Hur förbereder man en häst?

wcsa

Trådstartare
Hue förbereder man en häst bäst för sin första tävling och hur tycker ni man ska göra på hästens första tävlings dag?

Kul om man fick lite tips :)

Sv: Hur förbereder man en häst?

Jag brukar alltid ta det riktigt coolt med hästen, jag uppför mig som om att det inte är något speciellt och inget att stressa upp sig över. Ser till att jag har gott om tid till allting så hästen kan hinna få slappna av och se sig omkring. Oftast rider jag bara en klass under de första tävlingarna, beroende på hur känslig hästen brukar kunna vara.
I övrigt gör jag som inför en tävling med en rutinerad häst.

Gör som du brukar :) men ställ dock inte så stora krav på hästen, utan ha som mål att bara få lite rutin på tävlandet. Försök att få hästen att tycka att detta är roligt! genom mycket beröm, kanske lite extra godis, mjuk ridning, mycket eftergifter, ..
Kanske kan du stoppa bomull i öronen om det är hög musik? om hästen inte är van vid musik..

Att själv vara lugn och trygg är ju väldigt viktigt, ffa om hästen är stresskänslig.

Annars är det väl egentligen bara att köra på som vanligt.
Ta det lugnt, ställ inte för höga krav på att det ska gå bra, men slapprid heller inte bara för det. Gör allt som vanligt helt enkelt.
Brukar du vara bestämd hemma, var bestämd även ute.

Sen ska man givetvis välja en enkelt första tävling och inget som är för jobbigt.
Jag skulle själv rekommendera att bara starta en klass första gångerna.

Kom i god tid och låt allt nytt få ta tid.

Hästen skall inte känna någon stress eller oro från dej så du måste vara lugn i både kropp och själ annars känner hästen det.

Och sist men inte minst åk i väg till andra anlägningar och träna eller bara rid där så hästen inte är helt ovan vid att bli riden på andra platser och med andra hästar runt sig än hemma.

Kram och lycka till.

Tusen tack för alla svar :) tror de kan blir kanon!!!

kramar:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom en successiv invänjningsperiod kan du förbereda hästen väl inför betessläppet. Enligt skadehistorik från Agria djurförsäkring...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka