Hur fodra hö i blåsig hage?

Sv: Hur fodra hö i blåsig hage?

Vi lägger höet direkt på marken i cementringarna. Det är dock alltid fräscht och torrt nere i där eftersom dom aldrig kommer åt att trampa skita o.d i dom. Dom står stabilt, är ganska höga och inte så stor diameter (ca 60 cm). För oss funkar det inte med pallkragar då jag bla har unghingstar som har försökt sig på att välta/klättra/ställa sig i det mesta, utom just denna lösning. (i vattenbaljan till den ena hästen får jag alltid ha stor bautasten då han ser det som en sport att välta denna dagligen.) Ska tillägga att det får plats en stor mängd hö i dom.

Senast ändrad:

En hö-häck MED tak? :)

En som jag praktiserade hos förut hade byggt liknande min otroligt fina illustration här nedan, till sina islandshästar på lösdrift. Det var ju inte för att det blåste utan för att förlänga ättiden för pållarna. Men i alla fall, det kanske är nåt att få inspiration av?

Det är alltså galler runt om i en fyrkant och i denna är det skivor som satta mot varandra så att dom sluttar ut mot kanten. Storleken = Gick i ungefär 2-3 höbalar i varje sådan här :)

Och taket på den gick att lyfta då såklart...

hohack.jpg

Jag tycker det var smart och om jag har eget stall någon gång ska jag nog ha så här! Den var även ställd/byggd på en pall och kom då upp lite från marken så höet blev inte lerigt :)

Det var i stil med en sådan (har hört beskrivning på buke innan, men din bild var perfekt :D) jag funderade just med lock mot blåsten.

Kanske pålle även kommer behöva lite pill mer att få i sig maten, inte van vid att ha mat i hagen :angel:

Övriga: Låter ju super att det faktiskt inte ska vara några problem!

påminner om det vi har i vårt stall. på helt vanliga pallar har vi byggt en låda där de två långsidorna har dubbelt armeringsnät som galler, dvs. ca 7,5cm stora rutor (i kvadrat alltså)
mitten ser ut som på bilden ovan, dvs. med sluttande skivor för att allt hö ska ut mot gallret. våra har också lock ovanpå. funkar super, hästarna får tugga lite längre och höet blåser inte bort. förstår nästan inte hur vi klarade oss utan dem innan, hagarna ligger vid skånes västkust och det är rejält blåsigt ibland!

vill man inte ha så mycket ätbegränsning kan man ju ha en annan typ av nät eller lägga armeringsnäten omlott så att rutorna blir t.ex. 15*7,5 istället.

Jag tänker så också att om man proppar hö i dessa på morgonen så lär det räcka till lunch också, dvs man slipper ett "pass" om dagen om man har rutiner som många har:

utsläpp
lunch
em-mat/insläpp
insläpp/kväll

Jag kommer definitivt ha såhär den dagen jag skaffar eget och eftersom jag ska fylla mitt stall med lättfödda ponnys så passar lösningen väldigt bra med begränsad fri tillgång :)

precis så har vi och det verkar fungera bra!
vår är dock byggd lite "snävt" (dvs. de lutande planen har ganska brant vinkel) och rymmer kanske 7-8 kg. man kan packa mer men då får man gå och trycka ihop det när hästarna ätit ett tag, annars kommer de inte åt det. är inne på att försöka modifiera den lite, men vet inte hurpass händig jag är.

hästarna kan ju också behöva lite invänjningsperiod, har jag märkt. min var sjukt skeptisk i början och tyckte att det nerbetade gräset var mycket bättre än att behöva stå och pilla i sig ett strå i taget genom ett oflexibelt galler. när han sen fick hagkompis igen blev det lite mer intressant, HON kunde ju inte få all mat som fanns därinne! :D

det exemplet du ger har saluförts rätt hårt av en tillverkare i sverige som gjort stor affär av det hela, men numera övergått till en helt annan modell, med argument att inga såna lådor gick att bygga hundraprocentiga mot att stråfodret inte fastnade emellanåt eller än värre, regelbundet, med resultat att man stod där och trodde hästarna fick sin mat men sen fick de inte det..... gick det att bygga en helt felsäker metod skulle jag också vara intresserad, men tyvärr verkar det inte riktigt fungera helt klockrent. en annan aspekt är skaderisken den innebär för skodda hästar, modellen är framtagen för barfota hästar från början, så det är viktigt att man har det i åtanke. en spark mot gallret eller ett krafsade med en skodd hov innebär ofrånkomligt en viss skaderisk.

Vad vet jag, hon som har byggt den här har alla sina hästar oskodda men jag skulle inte vara rädd för att släppa ut min skodda häst med en sådan här bur. Då tycker jag att nät över hösilagebal är värre för skodda hästar, att få in nätet "där bak" mellan sko och hov. Hua!
(men jag har haft min häst på det sättet också).

Vad det gäller om hästarna får i sig maten eller inte så märker man ju det ganska lätt. Om maten tar slut eller inte. Det är ju inte så att bara för att man ställer ut en höbur i hagen slutar ha uppsikt över djuren ;)

Det finns nog lika många sätt att göra saker på som det finns hästägare. Även säkerhetsmässigt så får man väga riskerna mot varandra med just den flocken djur man själv har :)
Fördelen med att bygga en egen bur så kan man ju göra den precis så som man själv anser är bäst. Istället för att köpa en färdig produkt.

Det jag menade var att det är inte så kul att komma hem från jobbet för att buren fungerar 8 gånger av 10, och upptäcka att de inte fått ngn mat den dagen för att höet fastnat en bit upp. Går man in på den jag nämdes egen hemsida så ser man att de försökt i åratal men aldrig hittat en riktigt hundra lutning eller material på lutning osv, som fungerat till 100%. Det är väl bra om folk är medvetna att buren har nackdelar också, så man inte tror att det bara funkar problemfritt?

att fodra skodd häst med nät över silage bal skulle jag aldrig tänka tanken att göra.

Om det är det som är problemet så är ju det löst på 2 sekunder genom att lägga en större sten på höet innan man stänger locket :)

Jag kanske är en dålig hästägare men jag skulle inte gå under och förmodligen inte min häst heller av att vara utan mat 8-10h, den tiden man är hemifrån på jobb om det så skulle råka bli så någon gång. Men som sagt, med något tyngre över som pressar ner så minimerar man nog den risken ganska mycket.
Luftigt hö väger ju inte så mycket i sig

Nix, det hjälper tydligen inte heller. de har som sagt 10-15 år i branschen och har seriöst lagt ner hela sin själv i bygget av såna och tydligen går det ändå inte att garantera att grovfodret faller i lådan så att det faktiskt går att få i sig av hästarna.

Jag hade inte velat ha en lösning man räknar med ska ge mat för att 10 timmar senare upptäcka att de stått utan, nej. Det tror jag flera delar med mig men vad vet jag.... : )

Det företaget kanske borde ringa hon som byggt lådan här över jag visade bild på då, för den fungerar felfritt enligt henne själv :) (och hon som byggt den har 30 år i branchen ;) :p )

Sedan hur du vill göra med dina hästar lägger inte jag mig i. Du är inte välkommen att ha dom inackorderade hos mig i alla fall eftersom vi har för olika synsätt på hästhållning. Men det visste jag ju redan eftersom det varken är första eller andra gången du hugger på mig i en tråd.
Som sagt, jag tipsar om lösningar som jag vet om, sedan är det upp till TS att avgöra vad som blir bäst för henne. Jättebra att du kommer med kommentarer så att TS kan ta med det i sina tankar.

Som jag skrev från början, det finns lika många sätt att fodra djur på som det finns hästägare. Man får komma på vad som är bäst för en själv :)

Senast ändrad:

du... ta en toy. och läs mina inlägg igen så borde du rimligen se att de knappast har ngt att göra med dig utan är ett led i en diskussion med upplysningar åt bägge håll. Vilket du har fetstilat som att du uppmärksammat, så vadan nödvändigheten av resten?

jag har motsatt till din villfarelse inget som helst vare sig minne eller behov av att racka ner på dig som användare. tro det eller ej. du är den som varit syrlig så fort jag kom med en kommentar i tråden ö.h.t.

Har inte kollat alla svar så nån annan kanske redan skrivit, men att lägga höt i ett traktordäck är bra. Då ligger det kvar trots blåst.

En sån bur har jag och den funkar jättebra. Mitt problem blev att locken vi gjort av trä tyckte min häst smakade bra så hon har verkligen tuggat sig igenom dem. Nu står buren utan lock och då använder jag den inte för hästarna äter uppifrån istället. Måste hitta en bra lösning till annat lock istället.

Jag har de sneda "sidorna" i min bur gjorda av plåt. Då fastnar ingenting. Det glider ner väldigt bra. (och hästarna får sin mat)
Här är en bild av den, när locket fortfarande var helt. plåten inuti går inte ända upp så därför är den lätt att fylla. Plåtlock som ligger innanför ramen är något jag ska försöka få till.
29190711.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 386
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 542
Senast: EZMK
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka