Hur fölvakar ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
F

FTW

Om man nu inte har några tekniska hjälpmedel, så får man ju knalla ut till stallet själv för att vaka, men hur gör ni?

En bekant gick ut en gång i timmen och kollade, men på en timme kan det väl hända rätt mycket.
Själv hade jag tänkt sova i stallet när det blir dags, men eftersom man inte vet precis när det blir dags, så kan man ju kankse få ligga där i veckor, och då lär man ju vara både trött och förkyld.

Hur gör ni???

Jag har inga tekniska hjälpmedel....tyvärr...Och får lita på min intution och hur väl jag känner mina ston.
Så jag och mina snälla föräldrar turas om att springa ut i stallet och kika när det blir dags och beroende på hur nära förestående det är, så....ja.....det säger sig självt....
Ju närmre det är detsto iftare får stallet besök.

Ett råd är att ha en liten svag nattlampa så Du slipper störa med att tända upp all belysning. Men denna har jag bara igång vid fölningsdax.....

Jag hade inga tekniska hjälpmedel förra året utan sov i stallet bredvid boxen i en vecka ungefär. Nu var det juni som tur var och inte så kallt. Hade en väckarklocka i sovsäcken så att det inte skulle störa hästarna. Nu blev det så att hon fölade på kvällen innan jag hade hunnit gå och lägga mig.

//krumelur

Vi hade en liten svag lampa tänd så att man kunde se in i boxen. Vi tittade in till henne ungefär en gång i timmen (på natten) den sista veckan... blev fruktansvärt trött trots att vi var fyra att dela på tiden!

Det slutade iaf med att hon fölade på kvällen mellan 21-21.30 och givetvis var vi nere och åt middag precis då! Det syntes egentligen ingenting på henne innan mer än att vi visste att det var väldigt när iom vaxproppar & avslappade bäckenband.

Vi köpte ett par övervakningskameror på Claes Ohlson (öppet köp 30 dagar) och provade men blev tvungen att lämna tillbaka dem. Den ena klarade inte mörkret och den andra klarade inte avståndet till huset... men det kan iaf vara värt och prova. Den sistnämnda var riktigt bra även i mörker (kostade ca 1500kr) och klarade avstånd på upp till 25 meter trådlöst!

Tror inte på svettdetektor, skulle iaf inte fungerat på vårt sto då hon knappt var fuktig på halsen.

Vårt ena sto fick sitt och vårt första föl förra sommaren..och eftersom hon visade massa tecken såsom vaxproppar, bäckenbandsavslappning och förändring av magen form väldigt tidigt..d v s ca tre veckor före beräknad fölning blev det en lååååång vakperiod för oss.

Från att ha kollat några gånger per natt..ja ungefär varannan timme över gick vi snart maken och jag till att sova i bilen utanför den öppna stalldörren. Vi hade som andra också rekommenderat en liten lampa lysande i stallet så vi behövde inte störa henne.
Men..allt vak till trots fölade hon under de 20 minuter vi åt middag tillsammans..och detta just den dag hon var beräknad till..:))
Hon visade inga speciella tecken just den kvällen heller..och fölade kring 21-tiden...och hon klarade av allting väldigt bra trots att det var första gången för henne.
Hon svettades ingenting..så en fölvakt som registrerar detta hade inte hjälpt oss alls...och låg ner gjorde hon en hel massa även dagarna innan fölningen.

Så..det är nog bara att bereda sig på en massa sömnlösa nätter.
Men..den här första vakperioden med vårt sto..gjorde att jag tror mig kunna förutsäga hennes fölning på ett helt annat sätt nästa gång...åtminstone inbillar jag mig det..:)))

Jag sover i stallet. Dock missade jag mitt första föl, för han kom ut 21.15 och då hade inte jag hunnit ut än (kom 45 min senare!), men stallägaren var med. Då sov jag tre nätter där.

Med senaste prickade jag in exakt så jag behövde bara stanna en natt. Dessutom hade vi haft fest så jag hade sällskap till nästan 01! Hade gjort en mysig halmbädd åt mig, men det var KALLT fast det var 15 juni. Det tog nån timme innan jag insåg att jag behövde isolera bättre underifrån för att inte frysa, en filt ovanpå halmen räckte inte. Vid 04 började hon lägga sig, men hon hade visat ända sen 01 att det var på G genom att vandra runt runt i boxen.

Det verkar med andra ord bara vara att pallra sig ut till stallet med lilla sovsäcken ...
Jag har ingen koll på hur (och OM) detta sto visar tydliga fölningstecken. Det är tre veckor kvar, men hon har redan visat flera tecken, så jag får nog snart börja sova ute. :o

Och jag kan inte få avbytare ... Gissa om jag kommer att vara trött :crazy:

Jag kollade varje timme när det började dra ihop sig, och när hon fick vaxproppar så kollade jag varje halvtimme dagtid (man kn missa ändå men jag bedömde risken för fölning ute som liten) och så sov jag i stallet sista tre nätterna, med svag lampa tänd, och jag hade mobilen ställd på tyst ringning (vibrator) var 15:e minut näst sista natten.

De första nätterna gick jag IN och la mig när stoeländet la sig ner och sov.

Näst sista natten vakade jag hela natten, tills hon la sig och sov vid femtiden på morgonen.

Sista dagen kolalde jag frekvent i hagen som sagt, sen var jag och smygkikade på henne var 20:e minut när jag tagit in. Vid halvnio gick jag ner och la mig i tältsängen och jag hann bara ner i sovsäcken så drog hon igång och tre minuter över nio var fölet fött. SToet var rutinerat och jag är övertygad om att hon väntade på att jag skulle komma ner, fölis var nämligen stort och hon behövde hjälp.

Förra året gick jag ut en gång i timmen, ibland oftare, hade lite svårt att sova när jag tänkte på fölisen. :p

Jag har fördelen att ha en stor gräsmatta med Gunnebo-stängsel runt så jag har stoet plus en kompis där på natten. Förra året sprang jag in och ut ur huset som en galning för att kolla. I år ska jag sova på gräsmattan i en tältsäng. :smirk:

Jag är oxå ensam om vakan, så vi kan ta varann i hand! :) Ska sova på tältsäng i stallet med MASSOR av kläder och filtar... Min häst har nu mindre än 2 veckor kvar och jag ska nog nart börja min vaka. Lycka till!

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 529
Senast: corzette
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar