Hur fixar jag analys på mitt hö?

Inka-90

Trådstartare
För första gången måste jag fixa analys på mitt hö själv och vet inte vart jag ska vända mig..
Vart skickar ni era analyser?
Vi fick in ca 55st rundbalar på första skören och ska pressa andra imorrn.
ska jag skicka olika analyser på 1:a och 2:a skörd? eller en analys och ta från båda?

Sv: Hur fixar jag analys på mitt hö?

Googla på höanalys så får du massor av förslag. T.ex Eurofins analyserar grovfoder.

Gör olika analyser på första och andra skörd, det kan skilja mycket.

Har precis klurat lite på detta själv.

Hittade eurofins och tyckte det verkade bra, där står precis hur man ska göra, man kan beställa följesedel och emballage.

Men om du har lantmännen i närheten så kan du lämna in det där. Om jag nu har förstått allting rätt (inga garantier alltså) så är det eurofins som analyserar åt lantmännen. På lantmännens hemsida hittade jag väldigt dålig info, efter mycket om och men lyckades jag hitta att de hade ett analysprogram som hette analycen. Men analycen finns inte längre utan man kopplas vidare direkt till eurofins.

Tack för era svar båda två!
Det finns ju olika paket att välja på, vilket brukar ni ta?

Som bas:
Näringsinnehåll för häst (energi, råprot, smb råprotein, NDF)

Sen kan van välja till:
Tillägg med mineraler (Ca, P, Mg, K, Na och S)
Behöver man den tycker ni?
Kanske är bäst?

Eftersom jag bara är installad så har jag inte huvudansvaret för analys, men jag kommer vara med och betala, så förhoppningsvis ska vi komma överens. Annars får jag stå för det som jag vill ha med.

Utöver basen så vill jag ha med mineraler (för att veta om och hur mycket mineraler jag behöver ge i vinter. Och dessutom så är det väl rätt viktigt att veta Ca/P kvoten så att man kan hjälpa till där om något skulle vara snett.
Sen så vill jag gärna ha en sockeranalys också (finns också som tillval, men står bara med på följesedlarna) för de andra i stallet har en fånghäst och då känns det ju bra att veta.

Hade säkert varit bra att ta en sån där hygienanalys, men det blir det nog inte för oss ändå. Känns inte lika nödvändigt på nåt sätt. Jag är glad att det blir analys över huvud taget, så för mig räcker det nödvändigaste för foderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 479
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025