Hur får man duschdörrar rena?

Z

zole

Har duschdörrar av glas och har försökt med det mesta för att få dem rena men dom vägrar, bli det, har provat rengörings sprayer, diskmedel, fönsterputs osv men dörrarna är och förblir fläckiga.

Har ni några tips på hur man får dem fina igen?

Sv: Hur får man duschdörrar rena?

Såhär gör vi på jobbet, (jobbar med hemstäd.)

Ta Kalkosan eller Citek på en scorts-brite svamp. Skrubba in ordentligt i kalken och låt verka en stund, 10-30min. Skölj noga och torka torrt med en ren trasa. :)

En del kalkfläckar sitter kvar ändå och då får man upprepa proceduren igen, men till slut brukar de lossna.

Grovrent kanske skulle funka...

"Tar effektivt bort grövre smuts och fläckar
Med Ocean Grovrent tar du enkelt bort svår smutsbeläggning i duschutrymmen, spisfläktar och på golv. Använd Grovrent när du har grövre rengöringsproblem, medlet passar alla typer av material utan att skada och är perfekt för rengöring av dina utemöbler.
Behöver du en riktigt bra fläcklösare kan du använda den praktiska sprayflaskan med färdigutspädd Grovrent. Då kan du enkelt avlägsna fett, gräs, sot och olja etc."

http://webshop.oceanshop.se/sv/article/29/grovrent_flacklosare_sprayflaska_0_5l

Jag skulle testa att tvätta dem med syra eftersom det troligen är kalkfläckar. Till att börja med skulle jag testa citronsyra eller ättikssyra (ättika) om inte det fungerar trots att jag gnodde skulle jag leta reda på en starkare syra. Syran blir effektivare om den är varm men den luktar även starkare då så värm inte för hårt på den.

Jag hade samma problem som du med duschen. Jag provade ugnsrengörning. Du vet en sådan där grön flaska som man sprutar på.
Duschen blev glasklar! Passa upp bara för golvet blir halt.

Om dörrarna är släta och inget annat hjälper kan du alltid testa en kombination av rengöringsmedel och rakbladsskrapa.

Jag har kört med en sån här som man ångar bort tapeter med.

Lite tidkrävande, men inte lika jobbigt som att skrubba med olika medel flera gånger.

Vi använder ett medel som heter kalkbort på jobbet, så det har jag prövat på våra duschdörrar. Bara spruta ut det över dörrarna, låta det verka ett tag och sedan använda svamp eller liknande för att få bort det. Fungerade jättebra! Kan behöva upprepa det någon gång om det inte går bort första gånen.. Annars kan du pröva använda rakbladsskrapa samtidigt som du använder kalkbort så brukar det bli bra.

Tack för alla tips, ska prova få se om dom blir rena.

På en riiiiktigt nedkalkad duschkabin tog jag en gång industridiskmaskinavkalkningsmedel. Jag kletade på det outspätt efter att ha blött ned duschväggarna med vatten och allt började bubbla och fräsa vilt. Efter en halvtimme tog jag på mig stora skyddsutrustningen och skrubbade försiktigt med en skrubbsvamp och kabinen blev som ny.

Tack popcorn! Ungnsrengöring var perfekt!:bump::bump:

Jag testade i dag på ena duschdörren, det blev ju superbra.

I morgon får jag ta på dubbskor och köra i hela badrummet, jag tror det funkar på kaklet också.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
962
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat