Hur får ni hästen i form ?

Min gamla ridlärare var en duktig dressyr ryttare och han fick vilken häst som helst att gå i rätt form så fort han satt upp, såg aldrig att han pilla med tyglarna, om man fråga hur han bar sig åt så svara han: Sitsen och även att driva i rätt ögonblick! När man sitter rätt så rider man rätt och då kan börja tänka på annat.

Vet även en annan ryttare som rider/ridit MSV dressyr, hon får hästen att gå i form automatiskt när hon kortar tyglarna, oxå genom sits men även lätt kramning i tyglarna och drivning vid rätt tillfälle (alltså efter hästens flyttning av benen).
Sitsen har alltså även ett viktigt spel för att hästen ska kunna gå så ostört som möjligt, sitta rätt hela tiden och vara följsam med höfterna är svårare än man tror.

Jag driver, halvhalt, driver o halvhalt för att få bakdelen under sedan kommer eftergiften i nacken på köpet när hästen går med bakbenen under sig.
Visst kröker vissa hästar på nacken när man fifflar med tyglarna men det är inget merän en krökning, hästen ska gå bakifrån in i handen annars är det ingen ärlig "krökning"

Men det är olika på alla hästar, på denna häst jag rider nu funkar det, om han är uppvärmd och lösgjord, när han är lösgjord går han i en låg form och då samlar jag upp han genom halvhalt och drivning, annars funkar det inte!

min häst har superlätt för sej, så jag behöver egentligen bara sitta upprätt,
slappna av, hålla ett lätt stöd på ytter, krama (o då menar jag verkligen krama, inget annat!)
inner vid behov, samt underhålla paketet mycket med skänkel.

Hej , jag vill bara bäretta om en gång när jag red hos en tjej på landet med hästar.
Jag har inte ridit så länge, men jag fattar ändå att nersågning inte är rätt. det ser inte fint ut ens om hästen inte jobbar med bakpartiet .. det är inte så skönt för hästen att bli ryckt i munnen heller .
iaf så skulle jag rida hos den här tjejen , eller kvinnan dåra, och fick en ganska fin häst, men när jag sen red såkändes hon ganska hård i munnen , ungefär som ridskolehästar. jag bestämde att ändå inte bli hårdare i munnen för det utan fortsätta emd lätta hjälper, det gick ganska bra och jag red mest med vikthjälper och inte så mkt med tyglarna. så gjorde jag lite serpentiner,volter osv. efter ett tag kändes det hur hon jobbade på riktigt bra med bakbenen , men det varade ifs bara några steg . men det dög ch det upprepades då och då, ibland krökte hon lite fint också och jag var nöjd. men då skulle den dumma tjejen som hade hästen komma fram till mig när jag skritta lite och sätta händerna på varsin sida om huvudet, ta atg i tyglarna och börja såga ner henne :S? Varför gjorde hon så ? Var det nödvändigt elr . nej , helt onödigt .
Jag är helt emot det som lärs ut på ridskolor . när det gäller vissa saker som tillexempel formen . jag har inte ridit på ett år bortsätt från en gång i vintras på en islänning . för jag slutade på ridskolan ,. jag har bara ridit ett år . fast snart är ajg hästvan 3½ år ..
och jag vill gärna börja rida mer, för det är verkligen kul och underbart ! speciellt då man känner att hästen lyssnar på minsta vink! Men nu ska jag börja köra istället på en travskola .
Tack för mig ! :) :D :rofl:

OJ OJ OJ!! STOPP OCH BELÄGG!

MIN ridskola lär ICKE ut eleverna att såga! Fan vad sur jag blir på alla privatryttare som drar alla ridskolor över en kam, vad krävs det för att få er att fatta?

Faktum är att våra ridlärare aldrig riktigt "går igenom" hästens form annat än på teorin. De visar inte att man ska rida si eller så utan förklarar hur hästen ska jobba. De märker på ryttaren om det är dags att börja ställa såna krav på henne/honom, dvs hur de sitter, etc.

Jag är säker på att många andra ridskoleryttare därute håller med mig...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka