Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är mycket jag inte förstår med SD. Till exempel att om man har fel lojalitet, kultur osv så ska man upphöra att vara svensk. Ingen verkar kunna svara på vem som avgör det. Är det en åsiktspolis? Vem definitierar om du inte är lojal? Om du upphör att vara svensk, vart blir du deporterad då? De svenskar som bott utomlands, kan de vara lojala?
Börjar vi gå mot boken 1984?

O sen pratet om att det är hål i deras budget. O svaret jag fick läsa var anledningen till detta var att de la förslag som kostar pengar som de inte budgeterat för. Men det gör inget och det är inte konstigt för de förslagen vill de inte genomföra.
Nähä, så de lägger en budget med förslag som de inte vil genomföra? Så deras väljare vet inte alls vad de väljer?
 
Mitt i vintern? På landsbygden?
Jag kan lova dig att ingen åker på "onödiga bilresor" när varje resa kostar som minst 30-50 kronor enkel resa, och då talar jag bara om bensinen.

Häromkring åker alla bil. Samhället är liiitet och det skulle kanske på sin höjd ta 15-20 minuter att gå. Det går ju ännu snabbare att cykla. Samma med mataffären.
Jag bor alltså på landsbygden men tättbebyggt område. Många lämnar även på skolan/förskola med bil.
Trots många elever har vi inte en vettig cykelväg till skolan.
 
Det är mycket jag inte förstår med SD. Till exempel att om man har fel lojalitet, kultur osv så ska man upphöra att vara svensk. Ingen verkar kunna svara på vem som avgör det. Är det en åsiktspolis? Vem definitierar om du inte är lojal? Om du upphör att vara svensk, vart blir du deporterad då? De svenskar som bott utomlands, kan de vara lojala?
Börjar vi gå mot boken 1984?

SD syftar på svenskhet som i den nationella tillhörigheten (wikitionary beskriver ganska pricksäkert en nation som "ett kollektiv av människor förenade av gemensamma faktorer såsom språk, religion, etnicitet, historia, kultur, traditioner och sociala normer"). Det handlar inte om någon juridisk status. Ingen måste därför svara på eller definiera vem som är svensk mer än vad någon behöver svara på eller definiera vem som är lång respektive kort.
 
SD syftar på svenskhet som i den nationella tillhörigheten (wikitionary beskriver ganska pricksäkert en nation som "ett kollektiv av människor förenade av gemensamma faktorer såsom språk, religion, etnicitet, historia, kultur, traditioner och sociala normer"). Det handlar inte om någon juridisk status. Ingen måste därför svara på eller definiera vem som är svensk mer än vad någon behöver svara på eller definiera vem som är lång respektive kort.
Men om ingen definierar det, på vilka grunder ska det kunna upphöra då?
 
Jag undviker folk så jag slipper höra om skiten :angel:
Har absolut ingen aning om vad jag ska rösta på, så jag kommer nog bara rösta blankt. Är alldeles för ointresserad för att klara av att sätta mig in i det
 
Jag undviker folk så jag slipper höra om skiten :angel:
Har absolut ingen aning om vad jag ska rösta på, så jag kommer nog bara rösta blankt. Är alldeles för ointresserad för att klara av att sätta mig in i det

Skit i att rösta över huvud taget om du är ointresserad och inte orkar sätta dig in osv .
Att rösta blankt blir inte någon ”manifestation” åsiktsmässigt som spelar någon som helst roll. Du kan låta bli helt och hållet istället .
 
Jag är lika rädd för KD som SD. Och att dom funderar på samverkan är väl rätt så enkelt att klura ut.

Konservativa, tror på kärnfamiljen, inskränkning av kvinnans rättigheter, mot genuspedagogik med mera med mera:
Frikyrkligheten briljerar i sin bibeltolkning:
"I stort sett varenda kyrkoledare säger sig vilja stå på flyktingars sida, och kämpar för en generös flyktingpolitik. Vad säger du om det?
– Det kanske är dags att de börjar läsa Bibeln. Det står klart och tydligt att Gud satte landsgränser, det är något som Bibeln säger."

Citat ur denna artikel i tidningen Dagen: https://www.dagen.se/nyheter/runar-sogaard-haller-vackelsemote-med-jimmie-akesson-1.1186321

Han borde kanske läsa tredje moseboken om hur man behandlar en flykting? :P
 
Lite osäker på vad du menar faktiskt. På samma sätt som allt annat som saknar exakta definitioner kan upphöra antar jag?
Vad för
något saknar definitioner som kan upphöra?

Om man som svensk kan upphöra att vara en del av nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur, vem bestämmer det?
Det måste ju betyda att alla som bott utomlands (min tolkning) åker bort, de är illojala . Jag firar inte jul, har jag bytt kultur? Jag gillar att lyssna på utländsk musik? VEM ska sitta och avgöra om jag har bytt lojalitet, språk, identitet eller kultur? För någon måste ju definiera det eftersom medborgarskapet kan upphöra. Och den definitionen måste ju alla få veta så man kan ta ställning till det.
 
Jag undviker folk så jag slipper höra om skiten :angel:
Har absolut ingen aning om vad jag ska rösta på, så jag kommer nog bara rösta blankt. Är alldeles för ointresserad för att klara av att sätta mig in i det

Tja.
Jag trodde att jag hade bestämt sig.
Men sedan var det någon som lade ut en sådan där "jämförelsetabell" mellan partierna i en fråga, och då sjönk mitt val som en sten. Får tänka igen... Syftar nu på riksdagen.
I kommun och landsting blir det en röst på bekanta politiskt aktiva.
 
Såg i mitt flöde på fb detta som väldigt väl sammanfattar min syn på landet livet och politiken.

" Endast för dig som INTE tänker rösta på SD! Det enda opolitiska du behöver läsa, om politik, eller inte: (obs! Inlägget saknar attraktiv bild, ety verkligheten är ingen bilderbok)
Alla vi som INTE tänker rösta på SD, vi har oerhört mycket gemensamt.
De flesta av oss vet:
• Att media är uppdelat i flera olika, konkurrerande och public service, som inte "mörkar".
• Att förintelsen ägt rum
• Att Sverige är ett land som i första hand behöver styras "i det stora hela" och att sakfrågor (som t.ex att flaggor får ha regnbågens färger) kan vara viktigt, men inte är det primära.
• Att Sverige är ett väldigt litet land i stora världen.
• Att Sveriges befolkning utgör en dryg promille av jordens befolkning
• Att Sverige är ett av världens mest rättvisa, minst korrupta och mest jämställda länder
• Att politiker är vanliga människor som kommer från olika yrkesliv och utbildningar och på kommunal nivå jobbar de flesta i det närmaste gratis.
• Att politik inte är ett derby där man likt huliganism tävlar i att väsnas mest både före, under och efter matchen
• Hur man källkritiskt granskar nyheter och påståenden.
• Att det finns samhällsproblem, och de flesta av dessa har funnits redan innan de delades som bilder i social media.
• Att alla människor har olika förutsättningar att ta sig fram i samhället
• Att demokrati är ett resultat av slit, blod, kamp och bildning. Inte hur man namnger ett parti!
• Att saker kan uttryckas nyanserat och att det finns en skala mellan, mindre bra och katastrof.
• Att SD har sina rötter i Nynazistiska kvarter.
• Att våld inte löser problem
• Att vår sjukvård skulle stanna ganska snart om vi inte hade invandring
• Att demokratisk politik handlar om debatt och diskussion som föregår ett beslut som fattas i majoritet.
• Att Sveriges historia fram till idag är präglat och färgat inom alla områden (mat, kultur, musik, teknisk utveckling, företagande, m.m.) av invandring.
• Att inget parti ser det som en seriös väg att samarbeta med SD.
• Att skatt inte är ett påhitt för att jävlas med befolkningen
• Att ordet flykting kommer från ordet fly, som i fly för livet
• Att religionsfrihet gäller i Sverige
• Att saker är inte sanna, bara för att du vill att de skall vara det
• Att det inte stavas Svärje och att invandrar jävel är särskrivning och bristfälligt bruk av språket
• Att Sverige, utöver svenska, har fem erkända minoritetsspråk.
• Att man inte får slå någon.
• Att kvinnor inte behöver stryk ibland för att förstå.
• Att länder med diktatur är de länder där media är kontrollerad.
• Att hat är negativt
• Att miljön är viktig och att polarisarna smälter i oönskat tempo.
• Att rätten att rösta är att ta ställning för något. Inte emot.
• Att media inte bestämmer vad som är viktigt. Utan vad som ger rubriker.
• Att media inte bestämmer.
• Listan kan göras lång
Vi som inte kommer rösta på SD, har alltså oerhört mycket gemensamt, inom så många områden där den kategoriska och dåligt underbyggda hatpropaganda som SD bedriver bara skadar vårt lands rykte internationellt och faktiskt, kostar oss både trivsel, anseende och slutligen också framgångar utomlands.
Skulle man kunna säga att "Vi vet att det finns problem, men vi vill göra något bra åt det på ett eftertänksamt och genomtänkt sätt"?
Det du kan göra, oavsett vad du röstar på, är att förklara för den som avser rösta på SD, att deras röst mest går om intet i riksdagsvalet. De har inte haft mycket att säga till om dessa fyra år, trots sina mandat, då de stora uppgörelserna i demokratins anda, gjorts på bredare fronter, och därigenom fått ett tämligen massivt demokratiskt genomslag.
Vi behöver tänka positivt, och göra bra saker med vårt land. Vi kanske måste tänja på vissa personliga gränser och normer vi har, för vi lever i en föränderlig värld och jag tror ingen vill tillbaka till Karl XII 1600-tal. Hur kan vi förklara det för den som snöat in på att allt är en katastrof och invandringens fel?
Personligen är jag Socialdemokrat. Du kanske är något annat.
Vad som skiljer oss är petitesser, så länge du stämmer in enligt ovan, jämförelsevis.
Gör ditt val, jag gör mitt. Och hjälp oss alla att få resten att antingen ta ansvar för sitt val, eller byta sympati!
Martin Lange, Salem, Stockholm"
 
Läste en intervju med Ebba Busch Thor där hon pratade om hur hon visst har läst en massa svenska klassiker :grin: (KD kräver att barn ska ha läst svenska klassiker innan de går ur skolan men när hon tillfrågades själv så bommade EBT själv grovt). Men hon säger också,

– Det är ingen rättighet att kunna proklamera ut sin tro över ett bostadsområde och att människor ska behöva höra det i sina hem, säger hon.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/kd-ledaren-det-blir-en-overklassklimatpolitik/

https://www.expressen.se/nyheter/busch-thor-vill-se-barn-lasa-klassiker-kan-dem-inte-sjalv/

Men vad är då söndagens klockringning om inte just att hörbart proklamera sin tro över ett bostadsområde vare sig människor där delar tron eller inte. Här rings det just för fullt så jag antar att det var bröllop/begravning på gång. Som icke-kristen ska jag behöva tolerera det?
 
Vad för
något saknar definitioner som kan upphöra?

Om man som svensk kan upphöra att vara en del av nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur, vem bestämmer det?
Det måste ju betyda att alla som bott utomlands (min tolkning) åker bort, de är illojala . Jag firar inte jul, har jag bytt kultur? Jag gillar att lyssna på utländsk musik? VEM ska sitta och avgöra om jag har bytt lojalitet, språk, identitet eller kultur? För någon måste ju definiera det eftersom medborgarskapet kan upphöra. Och den definitionen måste ju alla få veta så man kan ta ställning till det.

De flesta ord saknar exakta definitioner. Det är så språk fungerar, ett ords definition bestäms av hur det har används historiskt och hur det används nu och lämnar nästan alltid ett visst utrymme för subjektivitet. Att en persons goda hälsa kan upphöra om hen börjar missbruka heroin är vi nog alla överens om även om det inte finns någon exakt definition på vad som utgör en god hälsa. Jag vet inte varför du är så dramatisk över någonting som egentligen är helt okontroversiellt. Ingen har föreslagit att medborarskapet kan upphöra på basis av nationell tillhörighet så vitt jag vet.
 
De flesta ord saknar exakta definitioner. Det är så språk fungerar, ett ords definition bestäms av hur det har används historiskt och hur det används nu och lämnar nästan alltid ett visst utrymme för subjektivitet. Att en persons goda hälsa kan upphöra om hen börjar missbruka heroin är vi nog alla överens om även om det inte finns någon exakt definition på vad som utgör en god hälsa. Jag vet inte varför du är så dramatisk över någonting som egentligen är helt okontroversiellt. Ingen har föreslagit att medborarskapet kan upphöra på basis av nationell tillhörighet så vitt jag vet.

Det är extremt kontroversiellt att ha som politisk utgångspunkt.
 
De flesta ord saknar exakta definitioner. Det är så språk fungerar, ett ords definition bestäms av hur det har används historiskt och hur det används nu och lämnar nästan alltid ett visst utrymme för subjektivitet. Att en persons goda hälsa kan upphöra om hen börjar missbruka heroin är vi nog alla överens om även om det inte finns någon exakt definition på vad som utgör en god hälsa. Jag vet inte varför du är så dramatisk över någonting som egentligen är helt okontroversiellt. Ingen har föreslagit att medborarskapet kan upphöra på basis av nationell tillhörighet så vitt jag vet.
Är det inte kontroversiellt att sitta och skriva att man kan upphöra av att vara svensk genom att ha felaktig lojalitet, kultur, identitet? Vad är kontroversiellt i din värld då?
 
Det är extremt kontroversiellt att ha som politisk utgångspunkt.

Är det inte kontroversiellt att sitta och skriva att man kan upphöra av att vara svensk genom att ha felaktig lojalitet, kultur, identitet? Vad är kontroversiellt i din värld då?

Ingen människa är född till att tvunget tillhöra ett visst socialt kollektiv. Det är knappast heller "felaktigt" att tillhöra ett annat socialt kollektiv än det nationellt svenska. Det finns etablerade och ganska samstämmiga definitioner på vad som utgör en nation inom statsvetenskapen och om en person inte längre uppfyller kriterierna så är det klart att personen inte längre tillhör det sociala kollektivet.

Mångkultur är i princip synonymt med att ha många nationer inom en stat. Vare sig man är för eller emot mångkultur kommer man snudda vid nationer som politisk utgångspunkt. Likaså i länder med officiella nationella minoriteter såsom i Sverige. Alla ståndpunkter kan liksom inte vara extremt kontroversiella. Jag tror kontroversen består i att nation inte är ett vardagligt begrepp, folk förstår inte riktigt vad det innebär, och tolkar det gärna så illvilligt som möjligt då SD är avsändaren.
 
Vad kass information flera partier i kommunvalet har?! I alla fall här. Ena partiet, som jag tror jag kommer rösta på i riksdagsvalet, hittar jag ingen information alls från förutom det på SVTs valkompass :down:.
 
Börjar med att förtydliga jag är inte anhängare eller ens tänkt tanken på rösta på sd, men jag är riktigt less på hatet som många spyr ur sig om sd eller dom som tänkt rösta på sd. Jag tror verkligen inte på att man får någon som tänkt rösta på sd att ångra sig med att hela tiden tjata sig blå om hur dåliga och rasistiska sd är, det bästa man kan göra är att prata om allt bra andra partier är och vad dom står för. Utöver det får man nog låta andra människor få rösta som dom vill utan att man ska nervärdera dom och dumförklara deras val då vi alla har rätt att rösta precis som vi vill och dom har också yttrandefrihet för den gäller inte bara media. Sen kan man självklart tycka vad man vill om dom som sympatiserar med sd men jag ser verkligen ingen poäng med att idiotförklara dom.

Jag vet att det är många med mig som är så trött på allt tjat om sd både från politiker, press och andra människor som angagerar sig i valet. Kanske ska tillägga att ingen av dom är ens i närheten av att rösta på sd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp