Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Börja med att analysera grovfodret. Därefter kan du räkna ut om och i så fall hur mycket just din häst behöver. Det finns även bra sidor på nätet där du kan beställa kostnadsfri foderstatsberäkning.
Jag har t ex en fullblods-05-a som är under inridning och inte ska gå löp. Mitt grovfoder har ganska höga värden både på protein och energi. Han behöver därför ett kraftfoder som matchar dessa värden och en mängd som passar för hans ålder, typ, träning etc. Min 05-a får 1,5-2 kg färdigfoder och fri tillgång till grovfoder (han brukar äta ca 7-10 kg).
jag ger fri tillgång på grovfoder... går åt väldigt olika mkt, men mella 8-15 kilo skulle jag gissa på, sen får hon 2-3 kg lusern... jag har inte vägt hur mkt det går i mottet... men 2 mått, det är ett sånt mått som det blir 1 kg hel havre i... känns som att lusernen väger mer, men vad vet jag?
alltså hö + lusern + mineraler + någon/några morötter
I Quarter raserna är det väldigt mycket fullblod. Hög ämnesomsättning
Hon behöver all mat till att växa och att det finns mycket spring i bennen. Hon är inte fet så jag får hela tiden hålla koll på vikten så att hon inte rasar i vikt. Just nu behöver hon denna mängd.
men när en häst behöver mkt energi/fett så ger man väl hellre mer grovfoder? det gör iaf jag, för jag tycker du ger väldigt lite grovfoder
och angående mkt fullblod, min är arabiska fullblod, och jag har aldrig behövt ge så där mkt kraftfoder, jag ökar höet eller lusernen istället!
så vad är anledningen till att du inte ökar grovfodret då? för jag antar att du har en anledning
läste mitt eget inlägg... inser att det kan verka stötande... vet inte hur jag ska ändra för att det inte ska verka det...
men det är iaf inte min mening, bara så du vet
Ett arabiskt fullblod och engelskt fullblod är två helt olika saker.
Foder behovet är väldigt individuelt på QH/PH men fullblodet slår oftast igenom, med sämre/hög ämnesomsättning. D.v.s dom tillgodogör sig inte maten tillräkligt bra för att kunna leva på bara hö. Detta kommer sig av att man avlat på individer som har förmåga att springa snabbt, t.o.m mycket snabbt kosta vad det kosta vill.
travhästar är avlade på "samma sätt" och de klarar sig på bara hö!
mi tränares hästar klarar sig på i princip bara hö, det är quarter och en appendix valack, så visst går det!
men u var ju din anledning att hästen inte åt mer... min gammelvalack är likadan, därav ca 2,5 kg lusern... det har han aldrig fått förut.
angående arab/fullblod så härstammar ju fullblodet direkt från araben så jag skulle vilja säga att de absolut är samma sak...på det sättet
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.