Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det resonemanget begriper jag inte?
Ett antal partier har ju sagt att all form av samarbete med SD är uteslutet.
Jag menar mest att jag inte vill att SD ska stå som största svenska parti efter valet. Det skulle se så fruktansvärt illa ut, även om ingen sen vill bilda regering med dem. Jag känner en slags solidaritet med Socialdemokraterna, eftersom jag på nåt vis känner att det är de som byggt landet och skapat välfärden vi tar för givet idag. Ja, självklart inte själva, mycket mycket annat har spelat in, men ändå.
 
Själv sympatiserar jag inte med M, och håller med om att de gjort en tydlig omsvängning mot en allt stramare flyktingpolitik som skiljer sig väldigt mycket från M:s hållning i frågan under Reinfeldt - MEN jag tänker ändå att vi måste gå på vad de faktiskt säger angående samarbete. Sen om en kallar det för samarbete när ett förslag går igenom därför att SD röstar på det, ja, då kan nog alla partier anklagas för att kunna tänka sig samarbete.

Det är mycket olyckligt att både S och M som jag ser det låter SD påverka inriktning i deras egen flyktingpolitik. Mycket olyckligt. De enda som med tydlighet håller fast vid sin egen linje är väl C och V i den frågan.
Ja precis. Jag väljer att lita på de som säger att de inte vill bilda regering med hjälp av SD.

Sen får de heller inte få igenom en budget med hjälp av dem. Men i övrigt, om någon lägger fram ett förslag som går igenom med hjälp av SD - det har jag svårare att säga något om. Pågår det diskussioner innan ett sådant förslag så förlitar jag mig på att riksdagen har läckor till pressen så att vi får reda på det.
 
Ja precis. Jag väljer att lita på de som säger att de inte vill bilda regering med hjälp av SD.

Sen får de heller inte få igenom en budget med hjälp av dem. Men i övrigt, om någon lägger fram ett förslag som går igenom med hjälp av SD - det har jag svårare att säga något om. Pågår det diskussioner innan ett sådant förslag så förlitar jag mig på att riksdagen har läckor till pressen så att vi får reda på det.
Det gör jag också. Men jag är/var lite osäker på vilka som säger det och hur tydligt de säger det.

Sen tänker jag mig att ungefär vilken vanlig politiker som helst, drar sig för att försöka hitta personer ur SD som har rimliga förutsättningar att fungera som ministrar. (Alltså, även om jag sympatiserade med främlingsfientlighet, så skulle jag ju se att det finns problem med så att säga uppförande och framtoning hos många av sd:s riksdagsledamöter.)

Jag läste något underhållande (svart komik) i en intervju med någon folkpartistisk riksdagsman strax före jul. Hen fick svara på en fråga som gällde att sd:s riksdagsledamöter var sura över att de i lägre grad än alla andra riksdagsledamöter blev bjudna på allehanda firanden i samband med advent, lucia och jul. Folkpartisten svarade att det främst beror på att så många i sd blir så himla fulla i sådana sammanhang.

Jag tänker mig att den typen av problem - inte just alkoholproblem, men generella brister i hyfs och folkvett - slår igenom rätt hårt när man är minister.
 
Jag läste något underhållande (svart komik) i en intervju med någon folkpartistisk riksdagsman strax före jul. Hen fick svara på en fråga som gällde att sd:s riksdagsledamöter var sura över att de i lägre grad än alla andra riksdagsledamöter blev bjudna på allehanda firanden i samband med advent, lucia och jul. Folkpartisten svarade att det främst beror på att så många i sd blir så himla fulla i sådana sammanhang.

Jag tänker mig att den typen av problem - inte just alkoholproblem, men generella brister i hyfs och folkvett - slår igenom rätt hårt när man är minister.
Sorgligt, men ändå :rofl: :rofl: :rofl:
 
Det gör jag också. Men jag är/var lite osäker på vilka som säger det och hur tydligt de säger det.

Sen tänker jag mig att ungefär vilken vanlig politiker som helst, drar sig för att försöka hitta personer ur SD som har rimliga förutsättningar att fungera som ministrar. (Alltså, även om jag sympatiserade med främlingsfientlighet, så skulle jag ju se att det finns problem med så att säga uppförande och framtoning hos många av sd:s riksdagsledamöter.)

Jag läste något underhållande (svart komik) i en intervju med någon folkpartistisk riksdagsman strax före jul. Hen fick svara på en fråga som gällde att sd:s riksdagsledamöter var sura över att de i lägre grad än alla andra riksdagsledamöter blev bjudna på allehanda firanden i samband med advent, lucia och jul. Folkpartisten svarade att det främst beror på att så många i sd blir så himla fulla i sådana sammanhang.

Jag tänker mig att den typen av problem - inte just alkoholproblem, men generella brister i hyfs och folkvett - slår igenom rätt hårt när man är minister.
Ja, de verkar ju ha rätt svårt att hitta representanter som uppför sig som folk i allmänhet gör. Nu minns jag inte om sverigedemokraten som påstod att angripare ristat in ett hakkors i pannan på honom men där rättsläkaren konstaterade att han med största sannolikhet självskadat sig kandiderade till riksdagen. Men han som påstod att hans ryggsäck stulits av två araber när han ramlade ur rullstolen satt i alla fall i riksdagen. (Väskan hade han själv supit bort, visade det sig, den låg kvar på krogen han just lämnat. Och de båda araberna försökte sannolikt hjälpa det stackars rörelsehindrade fyllot).
 
Ja, de verkar ju ha rätt svårt att hitta representanter som uppför sig som folk i allmänhet gör. Nu minns jag inte om sverigedemokraten som påstod att angripare ristat in ett hakkors i pannan på honom men där rättsläkaren konstaterade att han med största sannolikhet självskadat sig kandiderade till riksdagen. Men han som påstod att hans ryggsäck stulits av två araber när han ramlade ur rullstolen satt i alla fall i riksdagen. (Väskan hade han själv supit bort, visade det sig, den låg kvar på krogen han just lämnat. Och de båda araberna försökte sannolikt hjälpa det stackars rörelsehindrade fyllot).
Ja, lite sånt. Det visar sig väl också i många kommuner, att just sd:s ledamöter har lite problem med mötesdisciplinen och närvaron, sedan de valts in i kommunfullmäktige och diverse nämnder. De dyker inte upp och de hoppar av. (Jag såg nån lista häromåret.) Och nog är det en relativ övervikt av politiska vildar i riksdagen från just sd?

Allt sådant är väl mänskliga svagheter, men ministrar får ju knappt ha några mänskliga svagheter.

Edit: A andra sidan blir det ju ingen direkt skandal av att någon från sd har slarvat med tv-licensen. Så sett är det väl idealiskt med just sd:are i regeringen. De är helt immuna mot skandaler.
 
Fan vad trött jag är på att det handlar om sd jämt! Att man ideligen måste förhålla sig till sd!

Det är som när alla barnen i ett klassrum sköter sig och jobbar på, och så är det en unge som stör och stökar hela tiden så att allting i praktiken handlar om den ungen. All tid och kraft och uppmärksamhet går till den ungen.

Ungar som har det jobbigt och stökar i skolan måste man ju ta hand om på något vis. De behöver hjälp.

Men sd? Jag är så trött på dem!
 
Fan vad trött jag är på att det handlar om sd jämt! Att man ideligen måste förhålla sig till sd!

Det är som när alla barnen i ett klassrum sköter sig och jobbar på, och så är det en unge som stör och stökar hela tiden så att allting i praktiken handlar om den ungen. All tid och kraft och uppmärksamhet går till den ungen.

Ungar som har det jobbigt och stökar i skolan måste man ju ta hand om på något vis. De behöver hjälp.

Men sd? Jag är så trött på dem!

Det var den bästa liknelse jag läst på länge gällande hur det fungerar. Tanken kom till mig att det vore bättre att sätta in en personlig assistent (att man ska komma till skolan och vara närvarande, som kan något om hyfs, vett, etikett och vilken typ av makt en politiker har och inte har, vad demokrati är osv) och låta det mesta stöket pågå i ett litet grupprum, och så får stökungen presentera sina resultat i klassen under ordnade former då och då.

Lite som riksdagen fungerar idag.
 
Fick precis veta att min man får rösta i både landstingsval och kommunval. Helt otroligt bra ju! Han har hyfsat bra koll redan men vi ska sätta oss i veckan och ha lite genomgång om svenska partier och politik :). Spännande!
 
Jag finner inga ord. Fullständigt sanslöst.

"Hö-hö-hö-högern har helt tappat omdömet

Nej, det är inte kul när Hanif Bali (M) poserar med vapen och hetsar mot medier. Det är djupt omdömeslöst och säger något om tillståndet inom delar av borgerligheten.

Men det är Hanif Bali själv som skriver ut att bilden är tagen på en grundskola och han är givetvis medveten om att journalister utsätts för hot och näthat i stor skala i dagens Sverige när han uppmanar att förinta Dagens Nyheter.

Det är inte första gången Moderaterna har inspirerats av Trumphögern. Minns den redneck-doftande Facebookbilden med texten: "When they go low, we kick them in the balls" som vintern 2016 lades ut av partiets kommunikationschef, Per Nilsson.

Efter skandalen, där en av partiets digitala kommunikatörer skrikit "Dra åt helvete, din hora!" om Annika Strandhäll verkade M-ledningen sätta stopp för hö-hö-hö-högerns framfart i partiet. Men uppenbarligen är arbetet inte fullbordat."

https://www.expressen.se/ledare/ho-ho-ho-hogern-har-helt-tappat-omdomet/

https://www.dn.se/kultur-noje/tu-kraver-mote-med-kristersson-om-bali/
 
Jag finner inga ord. Fullständigt sanslöst.

"Hö-hö-hö-högern har helt tappat omdömet

Nej, det är inte kul när Hanif Bali (M) poserar med vapen och hetsar mot medier. Det är djupt omdömeslöst och säger något om tillståndet inom delar av borgerligheten.

Men det är Hanif Bali själv som skriver ut att bilden är tagen på en grundskola och han är givetvis medveten om att journalister utsätts för hot och näthat i stor skala i dagens Sverige när han uppmanar att förinta Dagens Nyheter.

Det är inte första gången Moderaterna har inspirerats av Trumphögern. Minns den redneck-doftande Facebookbilden med texten: "When they go low, we kick them in the balls" som vintern 2016 lades ut av partiets kommunikationschef, Per Nilsson.

Efter skandalen, där en av partiets digitala kommunikatörer skrikit "Dra åt helvete, din hora!" om Annika Strandhäll verkade M-ledningen sätta stopp för hö-hö-hö-högerns framfart i partiet. Men uppenbarligen är arbetet inte fullbordat."

https://www.expressen.se/ledare/ho-ho-ho-hogern-har-helt-tappat-omdomet/

https://www.dn.se/kultur-noje/tu-kraver-mote-med-kristersson-om-bali/

Ja, det där känns ju sanslöst omdömeslöst tycker jag.
 
Jag finner inga ord. Fullständigt sanslöst.

"Hö-hö-hö-högern har helt tappat omdömet

Nej, det är inte kul när Hanif Bali (M) poserar med vapen och hetsar mot medier. Det är djupt omdömeslöst och säger något om tillståndet inom delar av borgerligheten.

Men det är Hanif Bali själv som skriver ut att bilden är tagen på en grundskola och han är givetvis medveten om att journalister utsätts för hot och näthat i stor skala i dagens Sverige när han uppmanar att förinta Dagens Nyheter.

Det är inte första gången Moderaterna har inspirerats av Trumphögern. Minns den redneck-doftande Facebookbilden med texten: "When they go low, we kick them in the balls" som vintern 2016 lades ut av partiets kommunikationschef, Per Nilsson.

Efter skandalen, där en av partiets digitala kommunikatörer skrikit "Dra åt helvete, din hora!" om Annika Strandhäll verkade M-ledningen sätta stopp för hö-hö-hö-högerns framfart i partiet. Men uppenbarligen är arbetet inte fullbordat."

https://www.expressen.se/ledare/ho-ho-ho-hogern-har-helt-tappat-omdomet/

https://www.dn.se/kultur-noje/tu-kraver-mote-med-kristersson-om-bali/

Han har gjort sig själv till en politikens clown som det är mycket svårt att ta på allvar.
 
Det var den bästa liknelse jag läst på länge gällande hur det fungerar. Tanken kom till mig att det vore bättre att sätta in en personlig assistent (att man ska komma till skolan och vara närvarande, som kan något om hyfs, vett, etikett och vilken typ av makt en politiker har och inte har, vad demokrati är osv) och låta det mesta stöket pågå i ett litet grupprum, och så får stökungen presentera sina resultat i klassen under ordnade former då och då.

Lite som riksdagen fungerar idag.

Jag tycker tyvärr att utöver de enstaka ”bråkungarna” som lever rövare och drar energi och fokus osv, precis som du och @Petruska reflekterar över, finns gott om ”andra barn” som dessvärre även de, beter sig som just barn i riksdagen inkl utspel på sociala media osv.... Det gör mig beklämd och besviken, och även lite rädd emellanåt, att barn sitter i regeringen.
 
Han har gjort sig själv till en politikens clown som det är mycket svårt att ta på allvar.
Samtidigt som det han gör är synnerligen allvarligt. Det är illa nog med Trumps ständiga hot mot medierna; vi behöver inte det här i Sverige också.

"Löfven om Hanif Bali: Gått över alla gränser

Mediehusens branschorganisation TU har på måndagen kontaktat Moderaterna för ett möte med partiets ordförande Ulf Kristersson.

– Vi tar de här anspelningarna på största allvar. Det är bara någon vecka sen en man i Sundsvall åtalades för förberedelse till mord på journalister. Och vi vet sen tidigare att vissa personer tycker sig finna stöd till hatiskt agerande när de ser hur till exempel riksdagsledamöter uttrycker sig, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på TU – Medier i Sverige.

Även statsminister Stefan Löfven (S) är starkt kritisk mot partiets hantering av Bali.
– Det är ingen tvekan om att det här är en riksdagsledamot som har gått över alla gränser, säger Löfven till Aftonbladet. När vi pratar om behovet av att stå upp för pressfriheten, en fri och granskande media, då kan en moderat riksdagsledamot bete sig på detta sätt. Det är fullständigt utanför alla gränser, säger han."

https://www.svd.se/tidningsutgivarna-kraver-mote-efter-balis-tweet
 
Åkesson tyckte idag att inte övriga kunde fortsätta betrakta SD som en ”övergående sjukdom” i riksdagen.

Övergående eller kronisk? Vet inte.

Men sjukt är det så det förslår.
Det beror helt på vilken sida av staketet man står på.
Från min sida ser det helt ok ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp