Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fjantigt, SD är det enda parti som utesluter människor för sina åsikter som går stick i stäv med partiets.
När hörde du V göra samma sak`? Oj jag glömde Amineh Kabaveh som jobbade mot hederförtryck, hon fick inte stå på deras valsedlar i Stockholm.
S, Anna Johansson, som fick kicken i samband med IT-skandalen är första namn till riksdagen i Göteborg.
Fan, sån krishantering måste vara svårslagen, ut med 100.000 i lön o in med 100.000 i lön, underbart ...
https://www.expressen.se/nyheter/anna-johansson-blir-forstanamn-till-riksdagen-/

Vad vill du - i egna ord ?
 
Suck. Göran Persson är alltid Göran Persson. Men han var en bra finansminister men blev lite (eller inte så lite) maktgalen som statsminister. Är dessutom inte ett dugg förvånad över att Stefan Löven var så enkel att övertala vad gäller migrationspolitik eftersom LO tryckt på sedan länge.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/perssons-sagning-av-migrationspolitiken/

@durachiny läs Vilhelm Mobergs Utvandrar epos och jämför med dagens flyktingströmmar så ser du direkt parallellen. Skillnaden är väl att i USA fanns det land, som iofs stulits direkt från native americans, men det spelar kanske mindre roll än den svenska välfärdsstaten.

Man anlände inte i en välfärdsstat. Du var tvungen att försörja dig själv eller dö. Det svåra är att kombinera en stark välfärdsstat med generös flyktinginvandring. Håller man sig till enbart arbetskraftsinvandring eller avskaffar välfärdsstaten så är det en helt annan fråga.

Återigen jämför du päron och äpplen.
 
Jaha - men vad är det du egentligen anser då/ Vad tycker du då rent konkret ? Jag har svårt att förstå vad du menar som sagt.

Ang din tidigare reflektion ang arbetskraft /arbetsmarknaden :
Tycker du på allvar att arbetsmarknaden ang jobb är hotade pga invandrare ?
Mig veterligen är det svårt för väldigt många även svenskar pga diverse sociala omständigheter att få de jobben . De konkurreras knappast ut av invandrare .

Förklara gärna vad du menar .
Det jag menar skrev jag. Man kan inte peka på tidigare gynnsamma arbetskraftsinvandring som anledning till varför även flyktingmottagandet är en bra idé eller ett måste. Arbetskraftinvandringen var ekonomiskt positiv både då och nu, flyktingmottagandet är det inte.
 
Det jag menar skrev jag. Man kan inte peka på tidigare gynnsamma arbetskraftsinvandring som anledning till varför även flyktingmottagandet är en bra idé eller ett måste. Arbetskraftinvandringen var ekonomiskt positiv både då och nu, flyktingmottagandet är det inte.
Du får ursäkta men jag ser inte var du egentligen svarar på ngt annat än att referera till andra osv. Vad tycker du/vill ha själv?
 
Du får ursäkta men jag ser inte var du egentligen svarar på ngt annat än att referera till andra osv. Vad tycker du/vill ha själv?
Jag pekade på att mjlees jämförande mellan tidigare arbetskraftsinvandring i sverige och hur nyttig den har varit och SDs kritik av invandringen/flyktingmottagandet gäller två helt olika saker och kan därför inte användas för att påvisa att det på något sätt är dubbelmoral eller historieokunnigt.

Att sätta all sorts invandring och migration i samma kategori socialt och ekonomiskt är att göra diskussionen en björntjänst och leder inte till något vettigt.
 
Jag pekade på att mjlees jämförande mellan tidigare arbetskraftsinvandring i sverige och hur nyttig den har varit och SDs kritik av invandringen/flyktingmottagandet gäller två helt olika saker och kan därför inte användas för att påvisa att det på något sätt är dubbelmoral eller historieokunnigt.

Att sätta all sorts invandring och migration i samma kategori socialt och ekonomiskt är att göra diskussionen en björntjänst och leder inte till något vettigt.

Jaha , ok, men vad är det som felas nu då , i nutid enligt dig, rent konkret, eftersom du utttycker att folk resonerar fel inklusive dina SD reflektioner i sammanhanget osv ?
 
Jaha , ok, men vad är det som felas nu då , i nutid enligt dig, rent konkret, eftersom du utttycker att folk resonerar fel inklusive dina SD reflektioner i sammanhanget osv ?
Ok jag citerar då..

"Det många SD:are glömmer är att det Folkhemssverige de så nostalgiskt ser tillbaka på, när små rågveteblonda blåögda barn dansade genom vetefält med blomsterkrans på huvudet faktiskt var ett Sverige som byggdes upp och styrdes av S. Och att utan arbetskraftsinvandring skulle Sverige inte blivit det välmående land det är idag. "

Det här är inte relevant som motpol eller ifrågasättande av att SD eller andra är kritiska mot invandringen som sker nu dvs flyktingmottagande och andra former av migration som inte är direkt arbetskraftinvandring. Det är två helt olika fenomen med helt skiljda sociala och ekonomiska effekter som bara råkar dela "-invandring". Det finns mycket som man kan och ska kritisera SD för så man behöver inte använda såna konstiga argument.

Är det tydligare? Det som felas är att man i en redan polariserad debatt som i stor utsträckning handlar om att slänga skit och känslor använder felaktigt underbyggda argument när man gör bäst i att hålla sig till fakta. Att börja jämföra arbetskraftsinvandringen under 60-talet med nuvarande flyktingmottagande är att spela SD rätt i händerna för det är sådant som får väljarna att tänka att man inte har någon som helst koll på vad det innebär och att SD är närmare "sanningen".
 
Jag gör samma som @tanten men för ett annat politiskt parti :up: Jag ligger nog tämligen nära socialliberalism men är mer till vänster. Därmed mitt val för det parti jag röstar på och är aktiv i. För att uttrycka det lite grovt, jag vill ha frihet till inte frihet från. Jag anser att det bästa sättet att föra Sverige framåt är en fördelningspolitik som ser mest till de som behöver det mest, och att skola, vård och omsorg inte ska drivas av riskkapitalister och att ingen ska kunna profitera på det som ska vara samhällsgrundande rättigheter. I just den frågan står jag till vänster av majoriteten och det har jag fått acceptera. Liksom att jag fortfarande är förbannad av att det var S som började utförsäljningen av allmännyttan. :rage:

Däremot anser jag att svenska myndigheter måste vara proaktiva vad gäller småskaliga företag. Det intressanta är att ser man till vilka som startar upp just småföretag är det första eller andra generations svenskar. Vilket visar var mycket av Sveriges entreprenörer finns. Jag har blivit alltmer övertygad om det positiva i något liknande SBAB men med mikrolån riktat mot uppstart av småföretagare. Du ska inte behöva vara långtidsarbetslös för att få stöd att starta ett företag.

I migrationsfrågan är jag delad, men lite road av att det varit sån uppmärksamhet över att S har ändrat ståndpunkt när de traditionellt varit mot en generös, ffa arbetsinvandring. Få kommer nog ihåg den strid som fördes för flera år sedan angående just arbetskraftsinvandring där S var stenhårt emot det, medan det var Alliansen som krävde en mer generös lagstiftning, eftersom LO:s medlemmar var rädda för att den skulle leda till konkurrens av jobb för just LO:s medlemmar.

Fredrik Reinfeldt och Alliansen vann ett tidigare val genom att profilera sig, framgångsrikt! som det ny arbetarpartiet. Och vilket, ska jag vara ärlig, de till viss del var. Nu har de återigen glidit till höger, vilket jag är helt ok med.

För mig är migrationsfrågan av underordnad betydelse, hur många moskéer som än byggs. Däremot måste det arbetas mycket mera aktivt mot ett parallell samhälle där kvinnors och LGBT rättigheter diskrimineras. Jag skulle gärna se en tvärpolitisk grupp och ett statligt verk som har till uppgift att se över just den frågan. Nalim Pekgul tycker jag skulle vara rätt val för att leda en sådan grupp.

Det många SD:are glömmer är att det Folkhemssverige de så nostalgiskt ser tillbaka på, när små rågveteblonda blåögda barn dansade genom vetefält med blomsterkrans på huvudet faktiskt var ett Sverige som byggdes upp och styrdes av S. Och att utan arbetskraftsinvandring skulle Sverige inte blivit det välmående land det är idag.

Motsatsen till mångfald är enfald. I den globala ekonomin som finns idag måste Sverige vara mångfaldiga. Vi har inte råd att inte vara det. Var finns tillväxtmarknaderna? Liksom det som gjorde Sverige till det välmående land vi har idag, är det i marknader där infrastrukturen slagits i bitar (precis som Sverige efter WWII). Skillnaden är att idag konkurrerar Sverige med resten av västvärlden. Vi måste därför profilera oss, erbjuda spetskompetens som inte andra länder har. Hur gör vi det? Genom att ta tillvara den mångfald som finns i Sverige idag, både vad gäller språk och kulturkunskap. Innan IS och det syriska inbördeskriget så var irakiska Kurdistan på väg mot välstånd och stabilitet och svenska företag var världsledande där. Främst pga, ok lite orättvist, men mycket släkt och vänskapsförhållanden som gav Sverige fördel.

Det finns otroligt mycket att göra vad gäller integration och vi måste nog bestämma oss om vi vill ha Kanadas 'mosaik' eller USA:s 'smältdegel.' Jag tror och hoppas fortfarande att svenskar inte glömmer det som gjorde Sverige till Sverige, tolerans, vidsynhet, anpassningsförmåga, tro på ett socialt skyddsnät som tar hand om de som behöver det och demokrati. Förtroende för en stark och självständig press och juridiskt system.

Jag vill inte ha ett samhälle där jag som kvinna inte har rätt över min egen kropp. Där LGBT personer är diskriminerade mot. Ett Sverige som styrs av personer som är klimatförnekare.
Kan jag rösta på dig? :love::D

Rent allmänt, jag råkade slänga en blick på en tidnings framsida idag på jobbet och fick se en rubrik om att V vill behålla blockpolitiken för att hålla de blåa helt borta från all regering. Hann inte läsa artikeln men blev väldigt fundersam över om det var sant O_o Jag absolut avskyr blockpolitiken och hade funderat på att rösta på V i riksdagsvalet men detta kan få mig att tippa över till mitt andra alternativ som jag hade funderat på. Får försöka googla fram information men om någon här vet bättre..?
 
För att som du säger dig jobba "för" så lägger du ner väldigt många poster på "mot".
Aha - så du ser att jag skriver rejäla mängder med inlägg mot S, mot V, MP L, KD,M och SD.
Då får du vara god och citera så jag kan se och bättra mig.

Galenskaper kritiserar jag. För att galenskaper förtjänar att komma fram ljuset. Det har inget med partier att göra.

Buke är ingen plattform att driva partikampanj. Har du sett mig framföra partimaterial från mitt parti?
Nä.
För att detta inte är stället att göra det på.
Mitt partiengemang sker ute i det verkliga livet.
 
Kan jag rösta på dig? :love::D

Rent allmänt, jag råkade slänga en blick på en tidnings framsida idag på jobbet och fick se en rubrik om att V vill behålla blockpolitiken för att hålla de blåa helt borta från all regering. Hann inte läsa artikeln men blev väldigt fundersam över om det var sant O_o Jag absolut avskyr blockpolitiken och hade funderat på att rösta på V i riksdagsvalet men detta kan få mig att tippa över till mitt andra alternativ som jag hade funderat på. Får försöka googla fram information men om någon här vet bättre..?
Spelar det så stor roll hur V ser på blockpolitik i det aktuella läget?
Det är ju inte troligt att de kommer få statsministerposten och därmed är det inte heller de som bestämmer. S har ju uttalat sig negativt kring blockpolitik och om det får fortsätta vara en vänsterregering så kommer ju de stå för upplägget.
 
Spelar det så stor roll hur V ser på blockpolitik i det aktuella läget?
Det är ju inte troligt att de kommer få statsministerposten och därmed är det inte heller de som bestämmer. S har ju uttalat sig negativt kring blockpolitik och om det får fortsätta vara en vänsterregering så kommer ju de stå för upplägget.
Sant, men samtidigt så vill jag faktiskt rösta på ett parti som står för sånt som jag gillar ;) Jag håller inte med dem i allt men just blockpolitiken är något som jag verkligen ogillar :wtf:

Tillägg: Mitt andra alternativ är MP så en vänsterröst blir det iallafall.
 
Sant, men samtidigt så vill jag faktiskt rösta på ett parti som står för sånt som jag gillar ;) Jag håller inte med dem i allt men just blockpolitiken är något som jag verkligen ogillar :wtf:

Tillägg: Mitt andra alternativ är MP så en vänsterröst blir det iallafall.
Jag tänker att det alltid kommer finnas saker man inte är överens om med ”sitt” parti. Då får man ju väga utifrån hur stor frågan är och om det ens kommer bli aktuellt :)
 
Jag tänker att det alltid kommer finnas saker man inte är överens om med ”sitt” parti. Då får man ju väga utifrån hur stor frågan är och om det ens kommer bli aktuellt :)

Fast det kan ju då finnas ett liknande parti som blir en ännu bättre match.

Vänstern har uppenbarligen en ganska extremistisk syn på privat ägande och företagande (Sjöstedt i TV igår). Jag undrar om det verkligen är 10% som delar den när det kommer till kritan. Det var väldiga Sovjetvibbar i det resonemanget.

Och som vanligt går det inte att visa ett enda sådant exempel på samhälle där de tankarna fallit väl ut. Exemplet som gavs var Sverige och i min värld är Sverige kapitalistiskt och har ganska omfattande problem med fördelning av ägandet/kapitalet.
 
Fast det kan ju då finnas ett liknande parti som blir en ännu bättre match.
Det beror väl på vilka anledningar en har till att rösta på ett visst parti?

För mig är det otänkbart att byta parti i riksdagen av den enkla anledningen att jag vill att partiet ska sitta i riksdagen för jag tycker deras perspektiv behövs. Håller jag med om allt? Definitivt inte, jag tycker dom är tomtar i många lägen (jag pratar inte SDtroöl bara för att förtydliga) och jag är inte övertygad om att dom har bäst läsningar på exakt allt. Men jag är beredd att överse med det och våra olika åsikter i mer eller mindre viktiga frågor eftersom hela ideologin är viktig för mig och att den representeras och förs fram. Håller jag med andra partier också? Ja absolut, i vissa frågor. Men dom frågorna är inte tillräckligt viktig för att jag ska offra själva ideologin, alltså kommer det troligtvis inte finnas ett bättre parti för mig så som den politiska kartan ser ut idag hur.
 
Fast det kan ju då finnas ett liknande parti som blir en ännu bättre match.

Vänstern har uppenbarligen en ganska extremistisk syn på privat ägande och företagande (Sjöstedt i TV igår). Jag undrar om det verkligen är 10% som delar den när det kommer till kritan. Det var väldiga Sovjetvibbar i det resonemanget.

Och som vanligt går det inte att visa ett enda sådant exempel på samhälle där de tankarna fallit väl ut. Exemplet som gavs var Sverige och i min värld är Sverige kapitalistiskt och har ganska omfattande problem med fördelning av ägandet/kapitalet.
Jag tror att de som röstar på V har full koll faktiskt. Det som du anser är extremt kan för någon annan vara anledningen till att de väljer V.
Nu råkar V vara de som driver mina två hjärtefrågor på det (enligt mig) bästa sättet, men framförallt så tilltalas jag av deras grundideologi. Det där som ger dig ”extremistiska” vibbar.

Jag personligen hade inte bytt parti för en liten fråga som inte ens kommer bli aktuell. Det beror ju på att jag inte väljer parti utifrån enskilda sakfrågor utan på helheten.
 
Det beror väl på vilka anledningar en har till att rösta på ett visst parti?

För mig är det otänkbart att byta parti i riksdagen av den enkla anledningen att jag vill att partiet ska sitta i riksdagen för jag tycker deras perspektiv behövs. Håller jag med om allt? Definitivt inte, jag tycker dom är tomtar i många lägen (jag pratar inte SDtroöl bara för att förtydliga) och jag är inte övertygad om att dom har bäst läsningar på exakt allt. Men jag är beredd att överse med det och våra olika åsikter i mer eller mindre viktiga frågor eftersom hela ideologin är viktig för mig och att den representeras och förs fram. Håller jag med andra partier också? Ja absolut, i vissa frågor. Men dom frågorna är inte tillräckligt viktig för att jag ska offra själva ideologin, alltså kommer det troligtvis inte finnas ett bättre parti för mig så som den politiska kartan ser ut idag hur.

Ja, det var ju PRECIS vad jag menade. Att om det tycker upp en sak med partiet man tänkt rösta på, som man starkt ogillar, så kan det antingen vara fortfarande bästa alternativet eller så kan ett parti i närheten helt plötsligt vara en ännu bättre - total - match.
 
Jag tror att de som röstar på V har full koll faktiskt. Det som du anser är extremt kan för någon annan vara anledningen till att de väljer V.
Nu råkar V vara de som driver mina två hjärtefrågor på det (enligt mig) bästa sättet, men framförallt så tilltalas jag av deras grundideologi. Det där som ger dig ”extremistiska” vibbar.

Jag personligen hade inte bytt parti för en liten fråga som inte ens kommer bli aktuell. Det beror ju på att jag inte väljer parti utifrån enskilda sakfrågor utan på helheten.

Jag har verkligen svårt att tänka mig att 1 av 10 eftersträvar Sovjetstatens form av "kollektivt" ägande. Men jag har haft fel förr. Min analys är snarare att man lite väljer att bortse från slutmålet och istället tänker "det vore bra om vi tog ett par steg åt det hållet, med tanke på var vi är idag.". Mer kommunistiska än så tror jag inte 1 av 10 är - men det är ju min analys.
 
Jag har verkligen svårt att tänka mig att 1 av 10 eftersträvar Sovjetstatens form av "kollektivt" ägande. Men jag har haft fel förr. Min analys är snarare att man lite väljer att bortse från slutmålet och istället tänker "det vore bra om vi tog ett par steg åt det hållet, med tanke på var vi är idag.". Mer kommunistiska än så tror jag inte 1 av 10 är - men det är ju min analys.
Nu gör du dock en övertolkning om du tror att V har som målsättning att fungera som gamla Sovjet..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp