Hur får man inkar att läka?

angelaL

Trådstartare
Igår när jag var i stallet så hade thurs slagit upp an av sina inkar och de blödde. *suck* Inken har han slagit upp tidigare och jag trode att det hade läkt ordentligt,, men icke.

Till saken hör att vi var tvugnat att operera bort en massa inkar för bara någon månad sedan som inte ville läka. *suck*
och nu går den enda som veterinären lämmnat kvar sönder..

Någon som har nåot tipps? En dunderkur?

Blanda 5 dl äppelcidervinäger med 1 dl salt. Badda inken 2 ggr dagligen. Vinägern innehåller syra och dödar översta lagret på inken succesivt. Min häst har också haft ink, detta var enda sättet att hålla inken någorlunda passiv. Dock var den så stor att jag var tvungen att operera bort den då den satt på ett väldigt olämpligt ställe och gick sönder varje dag. Vanligt vårtmedel från apoteket funkar också bra, eller Wartner(ett medel som fryser bort den, nytt finns på Naturapoteket).

toppen,, men vad tyckte din häst om det? Gör det ont?
Salt och äppelcider vinäger i ett öppet sår, måste svida ganska bra.

Liknande trådar

Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Hästvård Alla inlägg försvann ju iom Bukekraschen, så gör dett litet sammanfattande inlägg på samma gång. Damen fick i juli en liten knöl på...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 463
Senast: Cake
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 308
Senast: Iso
·
Hästvård Ska försöka göra det här så kort som möjligt, men det som hänt är följande: Distriktsvet kom ut i onsdags kväll och tittade på...
Svar
18
· Visningar
1 956
Senast: zesel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix