Hur får man upp formen på hästen???

Gilette

Trådstartare
Min häst blir lätt framtung om hon går i för låg form, vilket hon gärna gör. Jag udnrar hur jag ska göra för att få upp formen på henne?
Och fäör att hålla kvar henne där? Jag brukar korta tyglarna och driva, men sen lyckas jag aldrig hålla kvar henne eftersom tyglarna glider då hon hela tiden drar nedåt...någon som har ngt tips????

Sv: Hur får man upp formen på hästen???

Det är inte tyglarna som bestämmer hur hög formen blir, utan hur aktiverad bakdelen är. Ju högre jag har kommit i samlingsarbetet, destå lättare måste jag vara på handen.

Träna mer övergångar, öka och minska, många galoppfattningar, minska volten i galopp så hästen får sätta under sig (bromsa INTE själv med tyglarna, utan hästen ska sätta under sig iom att volten blir mindre).

Lycka till!

Framtungheten beror inte på formen utan på bakbenen. Hästen kan gå i vilken form som helst, bara den har aktiva bakben och inte hänger i handen. Rid mer halvhalter endast för sitsen så höjer hästen ryggen och jobbar igång bak.

Precis som de andra skriver har framdelens lätthet ingenting med halsens form att göra utan hur mycket vikt den bär på sina bakben. Halvhalter, halvhalter och åter halvhalter. Ett jobb som inte utförs på ett ridpass eller två.

Hej!

Hästar som av naturen är lite nedförsbacke behöver ju lite mer hjälp med att komma upp.
Kortare hals ger inte bättre samling. Jag skulle tipsa om att lägga upp tempot ett tag och rida mer aktivitet i hästen. Börja sedan långsamt samla upp utan att tappa aktiviteten bak och tänk hela tiden nacken som högsta punkt. Akta så hästen inte blir långsam i aktionen utan behåller kvickheten i stegen men börjar få mer luft under sig ju mer du samlar. Och som alla andra sagt, TEMPOVÄXLINGAR!!! Aktivera din häst och kräv att den behåller den både i samling och ökning.

Lycka Till!

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 911
Senast: MML
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 125
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 459
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
628
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30