Hur fodrar ni era 05-or?

Sv: Hur fodrar ni era 05-or?

Börja med att analysera grovfodret. Därefter kan du räkna ut om och i så fall hur mycket just din häst behöver. Det finns även bra sidor på nätet där du kan beställa kostnadsfri foderstatsberäkning.

Jag har t ex en fullblods-05-a som är under inridning och inte ska gå löp. Mitt grovfoder har ganska höga värden både på protein och energi. Han behöver därför ett kraftfoder som matchar dessa värden och en mängd som passar för hans ålder, typ, träning etc. Min 05-a får 1,5-2 kg färdigfoder och fri tillgång till grovfoder (han brukar äta ca 7-10 kg).

mvh Anemonia

Min 05:a arab får under dygnet följande:
8kg hö
1,5kg hackat lusern
0.7kg Åsebro Cool
0.5kg Krafft Musli
mineraler,b-vitamin,linfröolja

Min 05:a arab, får 8- 10 kg hö ( i princip så mkt hon vill).
+ 1 kg krafft groov 90. + mineraler såklart

Min 05:a (halvblod, 700 kg, 172 cm i manken, normalt hull, går på lösdrift) får just nu;

11 kg Hösilage
1,5 kg Krafft Müsli Grön
0,4 kg Krafft Protein

Kvoter:
MJ/Smb rp: 6,55
Ca/P-kvot: 1,89

Min 05:a får mat bara 1 gång om dagen sen får hon hö 3 ggr. de funkar kanon eftersom hon går på lösdrift.

mellan 8-10 kg hö (hon får en bal/dag)
½ kg grafft grov
½ kg Doddson o Horrel (build up)
5 dl betfor som blöts
sen får hon vitaminer och mineraler.

Sto ca 156 cm.

Fri tillgång hösilage.
1,5 kg Hippo Grow Alfa( lågt proteinvärde i hös.)
Lite betfor
Loppfrö
Morötter
mineraler+kalk

jag ger fri tillgång på grovfoder... går åt väldigt olika mkt, men mella 8-15 kilo skulle jag gissa på, sen får hon 2-3 kg lusern... jag har inte vägt hur mkt det går i mottet... men 2 mått, det är ett sånt mått som det blir 1 kg hel havre i... känns som att lusernen väger mer, men vad vet jag?

alltså hö + lusern + mineraler + någon/några morötter

Jag har en -05 A. Paint sto ca 145 cm hög just nu och ca 450 kg. Skall växa till ca. 150 cm

Hon får:
Hö ca 7 Kg
Luser strå hackat ca 1.5 kg
Kross korn ca 3 liter
Mineraler + Vitaminer
Biotin
Linfröolja

Rent Selen en gång i veckan

På våren extra B-vitamin
På hösten extra E-viamin

I Quarter raserna är det väldigt mycket fullblod. Hög ämnesomsättning

Hon behöver all mat till att växa och att det finns mycket spring i bennen. Hon är inte fet så jag får hela tiden hålla koll på vikten så att hon inte rasar i vikt. Just nu behöver hon denna mängd.

men när en häst behöver mkt energi/fett så ger man väl hellre mer grovfoder? det gör iaf jag, för jag tycker du ger väldigt lite grovfoder

och angående mkt fullblod, min är arabiska fullblod, och jag har aldrig behövt ge så där mkt kraftfoder, jag ökar höet eller lusernen istället!

så vad är anledningen till att du inte ökar grovfodret då? för jag antar att du har en anledning:idea:

läste mitt eget inlägg... inser att det kan verka stötande... vet inte hur jag ska ändra för att det inte ska verka det...
men det är iaf inte min mening, bara så du vet :D

Jag har inte tagit illa vid mig...:rofl:

Jag har kollat nu. 3 liter är ca 1,5kg.

Hon äter inte upp sitt hö och lusern.

Ett arabiskt fullblod och engelskt fullblod är två helt olika saker.

Foder behovet är väldigt individuelt på QH/PH men fullblodet slår oftast igenom, med sämre/hög ämnesomsättning. D.v.s dom tillgodogör sig inte maten tillräkligt bra för att kunna leva på bara hö. Detta kommer sig av att man avlat på individer som har förmåga att springa snabbt, t.o.m mycket snabbt kosta vad det kosta vill.

travhästar är avlade på "samma sätt" och de klarar sig på bara hö!
mi tränares hästar klarar sig på i princip bara hö, det är quarter och en appendix valack, så visst går det!

men u var ju din anledning att hästen inte åt mer... min gammelvalack är likadan, därav ca 2,5 kg lusern... det har han aldrig fått förut.

angående arab/fullblod så härstammar ju fullblodet direkt från araben så jag skulle vilja säga att de absolut är samma sak...på det sättet

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 044
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka