Hur får man bukt med vävning?

F

Francess

Får snart hem ett xx-sto som väver lite vid utfodring och när hon ska släppas ut ur boxen tex. Såg det igår hos gamla ägaren och det är inte så mycket och hon slutar direkt maten kommer tex. Finns det något man kan göra för att få bukt med ovanan? När jag får hem henne så kommer hon att gå ute betydligt mer än på gamla stället, kan det hjälpa lite kanske?

Sv: Hur får man bukt med vävning?

Ett knepp från en Wendy tidning:
Måla ränder i boxen som går uppifrån och ner eller nerifrån och upp om man föredrar det, då blir hästen yr i huvudet om den väver,
funkar antagligen dock inte vid öppna ytor så som halvöppen boxdörr och galler, men galler är jag dock inte säker på om en häst som väver brukar låta bli att titta på eller inte när den väger.
seddan finns det ju andra knepp som jag personligen tycker är lite elaka så som att hänga upp en tegelsten där hästen brukar stå och väva, låter lite elakt...

Jag läste en undersökning om krubbitning & vävning och där kom de fram till att dessa två kategorier ofta fick mer kraftfoder än andra hästar. Personligen tror jag att vävning är ett nedärvt nervöst beteende som man inte kan göra så mycket åt förutom att man försöker göra det så trevligt som möjligt för hästen.

krubbitning å vävning är en olat hästen får för att den är antingen:
uttråkad (får stå inne för mycket)
anser att dom ska få uppmärksamhet (fast då ser vävningen ibland ut på ett annat vis och går ner och upp istället från sidan till sidan)

Hahaha! Ursäkta att jag skrattar men det lät så himla roligt att man ska måla ränder! Och det tänker jag inte göra! Men tack för ditt bidrag *skratt*

Det är ju ett stressrelaterat beteende, inte ovanligt hos fullblod har jag förstått (och enl boken Håll Hästen Frisk). Stoet väver inte särskilt mycket och det gick över snabbt, men det är ju inte bra för benen i längden.

Stället hon står uppstallad på för tillfället tar in häsarna vid 1730 och jag tycker det är allt för tidigt och tror hon skulle behöva vara ute ännu mer. Det kommer hon att vara hemma hos oss, eftersom vi inte brukar ta in förrän vid 22tiden på vintrarna. Och släpper ut vid 06 för den delen.

Kraftfodergivan är *väldigt* liten, så för hennes del är det nog inte det. Hon är fö väldigt lättfödd för att vara xx!

Och tegelstensvarianten går bort...usch.

Jag får väl helt enkelt se vad hon säger när hon kommit hit och vant sig vid våra rutiner!

Jag tror det helt enkelt är något du får stå ut med, men fodra hästen först, släpp ut hästen först och låt den vara ute så mkt som möjligt.

Låt henne vara ute mera än nu, och se om hon ändrar sitt beteende!

Min personliga erfarenhet av andra typer av olater är att de försvunnit, eller åtminstone mildrats, när hästen fått vara ute mera, fått annan typ av stimulans och blivit mera pysslad med.

Låter nog som det bästa, mitt fullblod har lugnat sig betydligt och väver sällan. När det väl sker är det oftast i samband med att han står och väntar på kraften eller när någon häst lämnar stallet när han står i boxen. Tror att vävningen minskar i samma takt som hästen slår sig till ro.

När jag ser att han väver försöker jag fånga hans uppmärksamhet, klia honom i huvudet där han gillar eller distrahera med en morot.

Om du ska låta henne gå ute längre tänk bara på att tar de in de andra hästarna är det nog mer stressande för henne än om hon får stå i boxen några extra timmar.

ps du har tur som har ett lättfött fullblod!

Senast ändrad:

Jag har egen gård, så det är ingen annan som tar in några hästar från hagarna. Ingen häst står ensam i hagen för den delen. Men jag ska tänka på att hon får komma in som mellan-häst, så det är någon i stallet redan när hon kommer in och hon inte blir sist i hagen.

Ja, jag ska se om hon blir mindre stressad sen. Det tar ju ett tag innan de acklimatiserat sig, men här är det i alla fall lugnt. Där var en pågaglytt med i stallet, ca 8-10 år, (tror han bodde på stället?) när vi kom dit och han var allt annat än lugn. Han vevade bl.a. runt med nåt rep och gjorde utfall mot stoet, vilket skrämde henne rejält och sen kunde hon inte slappna av så länge han for omkring. Jag har inget emot barn, men jag tycker definitivt inte om när ungar, som dessutom bor på gård med djur, inte får lära sig ta hänsyn till djuren! Den här killen hade verkligen en glimt i ögat som visade att han skrämde henne med avsikt *morrrrrr*.

Francess skrev:
Och tegelstensvarianten går bort...usch.
Håller med, hrm, vissa av ovanstående... Har hästen väl börjat kan man mest bara försöka komma på i vilka situationer den väver, och se till att undvika dem så mycket som möjligt. Andra knep:
* Ta hand om hästen noga efter ridningen så att den hinner varva ner ordentligt innan den ställs in i boxen. Skritta av länge, rykta, massage, etc... (Vad jag vet har man sett att hästar som blir ompysslade ordentligt efter träning har färre beteendestörningar än andra)
* Strö med halm.
* Om möjligt, ställ ut ensilage eller halm i hagen så att det alltid finns något att äta av.
* Fodra alltid grovfoder samtidigt som kraftfodret. Annars sätter man igång ett ätbeteende som hon inte hinner tillfredsställa innan fodret är slut, speciellt som kraftfodergivan är liten. Får hon en tuss hö/hösilage samtidigt kan hon plocka i sig av det när hon ätit upp kraftfodret.

Ett tips är ju att lägga in maten först, sen släppa in hästen.
Så hon slipper stå och vänta medans du skramlar med burkarna.

Utegång är annars ofta det enda som hjälper.

Vi har torvbäddar med halm ovanpå. Ger fri tillgång på hösilage både inne och ute. Så den biter blir ju tillgodosedd när hon kommer hit.

läs krubbitar-tråden. det handlar om precis samma beteendestörning. att det är vanligt förekommande på fullblod har den logiska förklaringen att fullblod ofta lever i en sådan miljö som framkallar dessa stress-symtpom.
läs tråden först, sen kan man diskutera. Bosfrö har helt rätt i sitt framläggande.
strö med halm

Det är så jag brukar göra här hemma, ordnar med maten i krubborna innan vi tar in. Det stället hon står på fn tar in alla hästarna och sen verkar det dröja innan maten görs iordning och delas ut. Antar att vissa hästar kan bli väldigt stressade av det.

Ett litet förtydligande verkar behövas här! Jag har alltså ännu inte fått hem det här stoet! Hon står på halm som det är nu och jag strör alltid med halm själv (ovanpå torvbädd)! Läs själv ordentligt innan du tar saker för givna, please!

Jag försöker alltså förekomma problemen genom att sätta mig in i dem innan jag får hem hästen i fråga. Har aldrig haft häst med beteendestörning tidigare och vill därför informera mig så mycket jag bara kan, för att åtminstone inte förvärra problemet när jag får hem hästen. Har också förstått att just vävning är vanligt förekommande hos xx.

Oftast är det så att hästar med "olater" blir av med dom när de får ett miljöombyte så det är väl bara att hoppas att det blir så i ditt fall oxå :D
Min ena inhyrning kunde inte tas in från hagen innan den kom hit :crazy: men har alltid kunnat tas in när den kom hit :D

Lycka till :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar