Hur får ni sadeln att sitta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Skaune

Trådstartare
Nu kommer Skaunes nästa fråga.
Hur får ni er sadel att sitta bra på spolformade travhästkroppar med dåliga sadellägen.
Min galoppsadel åker nästan alltid bakot när jag lägger den på travarna. Detta sker nästan varje gång trots att jag spänner gjordarna (hela tre stycken) för kung och fosterland och har förbygel. Det spelar dessutom ingen roll om jag har joggat hästen eller ridit snabbt, den glider.
Lägger jag den på fullblodet så ligger den kvar på samma ställe när jag sitter av oberoende av hur jag har ridit (länge/snabbt/lugnt...).

Hur gör ni? Ligger era sadlar bättre/kvar?
Har ni något tips på bra lösning?

Sv: Hur får ni sadeln att sitta?

Jo det hade ju varit något kanske... och det är lite av en utopi för mig.

Galoppsadlarna är ju ändå gjorda i "one size fits all" och "följer med" ryttaren.
Rider man dessutom inte sina egna hästar är det ju svårt att ha sadlar i rätt vikt till alla möjliga typer av ryggar.

Galoppsadeln känns bra att rida fort i för mig tycker jag. Vad har du för olika typer av sadlar till dina då?

När man rider i träningsadel i galopp brukar ju bröstan räcka som hjälp, löp är ju en annan femma med säkerheten och så, då spänner man ju med både två vanliga gjordar oftast och alltid en övergjord som går över sadeln, plus bröstan då...

Jag har tre sadla nu som jag varierar mellan och har tack och lov inga problem...Har du galopp-pad under, brukar behövas även på galoppsadlarna? Typ en tjockare form av filtpad...

Det kanske är där jag gör fel. Jag har redan två elastiska gjordar och en övergjord på sadeln som jag alltid använder ändå glider den.
Får försöka få tag på en galopp-pad då.
Det är endast på travarna som den glider trots hårdare spända gjordar och förbygel, på fullblodet ligger den absolut still även om den är lösare spänd och utan förbygel.

Nä, då har jag inget svar tyvärr. Fråga på galopp, någon måste ju ha erfarenhet av samma problem där?

Eftersom det inte år tillåtet att dubbelposta trådar och tråden även finns på galoppsidan, så får Ni fortsätta diskussionen där!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 657
Senast: AlmostEasy
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 119
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Lite bakgrund. Köpte Hiiri för nästan exakt ett år sedan då hon var 7 månader gammal. Bodde då i ett hus på landet samman med några...
2
Svar
32
· Visningar
3 973
Senast: LiZH
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 466
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar