hur får man en häst ner på tygeln ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jessikatten

haha jag som inte kan någonting om hästar undrar då hur man får ner en häst på tygeln,, har tidigare bara fått svar som det rä väll bara att såga ner dom.Men det tycker jag inte känns bra så därför frågar jag er x'D

Sv: hur får man en häst ner på tygeln ?

Hm, jag tror att det finns en del liknande trådar...

Du har fått allt lite om bakfoten. Man ska inte få NER en häst på tygeln. Det handlar INTE om att hästen ska kröka på nacken och det handlar absolut inte om att man ska såga/dra/pilla med tyglarna för att hästen ska "gå på tygeln".

Det man strävar efter är att hästen ska gå i en korrekt form, bära sig rätt och arbeta med "bakkärran" och ryggen. När hästen bär sig rätt så kommer den även att släppa efter i nacken.

Det hela börjar med att hästen ska vara avslappnad och harmonisk med sin ryttare. Jag har verkligen jättesvårt för att förklara hur man "gör", det är olika från häst till häst, det handlar om en känsla, en känsla som kanske inte alla ryttare har utan måste träna upp lite innan det funkar.

Ta hjälp av en bra tränare, men ha bara klart för dig att det har INGET med hästens mun att göra! ;)

Sv: hur får man en häst ner på tygeln ?

Bra svar tycker jag.

Att hästen ska "gå på tygeln" har ju som sagt inget med tygeln eller hästens mun att göra egentligen.
Titta på den akademiska ridningen och några fall i westernridningen, där hästarna bär sig korrekt och jobbar med rygg och bakdel på långa tyglar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
831
Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 836
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 893
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka