Hur fäster man en rockard?

CA

Trådstartare
Har en rockard hemma som ska användas snart. Ska köpa en bröstsele, men hur fäster man rockarden på selen?
Det finns inga "hållare" eller liknande på skaklarna utan de är helt "rena"
Nån som vet hur jag ska göra?

Utan skakelögla så blir det nog svårt att fästa rockarden och få den att stanna kvar .Finns det ingen som kan svetsa fast ett par öglor åt dig? Eftersom du ska köpa bröstsele så är det skakelremmar som gäller.

rockarden är använd innan, har för mej att han jag lånar den av surrade fast vagnen med långa remmar?
går det?

Men då har han ingen bröstsele, utan en travsele, med en travsele kan du använda en rockard utan 'hål'.

Är det inte en sulky du har? Då lär du ju köpa en travsele till den.

Då var det troligast en travsele,och en sulky,de är något lättare än en rockard och jag tror inte det funkar med remmar i en bröstsele och tyngre vagn. :confused:

Jag har själv haft en rockard inställd för travkörning. det går bra att bara svetsa fast öglor. då går den fortfarande att andvända som vagn för travträning också. Det kan ju vara lite dumt att behöva köra med travsele (om man inte travtränar förstås) bara för att vagnen inte har öglor... :rofl:

nej jag har ingen sele överhuvudtaget, och stoet som ska köras har ej någon sele.

nope en rockard är det, travkusken jag lånar den av vet nog skilldnanden mellan en sulky och en rockard precis som jag :)

Jag tycker inte att det är dumt att köra med travsele även om man inte travtränar, en lätt och trevlig sele för körning med rockard.

Men då kanske det är enklast att inskaffa en travsele? Jag har funderat många gånger på om inte en travsele är säkrare med tanke på surrningen man gör med remmarna.En brösta har man ju bara skakelremmen och inget mer.Dessutom så blir ju skakeln mer "stum" vid surrning och inget flackande som med skakelrem eller har jag helt fel??? :confused: :crazy:

När man selar med travsele så sitter skalmen mer "fast" el hur man nu ska säga. Den hoppar inte runt alls på samma sätt som om man har korta skalmremmar el seltungor och selpinnar.

Till Love_Travare: du kan inte få låna en sele oxå av tränaren? Standardselarna brukar annars gå att få tag i billigt nu när fler och fler byter till snabbkoppling ist.

Har en rockard hemma som ska användas snart. Ska köpa en bröstsele, men hur fäster man rockarden på selen?

Nu blir jag mörkrädd. Du ska alltså ut och köra med en häst utan att ens veta hur man sätter fast rockarden?? :crazy:

det dar var oxa min spontana reaktion,
:crazy:

men det ar uppenbarligen en travrockard och en sadan kraver antingen svetsarbete eller en travsele och jag skulle foredra travselen med tillhorande langbrosta

Men är det inte bättre att hon frågar sig fram och får hjälp, än att hon provar själv och det ev blir fel?

Jag har nyligen fått upp ögonen för körning och kan inte mycket. Men jag frågar folk både här och irl, och lär mig på så vis!

/ Maris

Har rockarden svängel kan du införskaffa en gigg- eller maratonsele, då behöver du inte ha några fästen på skaklarna mer än för bakselen.
Det bästa är om du kan ta hjälp av någon kunnig som kan hjälp dig komma igång med körningen. :)

:bow: Absolut! Mycket bättre!
Men ÄNNU bättre vore det att vända sig till någon kunnig tränare IRL och inte fråga på ett forum. :)

Jag tycker travsele är jättebra att köra med. Fäster man draglinorna direkt i bröstan och låter dom jobba "för sig själva" har den ju samma funktion som en maraton sele.
Förutsatt att man kör med bred brösta förstås.

Sv: Re: Hur fäster man en rockard?

Jag håller med. Köp en travsele du.//bonny

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 188
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 437
Senast: Hermelin
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: KesoNeso
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
566
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka