt är en fördelningspolitik som ser mest till de som behöver det mest, och att skola, vård och omsorg inte ska drivas av riskkapitalister och att ingen ska kunna profitera på det som ska vara samhällsgrundande rättigheter. I just den frågan står jag till vänster av majoriteten och det har jag fått acceptera. Liksom att jag fortfarande är förbannad av att det var S som började utförsäljningen av allmännyttan. :rage:

Däremot anser jag att svenska myndigheter måste vara proaktiva vad gäller småskaliga företag. Det intressanta är att ser man till vilka som startar upp just småföretag är det första eller andra generations svenskar. Vilket visar var mycket av Sveriges entreprenörer finns. Jag har blivit alltmer övertygad om det positiva i något liknande SBAB men med mikrolån riktat mot uppstart av småföretagare. Du ska inte behöva vara långtidsarbetslös för att få stöd att starta ett företag.

I migrationsfrågan är jag delad, men lite road av att det varit sån uppmärksamhet över att S har ändrat ståndpunkt när de traditionellt varit mot en generös, ffa arbetsinvandring. Få kommer nog ihåg den strid som fördes för flera år sedan angående just arbetskraftsinvandring där S var stenhårt emot det, medan det var Alliansen som krävde en mer generös lagstiftning, eftersom LO:s medlemmar var rädda för att den skulle leda till konkurrens av jobb för just LO:s medlemmar.

Fredrik Reinfeldt och Alliansen vann ett tidigare val genom att profilera sig, framgångsrikt! som det ny arbetarpartiet. Och vilket, ska jag vara ärlig, de till viss del var. Nu har de återigen glidit till höger, vilket jag är helt ok med.

För mig är migrationsfrågan av underordnad betydelse, hur många moskéer som än byggs. Däremot måste det arbetas mycket mera aktivt mot ett parallell samhälle där kvinnors och LGBT rättigheter diskrimineras. Jag skulle gärna se en tvärpolitisk grupp och ett statligt verk som har till uppgift att se över just den frågan. Nalim Pekgul tycker jag skulle vara rätt val för att leda en sådan grupp.

Det många SD:are glömmer är att det Folkhemssverige de så nostalgiskt ser tillbaka på, när små rågveteblonda blåögda barn dansade genom vetefält med blomsterkrans på huvudet faktiskt var ett Sverige som byggdes upp och styrdes av S. Och att utan arbetskraftsinvandring skulle Sverige inte blivit det välmående land det är idag.

Motsatsen till mångfald är enfald. I den globala ekonomin som finns idag måste Sverige vara mångfaldiga. Vi har inte råd att inte vara det. Var finns tillväxtmarknaderna? Liksom det som gjorde Sverige till det välmående land vi har idag, är det i marknader där infrastrukturen slagits i bitar (precis som Sverige efter WWII). Skillnaden är att idag konkurrerar Sverige med resten av västvärlden. Vi måste därför profilera oss, erbjuda spetskompetens som inte andra länder har. Hur gör vi det? Genom att ta tillvara den mångfald som finns i Sverige idag, både vad gäller språk och kulturkunskap. Innan IS och det syriska inbördeskriget så var irakiska Kurdistan på väg mot välstånd och stabilitet och svenska företag var världsledande där. Främst pga, ok lite orättvist, men mycket släkt och vänskapsförhållanden som gav Sverige fördel.

Det finns otroligt mycket att göra vad gäller integration och vi måste nog bestämma oss om vi vill ha Kanadas 'mosaik' eller USA:s 'smältdegel.' Jag tror och hoppas fortfarande att svenskar inte glömmer det som gjorde Sverige till Sverige, tolerans, vidsynhet, anpassningsförmåga, tro på ett socialt skyddsnät som tar hand om de som behöver det och demokrati. Förtroende för en stark och självständig press och juridiskt system.

Jag vill inte ha ett samhälle där jag som kvinna inte har rätt över min egen kropp. Där LGBT personer är diskriminerade mot. Ett Sverige som styrs av personer som är klimatförnekare.
 
Varför får man aldrig förklarat för sig av SD-väljare varför de tycker deras politik är bra och vilka förslag det är som man tycker är bra?
Varför blir tunghäftan total när man frågar efter vad konkret som de vill ska hända när de hävdar att de missnöjesröstar på SD?
Varför blir tunghäftan total när man ställer konkreta frågor?

Frågar man andra partiers anhängare brukar de ofta komma med vinklar och sedan ett gäng konkreta förslag som de tycker är bra i olika sakfrågor med partiet ifråga. Saker som man kan diskutera och tycka är bra eller mindre bra.

Vi hade tidigare en tråd där det ojades över att andra partier svartmålar SD istället för att föra fram sin egen politik. Givet de senaste veckornas eftertanke i frågan så är det nästan det enda jag hört från SD-håll, klagomål på andra partiers ställningstaganden, ett hejdlöst virkande av offerkoftor och därtill företrädare som förnekar väl kända sanningar i sina väl avgränsade svenskbubblor- och total avsaknad av egna förslag. "Rösta på oss om du är missnöjd med de andra" - hejkon bejkon, platt fall. De andra partierna tycker jag nästan desperat försöker föra fram konkreta förslag på extremt viktiga samhällsproblem.

Detta är ju dessvärre inte unikt utan helt i linje med historiens gång och hur människor fungerar.

Tysklands gemene man/befolkning ”av arbetarklassen” hade aldrig någon tanke på att Hitler skulle skapa det han gjorde - de ville bara ha ”ett bättre samhälle” för egen del - bättre ekonomi och jobbmöjligheter för sig och sina familjer .

Trumps väljare följde exakt samma schema när de röstade fram honom.

Missnöjesröstning är ett oerhört dåligt val om man inte ser till att väldigt noga sätta sig in i vad det är man då istället röstar på i sitt missnöje över ”det tidigare”.

Men som sagt - människor (tyvärr) är rätt så homogena ang reaktioner och tendenser på ont, (inte gott och ont) i dessa fall.
 
Senast ändrad:
Kanske tjatar jag men...

Jag jobbar i ett parti som för en politik som jag känner mig delaktig och besjälad av.
Jag jobbar för dem. Inte mot något annat.

Jag har en innerlig tro att det enda sättet vi kan sköta det här landet är att jobba vidare, jobba framåt. Lösa problem och jobba för utveckling. Mitt parti har en metod för det som jag tror på. Andra partier har andra.
Men de flesta av oss jobbar FÖR något.

Det sorgliga är att det finns politiker som mest jobbar mot.
Och de är oftast samlade i ett och samma parti.
För att som du säger dig jobba "för" så lägger du ner väldigt många poster på "mot".
 
Det många SD:are glömmer är att det Folkhemssverige de så nostalgiskt ser tillbaka på, när små rågveteblonda blåögda barn dansade genom vetefält med blomsterkrans på huvudet faktiskt var ett Sverige som byggdes upp och styrdes av S. Och att utan arbetskraftsinvandring skulle Sverige inte blivit det välmående land det är idag.

Motsatsen till mångfald är enfald. I den globala ekonomin som finns idag måste Sverige vara mångfaldiga. Vi har inte råd att inte vara det. Var finns tillväxtmarknaderna? Liksom det som gjorde Sverige till det välmående land vi har idag, är det i marknader där infrastrukturen slagits i bitar (precis som Sverige efter WWII). Skillnaden är att idag konkurrerar Sverige med resten av västvärlden. Vi måste därför profilera oss, erbjuda spetskompetens som inte andra länder har. Hur gör vi det? Genom att ta tillvara den mångfald som finns i Sverige idag, både vad gäller språk och kulturkunskap. Innan IS och det syriska inbördeskriget så var irakiska Kurdistan på väg mot välstånd och stabilitet och svenska företag var världsledande där. Främst pga, ok lite orättvist, men mycket släkt och vänskapsförhållanden som gav Sverige fördel.

Det finns otroligt mycket att göra vad gäller integration och vi måste nog bestämma oss om vi vill ha Kanadas 'mosaik' eller USA:s 'smältdegel.' Jag tror och hoppas fortfarande att svenskar inte glömmer det som gjorde Sverige till Sverige, tolerans, vidsynhet, anpassningsförmåga, tro på ett socialt skyddsnät som tar hand om de som behöver det och demokrati. Förtroende för en stark och självständig press och juridiskt system.

Jag vill inte ha ett samhälle där jag som kvinna inte har rätt över min egen kropp. Där LGBT personer är diskriminerade mot. Ett Sverige som styrs av personer som är klimatförnekare.

Ja precis. Problemet ang SD är att de vill ha den nordiska ”utopin” de själva skapat rent ideologiskt, och faktiskt struntar i vad som ledde till den. - de

De vill ha den utifrån ett annat perspektiv som skiljer sig rätt fundamentalt om vi förutsätter att vi fortfarande talar demokrati. Inkl då folks lika värde, inkl kvinnors lika värde, rätt till sin egen kropp, lika lön för lika arbete som män. Osv.
 
Däremot anser jag att svenska myndigheter måste vara proaktiva vad gäller småskaliga företag. Det intressanta är att ser man till vilka som startar upp just småföretag är det första eller andra generations svenskar. Vilket visar var mycket av Sveriges entreprenörer finns. Jag har blivit alltmer övertygad om det positiva i något liknande SBAB men med mikrolån riktat mot uppstart av småföretagare. Du ska inte behöva vara långtidsarbetslös för att få stöd att starta ett företag.

Åh, vilket bra förslag. Supergilla.
 
Ja precis. Problemet ang SD är att de vill ha den nordiska ”utopin” de själva skapat rent ideologiskt, och faktiskt struntar i vad som ledde till den. - de

De vill ha den utifrån ett annat perspektiv som skiljer sig rätt fundamentalt om vi förutsätter att vi fortfarande talar demokrati. Inkl då folks lika värde, inkl kvinnors lika värde, rätt till sin egen kropp, lika lön för lika arbete som män. Osv.
Fast den invandring som nu har drivit upp SD till rekordhöga nivåer är inte något man ska blanda ihop med arbetskraftsinvandring. Om det finns behov av kompetens eller arbetskraft och man då kan få arbets, uppehållstillstånd osv tror jag inte ens SD motsäger sig i någon större utsträckning eftersom med arbete (som då är garanterat) så sker mycket av integrationen automatiskt och det är även en direkt ekonomisk vinstaffär eftersom det är skattepengar in. Den invandring som har skapat SD är asyl och flyktinginvandringen med stora mängder personer som kommer hit för att få ett bättre liv, vissa som flyr krig och direkt livsfara, vissa bara för helt enkelt få ett bättre liv. Denna grupp (lite varierande på vilken subgrupp såklart) har haft stora problem att både fullt ut integrera sig men även bära sina egna kostnader. Avsaknad av arbete leder till svårare att integrera sig och även mer socialt och ekonomiskt utanförskap vilket sedan i sig skapar sociala problem i form av brottslighet osv (vilket i stort sett gäller oavsett etnicitet, arbetslöshet och utanförskap leder till problem).

Så det blir lite skruvat att säga att man inte respekterar hur Sverige blev framgångsrikt när det inte är främst den sortens invandring som har skapat grunden för det svenska samhällets ekonomiska framgång.
 
För att som du säger dig jobba "för" så lägger du ner väldigt många poster på "mot".

Men hur tänker du att tråden skulle se ut då om inte @tanten s inlägg känns som väldigt civila och relevanta i sammanhanget ? Hur menar du att just hennes poster skulle vara märkliga eller riktade över huvud taget ? Vad är din vision att folk ska/bör uttrycka utifrån trådens ämne ?

Förlåt men jag fattar inte din reaktion 😳
 
Fast den invandring som nu har drivit upp SD till rekordhöga nivåer är inte något man ska blanda ihop med arbetskraftsinvandring. Om det finns behov av kompetens eller arbetskraft och man då kan få arbets, uppehållstillstånd osv tror jag inte ens SD motsäger sig i någon större utsträckning eftersom med arbete (som då är garanterat) så sker mycket av integrationen automatiskt och det är även en direkt ekonomisk vinstaffär eftersom det är skattepengar in. Den invandring som har skapat SD är asyl och flyktinginvandringen med stora mängder personer som kommer hit för att få ett bättre liv, vissa som flyr krig och direkt livsfara, vissa bara för helt enkelt få ett bättre liv. Denna grupp (lite varierande på vilken subgrupp såklart) har haft stora problem att både fullt ut integrera sig men även bära sina egna kostnader. Avsaknad av arbete leder till svårare att integrera sig och även mer socialt och ekonomiskt utanförskap vilket sedan i sig skapar sociala problem i form av brottslighet osv (vilket i stort sett gäller oavsett etnicitet, arbetslöshet och utanförskap leder till problem).

Så det blir lite skruvat att säga att man inte respekterar hur Sverige blev framgångsrikt när det inte är främst den sortens invandring som har skapat grunden för det svenska samhällets ekonomiska framgång.

Förlåt men jag har svårt att se hur ditt svar är alls relaterat till det jag kommenterat.

Ps - SD kom in i riksdagen långt tidigare år än när massflyktingvågen drabbade hela Europa inkl Sverige 2017.
 
Men hur tänker du att tråden skulle se ut då om inte @tanten s inlägg känns som väldigt civila och relevanta i sammanhanget ? Hur menar du att just hennes poster skulle vara märkliga eller riktade över huvud taget ? Vad är din vision att folk ska/bör uttrycka utifrån trådens ämne ?

Förlåt men jag fattar inte din reaktion 😳

Jag har ingenting mot vad hon postar eller sättet hon gör det på hon är trevlig i ton osv men jag tycker inte riktigt jag kan påstå mig hålla med om att fokus är mer "för vad man själv vill göra", var och varannan post handlar om MOT SD på ett eller annat sätt vilket inte är något problem i sig det finns mycket att kritisera med SD men jag förstår då inte heller behovet av att uttrycka att man är mer "för" något än "mot".
 
Suck. Göran Persson är alltid Göran Persson. Men han var en bra finansminister men blev lite (eller inte så lite) maktgalen som statsminister. Är dessutom inte ett dugg förvånad över att Stefan Löven var så enkel att övertala vad gäller migrationspolitik eftersom LO tryckt på sedan länge.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/perssons-sagning-av-migrationspolitiken/

@durachiny läs Vilhelm Mobergs Utvandrar epos och jämför med dagens flyktingströmmar så ser du direkt parallellen. Skillnaden är väl att i USA fanns det land, som iofs stulits direkt från native americans, men det spelar kanske mindre roll än den svenska välfärdsstaten.
 
Det var mest en kommentar på mjlees post - eller delen om SD, Sveriges ekonomi och invandring - och sen sveptes ditt med lite av en felcitering.

Jaha - men vad är det du egentligen anser då/ Vad tycker du då rent konkret ? Jag har svårt att förstå vad du menar som sagt.

Ang din tidigare reflektion ang arbetskraft /arbetsmarknaden :
Tycker du på allvar att arbetsmarknaden ang jobb är hotade pga invandrare ?
Mig veterligen är det svårt för väldigt många även svenskar pga diverse sociala omständigheter att få de jobben . De konkurreras knappast ut av invandrare .

Förklara gärna vad du menar .
 
EF7AB19A-CDBF-4F10-B0E6-60CDE01516B6.webp
 
Det många SD:are glömmer är att det Folkhemssverige de så nostalgiskt ser tillbaka på, när små rågveteblonda blåögda barn dansade genom vetefält med blomsterkrans på huvudet faktiskt var ett Sverige som byggdes upp och styrdes av S. Och att utan arbetskraftsinvandring skulle Sverige inte blivit det välmående land det är idag.

Hur vet du det?
 
Fjantigt, SD är det enda parti som utesluter människor för sina åsikter som går stick i stäv med partiets.
När hörde du V göra samma sak`? Oj jag glömde Amineh Kabaveh som jobbade mot hederförtryck, hon fick inte stå på deras valsedlar i Stockholm.
S, Anna Johansson, som fick kicken i samband med IT-skandalen är första namn till riksdagen i Göteborg.
Fan, sån krishantering måste vara svårslagen, ut med 100.000 i lön o in med 100.000 i lön, underbart ...
https://www.expressen.se/nyheter/anna-johansson-blir-forstanamn-till-riksdagen-/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp