Hur får man ihop jobb och hund?

break_a_leg

Trådstartare
Jag har haft hund under större delen av min uppväxt + att hundar fanns kvar hos mina föräldrar även sedan jag flyttat hemifrån. Dock hade mina föräldrar sådana arbetstider så att det i princip alltid fanns någon hemma eller så behövde inte hunden vara ensam speciellt många timmar.

Jag är lite sugen på hund igen, men jag jobbar ju och har inte möjlighet att ha med hunden på jobbet.

Var gör ni av hunden när ni jobbar eller, rättare sagt, hur får ni ihop arbetsliv och hund?

Sv: Hur får man ihop jobb och hund?

Jadu, nu har jag varken heltidsjobb eller hund för tillfället :p men de alternativ som finns är väl:

*Åka hem på lunchen
*Ta med hunden på jobbet
*Dagmatte
*Dagis

För tillfället har jag tjänstledigt från jobb och jobbar kvar vart annan helg, sommar och jul. Annars studerar jag på högskola och det är ganska mycket hemarbete. De dagar jag går länge är hunden hos min mormor som är dagmatte till honom. Han är hemma max 4 timmar per dag själv.

Vi har stor hundgård med uppvärmd hundkoja till våra. Där är de när vi jobbar, övrig tid är de tillsammans med oss.
Vi jobbar heltid båda två men eftersom jag är lärare slutar jag vid två och tre vissa dagar.

Min hund är på dagis. För oss funkar det jättebra. Det är ett bra dagis och min hund trivs, dessutom behöver jag inte ha dåligt samvete om jag någon kväll inte orkar göra så mycket med honom - han har ju ändå fått en dos promenader och aktivering på dagen.

Innan han blev tillräckligt gammal för att börja på dagis så var hunden hos min pappa (pensionär) två dagar i veckan (fast pappa bor ganska långt bort så då lämnade jag hunden där en kväll och hämtade honom efter jobbet två dagar senare), sen jobbade jag hemifrån två dagar i veckan och sambon var ledig en dag i veckan. Det funkade ju det med, men det är mycket bekvämare med dagiset.

Jag jobbar bara halvtid. Men vissa dagar jobbar jag längre.(eftersom jag är helt ledig ett par veckodagar i veckan) Jag kan då antingen ta med hundarna till jobbet eller också be någon kompis ta ut. Ibland åker även våran store pojk skolbussen hem istället för fritids då rastar han hundarna på eftermiddagen.

Jag jobbar heltid kontorstider och har min hund hos dagmatte. Nackdelen är att det alltid är privatpersoner och man vet aldrig när de "tröttnar" på att vara dagmatte, garantierna är inte heller lika starka som på ett dagis. Fördelen är att det är mer flexibelt, en aning billigare och mindre stressigt för hunden.

Att rasta lunchtid funkade för mig en kort period när jag hade två hundar som inte hade några problem att vara ensamma om dagarna. Men det blev jobbigt i längden för mig som kom hem trött till två utvilade goldenfröknar som ville jobba/leka. Så det är inget jag rekommenderar.

Skulle väldigt gärna ha ett jobb där jag kunde ta med mig hunden, eller ha möjlighet att jobba hemifrån ibland. Som ensamstående blir man rätt låst. Det ska hämtas och lämnas osv. Blir sambo i sommar och då blir det lite lättare eftersom M är mycket förtjust i Loka och gärna hjälper till när han kan.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 236
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 514
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 383
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka