Hur farligt är det med mögligt hösilage?

B

Benin

I vårat hösilage, som är väldigt torrt, är det ibland mögel. Det är små vita prickar utsridda. Inte i klumpar. Hur är det att utfodra med sånt. kan det vara farligt även i mindre mängder, eller finns det olika sorters farliga mögel? Det känns onödigt att slänga massor ifall det inte är så farligt.

Sv: Hur farligt är det med mögligt hösilage?

Mögel är hälsovådligt. Hästar har ömtåliga andningsorgan, det blir snabbt problem med hosta som också kan bli kroniskt snabbare än man egentligen förstår att det har fastnat.

Det finns en rad andra kroppsfunktioner som blir nedsatta vid kontinuerlig kontakt med mögel.

Mögligt foder är ALDRIG tjänligt. Otjänligt foder får enligt djurskyddslagen inte fodras.

de spridda vita prickarna är INTE mögel i silage. det är stärkelse samlingar.

det du ska vara uppmärksam på är om det är som "kakor" av mögel i partier - det syns direkt i silage i och med att det är så packat.

Det hade jag aldrig vågat säga via nätet, utan att ha sett prickarna!

Vi har haft mögel som uppträtt i prickar, till förvirring likt jäst. Jag har varit med och producerat silage i närmare 10 år nu, och den här gången var det verkligen förvirrande likt. Det krävdes näsa och förvaring i plastpåse över natten för att kunna vara säker. Men det var mögel. Definitivt mögel.

Alla prickar är inte jäst. Och inte ens jäst är ofarligt om det blir för mycket. Jäst är ju också en indikator på att något inte är som det ska...

super bra länk till info om ensilage..

Det hade jag aldrig vågat säga via nätet, utan att ha sett prickarna!

Vi har haft mögel som uppträtt i prickar, till förvirring likt jäst. Jag har varit med och producerat silage i närmare 10 år nu, och den här gången var det verkligen förvirrande likt. Det krävdes näsa och förvaring i plastpåse över natten för att kunna vara säker. Men det var mögel. Definitivt mögel.

Alla prickar är inte jäst. Och inte ens jäst är ofarligt om det blir för mycket. Jäst är ju också en indikator på att något inte är som det ska...

Nä du har rätt, det var ett vågat uttal på nätet som sagt.Själv är jag ganska säker på att jag kan se lukta och känna igen skillnaden, men som sagt, kanske inte skulle uttala mig som en universal sanning utan att ha förtydligat mig.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 655
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 774
Senast: Calmiche
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 008
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 623
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka