Hur får man en häst i form?

Sv: Hur får man en häst i form?

Vår ridskola lär inte heller ut hur man rider hästen i form, det brukar komma naturligt när man är tillräckligt duktig på att rida. Däremot säger ridlärarna saker som "jobba med tempoväxlingar, glöm inte halvhalten innan skänkelvikningen, jobba igenom innersidan i volten, ställ lite utåt på långsidan, flytta för innerskänkeln på långsidan" så att man ska kunna lösa problemet själv och jobba hästen och då kommer formen så småningom. När man har kommit till den punkt att man förstår hur man rider hästen i form så kommer det mer pillande på formen, lite högre eller lägre, denna hästen ska söka sig mer neråt, den där formen är bra tävlingsform osv.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
827
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 073
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama