Hur får man slut på täckeshysterin??

bigganl

Trådstartare
Nu tror jag jag blir galen på alla som täcker sina hästar i tid och otid. Hur 17 får man dessa hästägare att förstå hur en häst är skapad och hur deras hårrem fungerar. Visst, jag håller med om att vissa hästar behöver täcke. Det finns några enstaka som är frusna av sig och hästar med någon åkomma kan behöva täcke. Jag är inte emot täcke när det behövs, men det används inte så alltid precis.
Normalt är att de flesta hästar klarar sig alldeles utmärkt utan täcke. När det regnar är det trevligt att kunna sadla en torr häst tex, men nu är det alltför ofta jag träffar hästar som vid vissa tillfällen får vara utan täcke, men annars ska ha täcke både i hagen och i stallet. De växlar bara mellan olika täcken. Täcke har för många blivit det normala och vid undantagstillfällen går hästen utan. Det är inte klokt. Täcken ska användas när det finns ett behov och hur ofta finns det egentligen?
Fodrade täcken med helhals vid den här årstiden är helt åt skogen tycker jag.
Hur ska man på ett diplomatiskt och inte provocerande sätt förklara att hästar faktiskt kan må dåligt av att stå med täcke som inte släpper ut värmen och som dessutom förhindrar hästens hårrem att fungera som den gör när hästen är avklädd? Det uppfattas väldigt provocerande när man för detta på tal (har jag märkt)
För bara ett tiotal år sen var problemet inte alls så stort, men det verkar bara bli värre och värre. :devil:
Jag har irriterat mig på det här länge, men nu känner jag att det måste gå att göra någonting åt det. Det är inte god hästvård att täcka dem hela tiden. Hästar har päls som är bättre på att reglera värme och kyla ju mindre vi lägger oss i det.

För övrigt: täcken med helhals. Vad finns för behov av det öht?
Jag ber om ursäkt om jag låter alltför irriterad, men ibland för man bara nog.

Sv: Hur får man slut på täckeshysterin??

Håller med till punkt och pricka. Det är beklämmande att se alla påpälsade hästar. Något är galet när majoriteten av hästarna man ser har täcken när det är plusgrader ute. Jag tror att detta är resultatet av förmänskligandet av hästen. Folk slänger på täcken när de börjar småfrysa själva, eller "utifall att". Mer kunskap är väl lösningen på problemet, men hur man når ut med den är väl kanske knivigare. På ridskolorna är det väl knappast någon prioritering att lära ut om täckning.

Jag förstår vad du menar o håller med till stor del. Alldeles för många täckar sin häst alldeles i onödan! Min häst med en naturligt väldigt kort päls går täckas vintertid, inte i ettt 400-gramstäcke utan runt 200 brukar hon ha, kan ha 300 när de är som allra kallast (hände dock vid typ ett tillfälle i vintras).
Annars går hon naken så ofta som möjligt, hon skulle säkerligen klara att gå helt naken på vintern också, men eftersom jag tränar så vill jag inte ha en tjock lurvig päls.
Men jag håller med om att de flesta hästarna inte kräver så tjocka täcken, men de finns såklart undantag.

Tycker lika dant som du! Det ska vara inlindat och lull lull.
Jag brukar säga till täckesförespråkare att min vetrinär har FLERA fall i veckan med diverse ohyra på hästarna. Orsaken är 9 fall av 10 att hästarna har täcken på sig där det skapas en fuktig och varm miljö, där trivs ju många sorters mindre trevliga ohyror. I dessa fall handlar det om hästar som går med täcke ständigt.

håller bitvis med, har min täckad, vinter går han med ett 150 g täcke ute, inne naken om det inte varit storm under dagen då får han stå med fleece eller liknande över natten, detta då han har väldigt tunn vinterpäls, när han har som tjockast vinterpäls är det som vanliga hästar satt runt oktober eller där runt. Det där med hals på täcket har vi endast under sommaren då han får gå med flugtäcke, testade ha honom utan men han är grymt känslig mot knott och andra kryp som bitts, han blir hysterisk :( tidigare häst brydde sig knappt om dom så den gick "naken" under sommaren, men tycker det är viktigt att kolla på hur hästen mår oxå, har man en känslig häst så tycker jag det är bättre att täcka den en att säga att den klarar sig.

Ja vintertid har jag förståelse för att vissa hästar har täcke. men hur 17 motiverar täckesivrarna att ha täcken nu (och ofta fodrade) den här årstiden? det kan jag inte förstå.
Hoppas någon av dem vågar skriva i tråden. Jag skulle gärna vilja ha svar på hur de motiverar ett fodrat täcke (och gärna med helhals) nu i sommarvärmen på en häst som är frisk och i bra hull och kondition.

Den svåra frågan är väl hur man får ut kunskapen.:confused:
Finns det tex någon bra undersökning man kan visa? Eller någon bok som tar upp hur hästens hårrem fungerar på ett bra sätt?

Jag är egentligen ett riktigt täckesfreak och har massor till min häst. Men nu i värmen går hon förstås naken och det gör även de andra hästarna i stallet (tävlings/försäljningsstall).

På vintern tycker dock inte jag att det är hysteriskt att ha ett 400gr täcke med helhals på sin klippta tävlingshäst. Då hålls muskler varma och hästen hålls torr och smutsfri vilket sparar tid och energi!

Håller med helt och hållet. Min tant går oftast utan täcke, kan dock hända att jag slänger på ett om det väldigt blåsigt och kallt på vintern.

Står en häst här i närheten på lösdrift som stod med täcke lite då och då, vari ligger logiken att man springer ut och tar av och på täcke på en häst på lösdrift? :confused:
Eller har nån något förslag på anledning, för det fattar jag verkligen inte.

Flugtäcken är en helt annan sak tycker jag. De används för att hästen är känslig för insekter. (fyller en funktion) De är så lätta att hårremmen luftas och mår bra ändå.
Bara för några dagar sen träffade jag en häst i en hage som stod vid staketet, hängde med huvudet och såg väldigt hängig ut. Den såg inte frisk ut. Gick fram och kände på den (under det fodrade täcket med helhals), och hästen var fuktig av värmen. Plockade av täcket och hästen sträckte på sig och travade iväg. Den var märkbart påverkad av värmen. Sånt borde inte kunna inträffa.
kommentarer som -det kan vara kallt på marken. -hästen kan bli förkyld. -tänk om det kommer en regnskur, då fryser hästen om den inte har regntäcket på sig.
..... köper jag inte.

Jag är egentligen ett riktigt täckesfreak och har massor till min häst. Men nu i värmen går hon förstås naken och det gör även de andra hästarna i stallet (tävlings/försäljningsstall).

På vintern tycker dock inte jag att det är hysteriskt att ha ett 400gr täcke med helhals på sin klippta tävlingshäst. Då hålls muskler varma och hästen hålls torr och smutsfri vilket sparar tid och energi!

Nej det tycker inte jag heller är hysteriskt alls.

Jag är ju ingen täckeshatare. Jag har också ett flertal täcken, även om de mycket sällan används. Men regnar det eller snöar blötsnö så lägger jag på ett ofodrat regntäcke så att jag kan sadla en torr häst till ridningen.
Men nu!!! Det är sommar och många hästar runtomkring går med fodrade täcken. Det är galet!

Senast ändrad:

:bow: till trådskaparen! Instämmer att hästarna inte behöver gå täckade dygnet runt, året runt. Jag kommer ha tre täcken till Rilla, ett fleecetäcke (svettäcke), ett regntäcke (för spöregn och blåst a la höststormar) och ett vintertäcke (att användas när det är riktigt snorkallt). Thats it.

Jag måste nog vara blind, inte en häst hemma eller på väg till jobbet (åker förbi mängder av stall och hästar) går med tjocka täcken nu. Har hästen täcke så är det insektstäcken.

Här hemma är det verkligen inget problem, alla är duktiga på att ta av eller välja rätt täcke.

:laugh:

Senast häromdagen åkte jag förbi tre gårdar där majoriteten av hästarna hade täcke. Vissa bara regntäcken, men jag räknade till tre stycken termotäcken. Min termometer i bilen visade på 19 grader:eek:. Intressant att man bor i två olika världar trots att man bor nästgårds - här har hästarna gått på bete i en månad!

Western:wannabe: Ja det är verkligen som olika världar. Jag har också hästarna ute dygnet runt. De mår så gott så. Jag undrar verkligen hur de resonerar de som täcker hästarna under denna årstiden när det är fint väder. Fodrade täcken/termotäcken borde förbjudas under sådana förhållanden. (om det nu gick)

Till alla:
Någon som känner till en bra undersökning om hur hästar reagerar med och utan täcke? Vilka effekter det har på hästen när den blir alldeles för varm och inte själv kan reglera detta?
Tipsa gärna om sånt. Det är lättare att visa upp en undersökning eller bra artikel än att argumentera själv. Det uppfattas i alla fall mindre provocerande.

För min egel del är jag rätt säker på att allt detta kommer av att det finns så mycket fina täcken att köpa. Tillverkarna profiterar verkligen på hästägares okunskap. Samtidigt som många ägare ger hästen mänskliga egenskaper för att de inte lärt sig hur hästar fungerar. I takt med att hästägandet explosionsartat ökat de senaste 15 åren har inte kunskapen förmedlats i samma takt. Kunskapen ligger rätt långt efter. Hur kommer man tillrätta med det?
Jag träffar rätt ofta hästägare som hävdar att deras häst fryser utan täcke och läser mycket likadant här på Buke. Men ärligt talat så har jag yttert få gånger sett hästar frysa under min tid som hästaktiv. (sen-76) och då har det varit ganska kallt i kombination med häftigt regn. (vilket ett ofodrat regntäcke hade botat.)

Senast ändrad:

Jag måste nog vara blind, inte en häst hemma eller på väg till jobbet (åker förbi mängder av stall och hästar) går med tjocka täcken nu. Har hästen täcke så är det insektstäcken.

Här hemma är det verkligen inget problem, alla är duktiga på att ta av eller välja rätt täcke.

:laugh:

Nej blind tror jag inte du är. Var glad att det finns många förnuftiga hästägare där du bor.:)

Finns en täckesstudie gjord på Strömsholm, ska se om jag hittar igen den på burken.. (fick den mejlad av Mackan för flera år sen).

Samma lika tycker jag!!
Men, nu i sommarvärmen finns det inte en häst som behöver ett fodrat täcke...Inte ofodrat heller för den delen OM det inte regnar och blåser. Då åker det på ett regntäcke.

Jag tycker att man måste börja på ridskolorna med mer teori, fast på ett roligare sätt. Folk vill ju bara rida tyvärr och då kommer teorin i skymundan. Men hur många ridskolor har egentligen teori om täcken och dess användning?

Sedan tror jag tyvärr att det går lite mode i att ha en väldigt kännslig häst som inte tål någonting.

håller med. Jag täckar iof min ponny,på vintern när det är kallt, så går han med 400g vilket jag inte tycker är för mkt men man blir ju mörkrädd när man läser här på buke och man ser dom som har uppåt 900g!! Igår när jag var o tävlade så såg man dom som åkte hem med dubbla fleece täcken och det var ca 25 grader!!

Undrar hur de hade motiverat de dubbla fleecetäckena i den värmen. Det skulle vara intressant att få höra hur de resonerar när de gör så.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 100
Senast: Camigween
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka